پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۴:۵۰:۰۸

معضل دانشگاه‌ها وابستگی به اعتبارات دولتی است

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزارت علوم هنوز نتوانسته دکه‌های پایان نامه‌فروشی را از سطح شهر جمع کند، گفت: معضل دانشگاه‌ها وابستگی به اعتبارات دولتی است و نظارت کافی بر بخش پژوهشی کشور نمی‌شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

معضل دانشگاه‌ها وابستگی به اعتبارات دولتی است

به نقل از خانه ملت، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی معضل دانشگاه‌ها را وابستگی به اعتبارات دولتی دانست و اظهار کرد: واقعیت این است که باید به دانشگاه‌ها صرفاً کمک مالی کرد نه آنکه برای تأمین تمام هزینه‌های آن‌ها بودجه اختصاص داد چراکه دانشگاه‌ها باید بتوانند از طریق کار پژوهشی و ارتباط با صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات کسب درآمد کرده و حتی خودکفا شوند.

دانشگاه‌ها مأموریت‌محور نیستند و مشخص نیست می‌خواهند چه چالشی را از کشور را حل کنند

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه مسیر حرکت دانشگاه‌‎ها باید به طریقی باشد که صنعتی همچون خودروسازی خود را نیازمند آن‌ها ببینند، ادامه داد: متأسفانه اکنون این‌گونه نیست چراکه دانشگاه‌ها ماموریت‌محور نبوده و مشخص نیست می‌خواهند چه چالش و مشکلی از کشور را حل کنند، این مسئله سبب وابستگی بیش از بیش دانشگاه‌ها به بودجه‌های دولتی شده، درحالی که باید با سپردن مأموریت به مراکز علمی به مرور آن‌ها را مستقل و کمک‌های دولتی را تعدیل کرد.

نظارت کافی بر بخش پژوهشی کشور نمی‌شود

وی با انتقاد از اینکه نظارت کافی بر بخش پژوهشی کشور نمی‌شود و حتی بودجه‌های تصویب‌شده برای این بخش به طور کامل تخصیص پیدا نمی‌کند، افزود: این مسئله سبب ضعیف شدن بنیه پژوهشی کشور شده است.

وزارت علوم هنوز نتوانسته دکه‌ها و مؤسسات پایان نامه‌فروشی را از سطح شهر جمع کند

سلیمی با انتقاد از وزارت علوم در خصوص اینکه بیش از یک سال از تصویب «قانون مبارزه با تخلف علمی» می‌گذرد اما هنوز نتوانسته دکه‌ها و مؤسسات پایان‌نامه‌فروشی را از سطح شهر جمع کند، اضافه کرد: متأسفانه به طرز چشم‌گیری از کیفیت پایان‌نامه‌ها کاسته شده است لذا اگر قرار باشد بخشی از بودجه دانشگاه‌ها از طریق پژوهش‌ تأمین شود تا زمانی که این بخش به ساماندهی نرسد نمی‌توان به هدف موردنظر دست یافت.

وی با یادآوری اینکه یکی از امور متداول در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از کمک‌های خیرین برای اداره دانشگاه‌ها است نه بودجه دولتی، اظهار کرد: دانشگاه‌های طراز اول دنیا درصد قابل ملاحظه‌ای از بودجه خود را به این طریق تأمین می‌کنند.

کاهش توان مردم برای پرداخت شهریه

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: امروزه با توجه به مشکلات مالی متعدد، توان مردم برای پرداخت شهریه کاهش پیدا کرده است لذا دولت باید دست خود را از جیب مردم بیرون کشد و دانشگاه‌ها پژوهش‌های کاربردی انجام دهند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت