سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۱۳:۲۶

۷۰ درصد خانه‌های روستایی ساوه مقاوم نیستند

رئیس بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی ساوه گفت: تنها ۳۰ درصد خانه‌های روستایی این شهرستان به لحاظ سازه‌ای و مصالح بکار رفته مقاوم هستند و بیشتر خانه‌های روستایی به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز، غیرمقاوم هستند.

رئیس بنیاد مسکن ساوه:

۷۰ درصد خانه‌های روستایی ساوه مقاوم نیستند

مسکن فرسوده ساوه

به گزارش پیک راستان محمدکاظم آب‌پیکر در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بنیاد مسکن می تواند در زمینه اجرای طرح‌های انبوه سازی موفق عمل کند، کاهش تراکم واحدهای مسکونی و استفاده بهینه از زمین را از جمله ویژگی‌های طرح‌های انبوه‌سازی نام برد.

وی اظهارداشت: توسعه فعالیت‌های انبوه‌سازی در بخش مسکن همچنین به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها کمک می‌کند و هم‌اکنون طرح انبوه‌سازی مسکن در شهرهای نوبران، غرق‌آباد، روستای یاتان، روستای یولاق (در اراضی بنیاد مسکن) اجرا می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساوه گفت: این مهم در شهر نوبران برای ۳۰ واحد با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی، غرق آباد ۱۰۴ واحد با ۱۰ درصد، یاتان ۷۰ واحد با ۴۵ درصد و یولاق ۴۸ واحد با ۵۰ درصد در اراضی بنیاد مسکن این شهرستان اجرا شده است.

آب‌پیکر در خصوص طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی در سال گذشته نیز افزود: در این راستا از ۳۸۱ نفر معرفی شده به بانک ۳۲۲ مورد منجر به انعقاد قرارداد شده و عملیات اجرایی شروع شده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در خصوص شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در قالب طرح سند دار کردن نیز خاطر نشان کرد: در اجرای طرح سنددار کردن واحدهای مسکونی، سال گذشته ۷۸۳ پرونده در این شهرستان تشکیل شد که از این تعداد ۵۵۳ پرونده به اداره ثبت ارسال و ۴۸۰ رای و ۱۵۰ سند روستائی صادر شد.

وی، در خصوص عملکرد عمران روستایی بنیاد مسکن روستائی ساوه گفت: در سال ۹۹، بهسازی معابر در ۱۳ روستا انجام شد که محل اعتبار آن از محل تملک دارایی و داخلی بنیادمسکن انقلاب اسلامی این شهرستان در قالب (جدول زیرسازی و آسفالت و محوطه‌سازی) اجرا شد.

آب پیکر با اشاره به این که تنها ۳۰ درصد خانه‌های روستائی این شهرستان به لحاظ سازه‌ای و مصالح بکار رفته مقاوم هستند، گفت: بیشتر خانه‌های روستائی این شهرستان به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز، غیرمقاوم هستند.

وی ادامه داد: اغلب این واحد های مسکونی بصورت خشت و گلی است که از قدیم‌الایام احداث و تاکنون بازسازی نشده‌اند و بر همین اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آمادگی خود را مبنی بر ارائه تسهیلات بهسازی بدون محدودیت سهمیه نسبت به هر روستا اعلام می‌دارد.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستائی این شهرستان بیان کرد: این شهرستان روی گسل زلزله قرار دارد و بیشتر منازل روستایی آن نیز در زمره بافت فرسوده محسوب می‌شوند به همین دلیل بهسازی و مقاوم‌سازی منازل روستایی از امور ضروری است.

رئیس بنیاد مسکن ساوه خواستار جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز توسط دهیاران در روستاها شد و افزود: نسبت به اطلاع‌رسانی این مهم از سوی مسئولان روستائی و شهری برای استقبال بیشتر مردم مبنی بر احداث بنای مقاوم و عدم استفاده از بناهای فرسوده و تسهیلات ویژه نوسازی در روستاها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آب پیکر گفت: توجه به احداث بنا نسبت به ساختمان‌های آسیب دیده ناشی از بارندگی‌های اخیر، واگذاری زمین برای متقاضیان واجد الشرایط فاقد مسکن در روستا، مقاوم سازی مسکن روستاییان در قالب ارائه تسهیلات، بهسازی مسکن همسو با اهدافی چون احداث مسکن مقاوم و بادوام، تلاش در حفظ هویت معماری بومی، حفظ هویت و سیمای عمومی روستاها، صدور اسناد روستائی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت در (نوبران، غرق آباد و آوه) ، بهسازی روستاها مانند زیر سازی آسفالت و… از اولویت‌های این بنیاد است.

انتهای پیام/rasouli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت