یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۳۷:۴۹

منظومه کامل سیاست داخلی و خارجی در نگاه امام(ره)

مهمترین نکته ای که در گفتمان امام راحل وجود دارد، ارائه یک مدل جدید ناشی از آموزه های دینی در نظم نوین جهانی بود.

یادداشت از دکتر محمد جواد یاری؛

منظومه کامل سیاست داخلی و خارجی در نگاه امام(ره)

محمد جواد یاری

منظومه کامل سیاست داخلی و خارجی در نگاه امام(ره)

به نقل از ندای تفرش، مهمترین نکته ای که در گفتمان امام راحل وجود دارد، ارائه یک مدل جدید ناشی از آموزه های دینی در نظم نوین جهانی بود. ایشان، قطب مستکبرین و مستضعفین را طراحی کردند که در صورت بیداری و ایستادگی بر اصول، قطب مستضعفین قطعا پیروز خواهد شد.

بنیانگذار انقلاب اسلامی، با شعار نه غربی و نه شرقی و نفی وابستگی، هندسه قدرت را از ابتدا تعریف کردند که مبتنی بر قدرت داخلی و ملی و اتکا بر قدرت الهی است؛ همچنین مدل وحیانی را در سیاست خارجی طراحی و ارائه کردند.

امام خمینی(ره) در دسته بندی خود، آمریکا را شیطان بزرگ و در راس استکبار، محور همه مشکلات و ام الفساد می داند که از او به عنوان تروریسم بالذات نیز یاد می کند. این مفاهیم در اندیشه های امام خمینی(ره) جایگاه ویژه ای دارد که امام (ره) آنها را نهادینه کرده است.

لذا در اصول اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، برخورد با آمریکا در چارچوب جنگ حق و باطل تعریف می شود، طبیعتا عدول و تخطی از این امر، تخطی از راه امام(ره) است.

جریان غربگرا یا لیبرال ها که ادعای وابستگی به امام(ره) را دارند، خط امام(ره) را به تفسیر دلخواه خود رقم می زنند؛ که تقابل اینها با امام(ره) به صورت ریشه ای و مبنایی است.

امام(ره) مشکل آمریکا را با ایران، مشکل مبنایی و نه تاکتیکی می داند. هدف اصلی آمریکا مبارزه با اعتقادات است. مشکل جریان غربگرا این است که درگیری با آمریکا را یک سوءتفاهم و مسئله ای تاکتیکی و لذا قابل حل می دانند. در حالی که ایران با آمریکا به صورت مبنایی اختلاف دارد. اسلام و تفکر انقلابی هیچ گاه نمی پذیرد که مسلمانان بخواهند تحت سیطره کفر بروند.

امام خمینی(ره) می فرمود که خوی استکباری آمریکا تا زمانی که وجود داشته باشد، رابطه ممنوع است؛ هیچ گاه امام(ره) به دنبال کسب اعتماد آمریکا نبود.

ایشان می فرمودند که آمریکا شیطان بزرگ و تمام گرفتاریها از اوست. اما برخی از جریانات غربگرا با شعار تعامل گرایی و تنش زدایی سعی در بزک کردن چهره آمریکا دارند و شعارهایی نظیر «نه غزه، نه لبنان» را مطرح می کنند تا استکبار خوشحال شود.

امام (ره) فرمود: نکته مهمی که در سیاست خارجی باید مورد توجه قرار گیرد این است که دشمنان تاکی و کجا ما را تحمل می کنند. یقینا به جز عدول از همه هویت و ارزشهای دینی و معنوی، مرزی نمی شناسند. بنابراین از نظر امام(ره)، وقتی دشمن به نابودی ما فکر می کند، سازش و همراهی با او نادرست است.

مبنای اصلی تفکر امام(ره)، استقلال، عدم تعهد به شرق و غرب و تکیه بر توان داخلی بود. متاسفانه جریان غربگرا از ابتدای انقلاب، برای نظام، مشکل درست می کردند و سعی می کردند با بزک کردن دشمن، راه نجات را اعتماد به او عنوان کنند. انقلاب اسلامی، اهل این سازشها نیست. عده ای در داخل کشور، می خواهند ایران را به یک کشور منفعل و نه فعال در عرصه سیاست خارجی تبدیل کنند.

مکتب امام خمینی(ره)، مکتب حیات بخش است که مقام معظم رهبری فرمودند که اگر ملت از آن روی گردان بشوند طبیعتا سیلی خواهند خورد.

خوش خیالان ارتباط با آمریکا، از این مسئله غافل هستند که در طول تاریخ انقلاب، آمریکا هیچگاه دست از شیطنت، مکر و حیله برنداشته است. اما برخی از جریان غربگرا، به ایران واژه «منزوی» را به خاطر عدم ارتباط با آمریکا، نسبت می دهند. امام خمینی(ره) در این باره فرمودند کسانی که می گویند ایران منزوی است، مقصودشان این نیست که پیش ملتها بلکه پیش دولتهاست. دولتها بیایند و پیش رئیس جمهور ما و در یک اتومبیل بنشیند و بین ملتها بروند تا ببینند چه کسی منزوی است. امام(ره) تاکید می کند که اگر آمریکا، ایران را منزوی می داند، مهم نیست. اما امروز آقایی و کدخدایی آمریکا مطرح می شود و همین امر سبب می شود که در سیاست خارجه پیشرفتی نشود.

در مکتب امام(ره)، تفکر ایستادگی در برابر تفکر سازش قرار دارد. در عرصه ی سیاست خارجی، نگاه امام(ره) مبتنی بر ایستادگی و نه سازش است. این اندیشه نیز توسط مقام معظم رهبری بیان می شود که هیچ راهی برای حفظ انقلاب، جزء ایستادگی در مقابل آمریکا وجود ندارد.

بنابراین مهمترین شاخصه مکتب امام(ره)، همان استکبارستیزی است. امام(ره) فرمود اگر در تمام آمریکا مسجد بسازنند و از گلدسته های آن اذان پخش شود، ملت ایران باز هم مرگ بر آمریکا را فراموش نمی کند. رابطه ما با آمریکا، رابطه گرگ با میش است. این اندیشه ها به خاطر این است که این رابطه، در چارچوب جنگ حق و باطل تحلیل می شود و نگاه امام(ره) نیز مبتنی بر آیات و روایات است.

 متاسفانه برخیها برای کشور مشکل درست می کنند و حتی ایجاد ترس می کنند. ملتی که روزی از آمریکا نمی هراسید، امروز که در اوج قدرت است، برخی با تحلیل دو گانه صلح و جنگ و ساخت غولی هراسناک از آمریکا، قصد ایجاد ترس در مردم را دارند.

جریان غربگرا خطرشان بیشتر از آمریکاست چراکه جاده صاف کن آمریکا هستند. امام(ره) فرمود تا زمانی که زنده هستند نخواهند گذاشت که لیبرالها و غربیها در کشور به قدرت برسند. بنابراین نگاه امام(ره) منظومه کامل و به هم پیوسته ای در سیاست داخلی و خارجی است.

سخنان امام(ره) در بحث استکبار ستیزی و سیاست خارجی کاملا واضح و مشخص است و معتقد بودند که باید مرز بندی مشخصی با دشمن داشته باشیم که این شاخصه مهم نباید به فراموشی سپرده شود. همچنین استکبار ستیزی، دفاع از مظلومین، استقلال، مقاومت به جای سازش از اصول اساسی و خدشه ناپذیر سیاست خارجی امام(ره) است که باید مورد توجه قرار گیرد.

یادداشت از دکتر محمد جواد یاری- تحلیلگر مسائل سیاسی

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت