دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۱:۵۵:۰۳

منابع مالی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی مدارس اختصاص داده شد

مدیرکل امور قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: ۱۸۰ میلیارد ریال از کل اعتبار اختصاص یافته به بخش قرآن، عترت و نماز دانش آموزی و فرهنگیان کشور برای حضور ائمه جماعات و گسترش فرهنگ نماز در مدارس اختصاص یافته است.

مدیرکل امور قرآن و نماز وزارت آموزش و پرورش در اراک:

منابع مالی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی مدارس اختصاص داده شد

فعالیت‌های قرآنی مدارس

منابع مالی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی مدارس اختصاص داده شد

به نقل از تسنیم، محمدرضا مسیب‌زاده ظهر امروز در مراسم تجلیل از ستارگان مسابقات قرآن، عترت و نماز استان مرکزی با اشاره به برگزاری این مسابقات ارزشمند اظهار داشت: اینکه برای شرکت‌کنندگان این مسابقات عنوان ستارگان قرآن، عترت و نماز برگزیده شده بسیار به‌جا و مناسب است زیرا ستاره از خود نوری ندارد و منبع نور آن خورشید است همانند قرآنی که اکنون نوربخش روح و جان این افراد شده است.

وی افزود: اهداف ما بر محوریت سه رکن اصلی اعم از محوریت مدارس، فراگیری فعالیت‌های قرآنی و توسعه مشارکت قرار دارد تا بتوانیم به اهداف مقرر برسیم، همچنین مهم‌ترین رکن این اهداف عمل به توسعه مشارکت است زیرا معتقدیم که به تنهایی نه می‌توانیم و نه می‌خواهیم کاری را از پیش ببریم و این فرمایش رهبر معظم انقلاب که در هر کجا همدلی و اتفاق وجود داشته کارهای بزرگی به انجام رسیده است سر لوحه فعالیت‌های ما قرار دارد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌ و پرورش کشور تصریح کرد: استان مرکزی با شرکت در این مسابقات نشان داد که از سطح فرهنگی و علمی بالایی برخوردار است و باید گفت علی‌رغم اینکه برخی افراد بر این باورند که آموزش‌ و پرورش با مشکلات مالی روبه‌رو است اما برنامه‌های قرآنی در سایه قرآن پیش می‌روند.

مسیب‌زاده ادامه داد: همچنین سانحه واژگونی خودروی حامل دانش‌آموزان فرزانگان استان هرمزگان سبب اندوه همه ما شده و این غم را به بازماندگان این دانش‌آموزان تسلیت عرض می‌کنیم.

وی عنوان کرد: موفقیتی که امروز در این استان حاصل شده به سبب تلاش تمامی مسئولان مربوطه به این حوزه است که علی‌رغم وجود مشکلات احتمالی کشور توانستند این هدف را به سرانجام برسانند، این دستاورد یک نعمت الهی است و ما باید قدردان صاحب نعمت باشیم که نعمت ستاره‌شدن در مسیر عترت و قرآن را نصیب فرزندان کشورمان کرده است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌ و پرورش کشور خاطرنشان کرد: دانش‌آموزانی که امروز به نام ستارگان قرآنی ملقب شده‌اند سفیرانی هستند که می‌توانند سایر دانش‌آموزان را برای پیوستن به این مسیر دعوت کنند، همچنین این افراد می‌توانند با حضورشان در محافل دارالقران دانسته‌های قرآنی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

مسیب‌زاده بیان کرد: برای نخستین بار منابع مالی در قالب ردیف اعتباری در کنار سایر بودجه‌بندی‌های کشور به توسعه فعالیت‌های قرآنی مدارس اختصاص داده شده که مقرر شد مبلغ 180 میلیارد ریال از این اعتبارات در مسیر گسترش فرهنگ نماز در مدارس با حضور ائمه جماعات صرف شود.

وی افزود: وزارت آموزش‌ و پرورش کشور به‌منظور توسعه محور قرآن، عترت و نماز سه طرح حفظ موضوعی همراه با حفظ ترتیبی قرآن، مبین مدیریت یاوران نماز و امام‌شناسی یا مصباح‌الهدی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: سال گذشته برگزاری محافل انس با قرآن در قالب اسماء تلاوت آیات قرآن به‌صورت آزمایشی به اجرا رسید که امسال این طرح در سطح تمام مدارس اجرایی می‌شود، در سی‌ و پنجمین دوره از مسابقات قرآن، عترت و نماز در دو استان اردبیل و خراسان رضوی تعداد هفت میلیون نفر در سطح مدارس، مناطق و استان‌ها شرکت کردند که از این تعداد چهار هزار و 500 نفر به مرحله کشوری راه یافتند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌ و پرورش کشور ادامه داد: در دومین سال از برگزاری مسابقات فرهنگیان در سراسر کشور در شهر مشهد مقدس تعداد 500 هزار نفر از فرهنگیان در قالب چهار رشته حفظ، قرائت، تدریس احکام و نهج‌البلاغه به رقابت با یکدیگر پرداختند که مرحله نهایی این مسابقه با حضور 800 نفر از شرکت‌کنندگان برگزیده برگزار شد.

120 هزار دانش آموز در مسابقات “قرآن، عترت و نماز” استان مرکزی شرکت کرد

علی شیرخانی در این مراسم با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان مسابقه قرآن، عترت و نماز استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی دارای 120 هزار نفر شرکت‌کننده در مسابقات قرآن،عترت و نماز داشته که این تعداد آمار قابل قبولی است.

وی افزود: فعالان حوزه آموزش‌ و پرورش استان مرکزی و همکاران فعال در مناطق زحمات بسیاری در این عرصه متحمل شده‌اند که ثمره آن شرکت 20 هزار نفر از دانش‌آموزان در مرحله منطقه‌ای این مسابقات بود که منجر به راهیابی دو هزار نفر از آنها به مرحله استانی شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه امسال موفق شده‌ایم در زمینه مسابقات قرآنی 20 رتبه کشوری و در مسابقات پژوهشی رتبه نخست را کسب کنیم، همچنین توانسته‌ایم در مسابقات آوایی که رتبه مطلوبی نداشتیم با احداث دارالقرآن عباسیان و ارائه آموزش‌های تخصصی رتبه استانی را به تعداد 6 سطح ارتقاء دهیم.

شیرخانی به اهمیت توجه به فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: توسل به قرآن و معارف اهل بیت (ع) راهکار اساسی حل بسیاری از معضلات فرهنگی کشورمان است و در حقیقت انس با قرآن می‌تواند مشکلات فرهنگی و اجتماعی را حل کند.

وی تصریح کرد: متولیان نهادهای فرهنگی باید دقت کنند که توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی با انس با کلام وحی تنها راهکار غلبه بر معضلات و مشکلات فرهنگی است بنابراین توجه به فرهنگ قرآنی باید اولویت دستگاه‌های فرهنگی باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌ و پرورش استان مرکزی افزود: امروز باید برای هدایت جوانان به سوی قرآن و نماز تلاش کرد و در این مسیر یکی از بهترین راهکارها برگزاری محافل قرآنی و برپایی رقابت‌های قرآنی است، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که بعضاً در جامعه مشاهده می‌شود ناشی از نا آشنایی با فرهنگ قرآنی است در حالی‌که که عمل به مکارم اخلاقی و افزایش انس با قرآن می‌تواند مانع از بروز آسیب‌های اجتماعی باشد.

شیرخانی ادامه داد: سطح انتظارات ما از این دانش‌آموزان بالاتر رفته زیرا از آنها توقع داریم که بتوانند در تعاملات چهره‌به‌ چهره با دانش‌آموزان هم سن خود آنها را برای پیوستن به این مسیر نورانی دعوت کنند.

وی عنوان کرد: تلاوت قرآن و قرآن‌آموزی توسط دانش‌آموازن در تمامی کارها، خلقیات و رفتار آنها تاثیر مستقیم می‌گذارد که ادامه این راه و پیوستن سایر دانش‌آموزان به این مسیر تنها راه توسعه اخلاق قرآنی است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت