شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۴۴:۴۷

مواد اولیه و نبود رنگرزی مشکل اصلی فرش استان

مدیر تولید شرکت فرش فراهان در مورد کیفیت مواد اولیه بیان کرد: مشکل اصلی فرش استان مواد اولیه و نبود رنگرزی است.

در کارگروه صنعت فرش استان مرکزی مطرح شد؛

مواد اولیه و نبود رنگرزی مشکل اصلی فرش استان

حاجی پور رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان روز چهارشنبه در کارگروه صنعت فرش استان گفت: تاکنون ۳ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان تسهیلات در حوزه صنعت فرش در استان تخصیص شده که واقعاً کم است و بایستی بیشتر از صنعت فرش حمایت کنیم تا تولید افزایش یابد.

وی افزود: از سال ۹۵ تاکنون ۸۵ کارگاه غیرمتمرکز در استان مجوز گرفتند که هر یک حداقل ۲۰ بافنده دارند و برای گرفتن تسهیلات به بانک معرفی‌شده‌اند.

حاجی پور تصریح کرد: بنیاد کار و تعاون زندانیان اراک و ساوه هم وارد حوزه تولید فرش دستباف شده‌اند و حدود ۲۰ بافنده دارند.

وی در خصوص سند راهبردی فرش دستباف استان اظهار کرد: در دین سند مسائل مهمی چون مواد اولیه، رنگرزی‌ها نقشه‌ها، توسعه بازار و … دیده‌شده و با اعضای مرکز فرش استان و دانشگاه و … با توجه به مشکلات حوزه فرش موردبررسی قرارگرفته است.

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان با اشاره به رشته فرش در مقطع کارشناسی عنوان کرد: با توجه به اینکه از دانشگاه‌ها خواسته‌شده بود که در موضوع طراحی، تولید و … فرش وارد شوند، دانشگاه اراک اعلام آمادگی کرده و به این موضوع ورود پیدا کرد.

وی افزود: با توجه به عدم رضایت تولیدکنندگان از کیفیت مواد اولیه که یکی از عوامل آن نبود واحد رنگرزی در استان است، از بخش خصوصی خواستیم در این عرصه حضور پیدا کنند اما داوطلبی وجود نداشت.

مدیر تولید شرکت فرش فراهان:

مشکل اصلی فرش استان مواد اولیه و نبود رنگرزی است

فراهانی مدیر تولید شرکت فرش فراهان در تائید گفته‌های حاجی پور در مورد کیفیت مواد اولیه بیان کرد: مشکل اصلی فرش استان مواد اولیه و نبود رنگرزی است.

وی افزود: فرش استان مرکزی بافت بی‌نظیر و بهترین بافنده‌ها را دارد همچنین تقلب هم در بافت فرش استان مرکزی وجود ندارد که از محاسن فرش دستباف استان است ولی مواد اولیه مورداستفاده در استان مواد اولیه است که از ضعیف‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین مواد اولیه‌ای است که در کشور وجود دارد.

طراح قدیمی نقشه فرش استان:

استراتژی مشخصی برای اجرای سند راهبردی فرش وجود ندارد

برجی از طراحان قدیمی نقشه فرش استان نیز گفت: تاکنون برنامه‌ریزی و استراتژی مشخصی برای اجرای سند راهبردی انجام‌نشده است.

وی افزود: کیفیت مواد مصرفی در تولید فرش بسیار نامطلوب است و اخیراً از پلی‌استر صد در صد استفاده می‌شود.

برجی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما نبود جامعه آماری و اطلاعاتی است و کار مفیدی هم در تهیه آن انجام‌نشده است.

وی ادامه داد: اگر تمام بودجه کشور را هزینه کنیم و تمام افراد را هم بیمه کنیم بازهم تا زمانی که مواد اولیه کیفیت مطلوب را نداشته باشد کمکی به سطح کیفی فرش تولیدی استان نمی‌کند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت