جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۴۴:۴۳

مستند خنیاگر عاشورا در اراک تولید شد

رئیس حوزه هنری استان مرکزی گفت: به همت واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان مرکزی مستند خنیاگر عاشورا تولید شد.

فرهنگی؛

مستند خنیاگر عاشورا در اراک تولید شد

رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: به همت واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان مرکزی مستند خنیاگر عاشورا با موضوع عباس صالحی هنرمند اراکی و نوازنده چیره‌دست ترومپت مجالس تعزیه تولید شد.
وی تصریح کرد: این اثر 20 دقیقه‌ای کاری از شمس‌الله دایی‌زاده و ناصر کریمی‌نیک است که به زندگی هنری و فعالیت‌های عباس صالحی در کسوت ترومپت نوازی مجالس تعزیه می‌پردازد.

رئیس حوزه هنری استان مرکزی افزود: پژوهش این اثر توسط ناصر کریمی‌نیک انجام گرفته و با تنی چند از شبیه‌خوانان برجسته کشور نیز مصاحبه‌هایی شده است.
میرزایی گفت: عباس صالحی از نوازندگان برجسته ترومپت در کشور، اهل اراک است که بیش از سه دهه و از دوران کودکی در اجرای تعزیه و نواختن ترومپت فعالیت دارد، وی علاوه بر آموزش موسیقی تعزیه و اجرای این هنر در ایران و کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، روسیه، ترکیه و گرجستان، تولید آلبوم‌های موسیقایی، آهنگسازی نمایش و سریال از جمله تیتراژ سریال پر طرفدار شب دهم را در کارنامه هنری خود ثبت کرده و با همکاری شرکت یاماهای ژاپن اقدام به تولید ترومپت ایرانی با عنوان پرشین ترومپت کرد که در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
میرزایی بیان داشت: صدای سازهای بادی برنجی و به خصوص ترومپت در دوران ناصرالدین شاه قاجار و به واسطه مراودات ایرانیان با اروپاییان و علاقه  او به داشتن تشکیلات نظامی مدرن، ابتدا در دسته‌های موزیک نظامی طنین‌انداز شد و پس از آن قاجاریان برای جلال و رونق مراسم شادی و غم خود از این ساز بهره بردند که از جمله آنها می‌توان به تعزیه خوانی اشاره کرد.
رئیس حوزه هنری استان مرکزیگفت: امروزه کاربرد آن را تنها در تعزیه شاهد هستیم و با شنیدن یک اجرای موسیقی ایرانی با ترومپت همه یاد موسیقی تعزیه می‌افتیم.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت