پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۳۴:۵۷

منطقه چشمه‌های آبگرم محلات ساماندهی می‌شود

معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: مطالعات آب منطقه‌ای استان مرکزی به منظور ساماندهی چشمه‌های آب گرم محلات تسریع شود.

معاون عمرانی استانداری مرکزی:

منطقه چشمه‌های آبگرم محلات ساماندهی می‌شود

مهدی زندیه‌وکیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم ، در حاشیه جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به نتیجه جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار داشت: این جلسه با 19 دستور کار همراه بود که مهم‌ترین آن بحث طرح مطالعاتی چشمه‌های آب گرم منطقه آب گرم محلات بود و قرار شد که آب منطقه‌ای مطالعه‌ای را به لحاظ موارد مختلف و همین طور ساماندهی این چشمه‌ها داشته باشد.

وی افزود: در این مطالعه آب منطقه‌ای باید مطالعاتی را به لحاظ موقعیت این چشمه‌ها، میزان دبی و دیگر موارد مربوط به آنها داشته باشند، تا کسی که قرار است سرمایه‌گذاری کند با یک اعتماد و اطمینان خاطر نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کند و در واقع بتوانیم ساماندهی این چشمه‌ها را داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: منطقه آب گرم محلات ظرفیت زیادی را برای گردشگری دارد که باید این مطالعه به سرعت انجام شود تا منشا این چشمه‌ها و بحث حقابه‌های آنها مطرح شود و چشم‌انداز مناسبی داشته باشیم و سرمایه‌گذاران با دید باز وارد این عرصه شوند.

زندیه‌وکیلی بیان کرد: در این منطقه تعداد زیادی چشمه آب گرم وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به چشمه آب جوش، چشمه آب رماتیسم، چشمه آب دنبه، چشمه آب شفا، چشمه آب سلیمانی، چشمه آب حکیم، چشمه آب سرخ، چشمه آب زردآب و غیره اشاره کرد که برخی از این چشمه‌ها توسط 60 بهره‌بردار بهره‌برداری می‌شوند.

وی ادامه داد: هر نوع دستکاری چشمه‌ها می‌تواند مشکلاتی را از جلمه قطع شدن آب این چشمه‌ها یا کم شدن دبی آن و غیره را به همراه داشته باشد، بنابراین این مطالعات باید انجام شود و اگر مورد جدیدی وجود دارد اعلام شود که در این جلسه انجام هر چه سریع‌تر این مطالعه توسط آب منطقه‌ای مصوب می‌شود و با جا به جایی اعتبار لازم است که 20 میلیون تومان اعتبار برای شروع این مطالعه قرار داده شود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد: از دیگر دستور کارهای این جلسه تصمیم‌گیری طرح مجتمع گردشگری ساوه با حجم سرمایه‌گذاری 20 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 6 هزار و 63 متر مربع و زیربنای یک‌هزار و 150 متر مربع و تعداد اشتغال 22 نفر در زمینی که از اراضی ملی بود که تاسیسات آن 8 واحد بوم‌گردی، سفره‌خانه سنتی، رستوران، زمین بازی و سالن وی آی پی بود و با آن موافقت شد.

زندیه‌وکیلی اضافه کرد: یکی دیگر از دستور کارهای این جلسه بحث طرح مجتمع خدمات رفاهی بین راهی الماس در آزادراه ساوه ـ تهران با تاسیساتی شامل رستوران، فست‌فود و چایخانه، نمازخانه، سرویس بهداشتی، خدمات خودرویی، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه و بازارچه محلی، امکانات تفریحی، محل بازی کودکان، واحد درمانی و کمک‌های اولیه و جایگاه سوخت، سوئیت‌ها و محل اقامتی و پارکینگ با سرمایه‌گذاری 24 میلیارد ریال، در زمین دولتی به مساحت 10 هزار متر مربع و 630 متر مربع، تعداد اشتغال 25 نفر بود که این طرح با توجه به بحث‌ تامین مالی آن از دستور کار خارج شد.

وی افزود: اقامتگاه‌ بوم‌گردی شهرستان دلیجان با تاسیساتی شامل رستوران، سوئیت، ساختمان اداری، محل بازی کودکان، فضای سبز، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، آبنما، نگهبانی و پارکینگ در زمینی از اراضی دولتی با مساحت 20 هزار متر مربع و زیربنای 3 هزار و 70 متر مربع و پیش‌بینی اشتغال 13 نفر با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد ریال از دیگر دستور کارهای این جلسه بود  که با ان موافقت شد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: مجتمع گردشگری در روستای وسقونقان شهرستان دلیجان با تاسیساتی شامل خدماتی، سوئیت‌های اقامتی، استخر، پل چوبی، فضای سبز، پارکینگ، آلاچیق، تعداد اشتغال 10 نفر، سرمایه‌گذاری 40 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 15 هکتار و زیربنای یک‌هزار و 500 متر مربع هم از دیگر دستور کارهای جلسه بود که با این طرح هم موافقت شد.

زندیه‌وکیلی بیان کرد: همچنین تصمیم‌گیری در رابطه با مجتمع گردشگری در شهرستان دلیجان با تاسیسات هتل، سفره‌خانه سنتی، رستوران، نمایشگاه گل، مهانسرا، پژوهشکده و کتابخانه، سالن همایش، سالن ورزشی چندمنظوره، سالن مراسم و جشن، فروشگاه صنایع دستی و اشتغال 180 نفر، سرمایه‌گذاری 370میلیارد ریال در زمینی به مساحت 5 هکتار هم مطرح شد که این طرح هم با موافقت کارگروه همراه بود.

وی ادامه داد: اقامتگاه‌ بوم‌گردی در روستای بهار اردهال دلیجان، با تاسیسات سوئیت، آلاچیق، آبنما، فروشگاه، محل گلاب‌گیری، محل بازی، نمازخانه و سرویس بهداشتی و پارکینگ در زمینی به مساحت 13 هزار و 550 متر مربع و اشتغالزایی 5 نفر هم از دیگر طرح‌های بود که با آن موافقت شد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد: طرح مجتمع گردشگری دیگری در شهرستان دلیجان با سرمایه‌گذاری 540 میلیارد ریال در مساحتی معادل 295 هزار متر مربع و 39 هزار و 400 متر مربع زیربنا و اشتغالزایی 60 نفر با تاسیساتی شامل ویلاهای اتاقی، سفره‌خانه سنتی و رستوران، باغ پرندگان و گلخانه، چایخانه، نمازخانه، فروشگاه، ورزشگاه و فضای بازی کودکان از دیگر طرح‌های مورد توافق کارگروه بود که مطرح شد.

زندیه‌وکیلی اضافه کرد: از دیگر طرح‌ها سفره‌خانه سنتی در خمین، روستای اسفنجه با سرمایه‌گذاری 66 میلیارد ریال، در زمینی به مساحت یک هکتار، اشتغال 5 نفر با تاسیساتی شامل آلاچیق، سفره‌خانه سنتی، فضای سبز و گلخانه، سالن غذاخوری، آبنما و فروشگاه بود که با این طرح هم موافقت شد.

وی افزود: موافقت با طرح دهکده سلامت لاینر، با سرمایه‌گذاری 420 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 202 نفر و با تاسیسات رستوران، سوئیت و ویلا، پیست اسب‌دوانی، زمین فوتبال، زمین تنیس، استخر، موزه، الاچیق و فضای سبز و پارکینگ، مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، بازارچه محلی و مراکز خدماتی و شهربازی سرپوشیده هم در این جلسه انجام شد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: در این جلسه با طرح بوم‌گردی در جاده خمین به الیگودرز با سرمایه‌گذاری 12 میلیارد ریال، اشتغال 5 نفر و تاسیسات ساختمان، سوئیت، فضای سبز و گلخانه، و همچنین طرح اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی در روستای کفسان خمین با سرمایه‌گذاری 500 میلیون ریال و اشتغال 4 نفر با تاسیسات اقامتگاه، نمازخانه، پارگینک، اتاق نگهبان و فضای سبز هم موافقت شد.

زندیه‌وکیلی با اشاره به دیگر دستور کارهای این جلسه گفت: مجتمع گردشگری در روستای جزنق شازند، با سرمایه‌گذاری 25 میلیارد ریال با اشتغال 19 نفر و تاسیسات سفره‌خانه سنتی، زمین بازی کودکان، پارکینگ، آلاچیق و بوفه، اتاق مدیریت و اتاق نگهبانی، سوئیت‌های اقامتی، حوضچه قایقرانی و مجتمع گردشگری در اراک با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد ریال، اشتغال 2 هزار نفر هم از دیگر طرح‌هایی بودند که مورد موافقت کارگروه قرار گرفتند.

وی بیان کرد: اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی  در روستای گلشن‌آباد اراک با سرمایه‌گذاری 15 میلیارد ریال و اشتغالزایی 25 نفر با تاسیسات سفره‌خانه سنتی، سوئیت‌های اقامتی، نگهبانی، فضای بازی کودکان، فروشگاه صنایع دستی و فضای گلخانه از دیگر طرح‌های مورد توافق این کارگروه بود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی اضافه کرد: تعدادی از طرح‌های مطرح شده در جلسه هم به سبب عدم حضور سرمایه‌گذار طرح  در جلسه و یا نداشتن شرایط لازم مورد موافقت قرار نگرفتند، اولویت استان در پروژه‌های گردشگری طرح‌هایی است که در زمینه تامین سرمایه متکی به آورده خود متقاضی باشد و نخواهند از تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت