دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۹:۲۴:۴۷

مرمت اساسی بازار تاریخی اراک ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مرمت اساسی و بی‌خطرسازی سازه مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از دو قرن به ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان:

مرمت اساسی بازار تاریخی اراک ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

«علیرضا ایزدی» روز پنجشنبه افزود: میراث فرهنگی با اعتبارات محدود توان مرمت مجموعه بازار اراک را که بخش اعظم هویت شهری و تاریخی این شهر را می‌سازد، ندارد و باید شهرداری و اوقاف نیز در این مهم مشارکت جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت: شرکت توزیع برق اراک در کانال کشی تاسیسات برق بازار اراک اقدامات موثری را در راستای کاهش خطر و آسیب انجام داده و در این راستا پنج میلیارد ریال منابع مالی صرف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:  ۱۱ نقطه در مجموعه تاریخی اراک برای عملیات مرمت اضطراری شناسایی شده و چون بنا فرسوده و مصالح به‌کار گرفته شده از جنس خشت و گل است باید با اولویت و در بازه زمانی کوتاه منابع مالی برای ترمیم نواقص تامین شود تا آسیب بیشتری به کالبد آن نرسد.

ایزدی بیان کرد: شهرداری اراک در سرای نبی‌زاده با به‌کارگیری پیمانکاری که به مرمت مسلط بود تعمیرات قابل قبولی انجام داد و این مرمت می‌تواند الگویی مناسب برای کشور معرفی شود.

وی اظهار داشت: عملیات مرمت بازار ارام در سال‌های قبل در برخی موارد غیراصولی انجام شده برای مثال نوسازی کف بازار که با استفاده از خاک کوبیده صورت گرفته به‌مرور تغییرلتی داشته و رطوبت باعث شده جلوی فضای تنفسی گرفته شود.

مجموعه تاریخی بازار اراک به دوره فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف خان گرجی به عنوان آخرین نمونه معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی بنا شد که شامل  راسته اصلی شمالی جنوبی به طول ۸۸۰ متر و راسته شرقی غربی به طول ۶۰۰ متر استو محل تقاطع این راسته‌ها چهارسوق زیبایی را ایجاد کرده که از دیدنی‌های بازار محسوب می‌شود.
راسته شمالی جنوبی بازار به‌صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می‌یابد.
عرض بازار از ابتدا تا انتها پنج متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت ۱۰۰ متری، هر قسمت دارای ۵۰ باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام آن ها گذر می‌گویند.
در دوره اخیر ۲ گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا ۱۰۰ متر از جنوب راسته اصلی، به‌صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می‌رسد.
۲۰ سرا و تیمچه در مجموعه بازار اراک وجود دارد که فعالیت‌های مختلفی را پوشش می‌دهند،  ۱۸ فقره از این ابنیه در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش‌ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می‌آید به فرش فروشان اختصاص دارد و بنای آن در ۲ طبقه و سرای کتابفروش‌ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار است از یک تیمچه و سرای ۲ طبقه تشکیل شده است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت