پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۹:۱۴:۳۵

مرکز فنی‌وحرفه‌ای فراهان؛ همچنان فاقد چارت سازمانی/۴۶۷ نفر امسال در این مرکز آموزش دیده‌اند

مسئول فنی و حرفه ای فراهان گفت: نبود چارت سازمانی در این مرکز، جذب نیرو و مربی را با مشکل مواجه کرده و ما با وجود تقاضای برگزاری دوره با کمبود مربی مواجه هستیم.

پس از ۱۶ سال فعالیت؛

مرکز فنی‌وحرفه‌ای فراهان؛ همچنان فاقد چارت سازمانی/۴۶۷ نفر امسال در این مرکز آموزش دیده‌اند

فنی‌وحرفه‌ای فراهان

مرکز فنی‌وحرفه‌ای فراهان؛ همچنان فاقد چارت سازمانی/۴۶۷ نفر امسال در این مرکز آموزش دیده‌اند

به نقل از  فراهان خبر؛ یکی از لازمه های تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و توسعه آموزش‌های مهارتی است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، فرد را برای کسب شغل، حرفه و کسب و کار آماده می‌کند و توسعه اینگونه آموزش‌ها در شرایط کنونی برای اقتصاد و فرهنگ ایران و به ویژه شتاب‌دهی به فرایند تولید، امری حیاتی است.

مرکز فنی و حرفه‌ای فراهان فاقد چارت سازمانی

مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان فراهان از سال ۸۰ راه‌اندازی شده و در طی این سال‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تربیت نیروهای مهارتی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، نقش به سزایی داشته است.

در این مرکز در رشته‌های برق، کامپیوتر، خیاطی، معرق، سفال، قلم زنی و غیره دوره‌های آموزشی و مهارتی با استقبال کارآموزان برگزار می‌شود. در گذشته این دوره‌های مرکز فنی و حرفه‌ای فقط مختص بانوان بود، اما از سال گذشته، برای آقایان نیز در رشته برق و کامپیوتر نیز کلاس‌های مورد نظر دایر شده است.

اما متاسفانه پس از گذشت سال‌ها از افتتاح مرکز فنی و حرفه‌ای فراهان و با وجود استقبال مردم از آموزش‌ها هنوز این مرکز فاقد چارت اداری بوده و نبود چارت نیز مانعی برای جذب نیرو و مربی شده است. تاکنون نیز اقدام عملی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

از سوی دیگر پراکندگی جمعیت در این شهرستان امکان استفاده از آموزش‌های این مرکز را برای روستائیان و شهرهای اطراف دشوار کرده است. البته این مرکز با همکاری فرمانداری مکان‌های بلااستفاده در شهر خنجین و دهستان تلخاب را برای ارائه خدمات این مرکز شناسایی کرده است، اما بازهم مسئله نبود چارت و مربی ارائه خدمات را با مشکل مواجه می‌کند.

سال گذشته نیرویی که برای این مرکز جذب شده بود، به دلیل نبود چارت، در مرکز استان به‌کارگیری شد. این مسئله در جلسات متعددی با حضور مدیر کل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی، موضوع نبود چارت بازگو شده است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان مرکزی در جلسه پیگیری این مسئله در فرمانداری فراهان گفت: نامه‌نگاری‌های لازم با مرکز فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص چارت سازمانی این مرکز در فراهان صورت گرفته است. در حال حاضر به دلیل نبود چارت سازمانی در مرکز فنی و حرفه‌ای فرمهین، ما نیروی ثابت در این شهرستان نداریم که امیدواریم با مساعدت مسئولان ارشد استانی و نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی این مهم نیز محقق شود.

آموزش ۴۶۷ نفر از آغاز امسال در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای فراهان

علی یاراحمدی، مسئول فنی و حرفه‌ای فراهان با اشاره به اهمیت آموزش‌های فنی و مهارتی گفت: خوشبختانه امروز با تاکید مقام معظم رهبری، اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایجاد شغل برای جوانان مورد توجه است.

وی افزود: با توجه به ضرورت فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم به منظور ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای جوانان، مهارت‌آموزی کارجویان می‌تواند نقش بسزایی در افزایش سطح مهارت کاری آنان داشته و زمینه جذب مهارت آموختگان را در عرصه تولید و اشتغال فراهم کند.

 

یار احمدی اظهار کرد: این مرکز در ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی موفق عمل کرده است و امسال ۴۶۷ کارآموز از این مرکز گواهینامه فنی و مهارتی دریافت کرده‌اند.

مسئول فنی و حرفه‌ای فراهان بیان کرد: در این مرکز برای اولین بار دوره آموزشی در رشته برق برای بانوان برگزار شد و با تقاضای آقایان برای برگزاری و ارائه آموزش با رایزنی‌ها، دوره آموزشی برق، تعمیر آبگرمکن و کامپیوتر نیز برای آن‌ها برگزار شد.

ارتقای مهارت‌آموزی یکی از کلیدواژه‌های تحقق کارآفرینی و پیشبرد اقتصادی

وی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های لازم ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی به مردم و روستائیان است، چرا که ارتقای مهارت‌آموزی یکی از کلیدواژه‌های تحقق کارآفرینی و پیشبرد اقتصادی است.

یار احمدی اظهار کرد: در این راستا با توجه به پراکندگی جمعیت و تقاضا برای برگزاری دوره‌های آموزشی در روستاها، این موضوع در دستور کار قرار گرفته و دوره‌های آموزشی در روستاهای شهرستان نیز با همکاری دهیاری و پایگاه‌های بسیج انجام می‌شود.

مسئول فنی و حرفه‌ای فراهان گفت: با همکاری فرمانداری برای رفاه حال همشهریان فراهانی و برای استفاده از آموزش‌های این مرکز، ایجاد یک مرکز فنی و حرفه‌ای در شهر خنجین و دهستان تلخاب، در حال پیگیری است.

برگزاری دوره‌های آموزشی در بخش کشاورزی در سال ۹۷

وی افزود: با شناسایی نیازهای آموزشی بخش کشاورزی شهرستان و اولویت‌بندی آن با توجه به ظرفیت‌های موجود، برای سال ۹۷ آموزش‌های مهارتی در رشته‌های گیاهان دارویی، گل‌های زینتی، زعفران و قارچ در اولویت این مرکز قرار دارد؛ که با استفاده از حداقل امکانات، مکانی برای کارگاه تولید قارچ در نظر گرفته و گلخانه‌ای با اعتبار  ۹۰ میلیون ریال در مرکز ایجاد شده است که امیدواریم بتوانیم مربی مورد نظر برای آموزش اینگونه مهارت‌ها را جذب کنیم.

یاراحمدی تصریح کرد: در مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان فراهان، آموزش‌های کاربردی و حرفه‌ای به کارآموزان ارائه شده و برای آموزش دانش‌آموزان رشته فنی و حرفه‌ای و کار دانش، همکاری‌های لازم صورت گرفته است.

مسئول فنی و حرفه‌ای فراهان خاطرنشان کرد: نبود چارت سازمانی در این مرکز، جذب نیرو و مربی را با مشکل مواجه کرده و ما با وجود تقاضای برگزاری دوره با کمبود مربی مواجه هستیم. در واقع ارائه خدمات بهتر در این مرکز نیازمند توجه مسئولان برای رفع این مشکل است.

بی شک اهمیت دادن به مسئله آموزش های فنی و حرفه ای نقش موثری در تحقق کارآفرینی و اهداف اقتصاد مقاومتی دارد که لازم است مسئولان با توجه بیشتر به این مراکز، موانع را از سر راه بردارند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت