پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۳:۲۶:۵۱

ملاصدرا ؛ سالک حقیقت

حکیم صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا (صدرالمتألهین) از حکمای بزرگ اسلامی است که توانسته در بستر حکمت متعالیه جمعی سالم بین نقل و عقل و شهود برقرار کند.

اوج اندیشه، تبعید زمانه و طریق سوی معشوق با پای پیاده...

ملاصدرا ؛ سالک حقیقت

⁣ملاصدرا ؛ سالک حقیقت

حکیم صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا (صدرالمتألهین) از حکمای بزرگ اسلامی است که توانسته در بستر حکمت متعالیه جمعی سالم بین نقل و عقل و شهود برقرار کند و مشاهدات و احکام عقلی را در خدمت فهم دین قرار دهد و لایه های عمیق تر از آیات و روایات را بیان کند.

صدرالدین شیرازی توانست قواعد پیچیده‌ی فلسفی را در خدمت فهم دین قرار دهد بدون این که از اصطلاحات سنگین فلسفی استفاده کند. ایشان با عرضه ی قواعد فلسفی و عرفانی به آیات و روایات، علاوه بر این که توانست موجب انسجام و عمیق شدن انسان شناسی فلسفی و عرفانی شود، تفسیر عمیق و دقیقی از مسائل انسان در آیات و روایات ارائه داد که فهم آنها در عرصه ی علوم انسانی بسیار مهم و موثر است.

او وظیفه ی خطیری در تاریخ فلسفه ی اسلامی ایفا نمود و توانست با تفکر و تعمق در آیات و روایات حکمت برتر را از دل متون مقدس استخراج کنند و مبتنی بر آن حکمت، مبادی علوم انسانی را ارائه دهند.

مقام معظم رهبرى «حفظه‏الله» پیرامون مکتب علمی و عملی صدرا چنین مى‏فرمايند:
«مكتب فلسفى صدرالمتألهين همچون شخصيت و زندگى خودِ او مجموعه‏ى در هم تنيده و به وحدت رسيده‏ى چند عنصر گرانبهاست. در فلسفه‏ى او از فاخرترين عناصرِ معرفت يعنى عقل منطقى و شهود عرفانى و وحى قرآنى، در كنار هم بهره گرفته شده و در تركيب شخصيت او تحقيق و تأمل برهانى و ذوق و مكاشفه‏ى عرفانى و تعبد و تدين و زهد و انسِ با كتاب و سنت، همه با هم دخيل گشته‏.»

مشهور است که او بیش از 7 بار سفر پیاده به مکه رفته است و در مسیر سفر هفتم در حوالی بصره به دیدار معشوق شتافته است.

 

یادداشت از ابراهیم راستیان

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت