دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۰:۱۰:۳۵

مدعیان ریاست جمهوری ایران در دوره دوازدهم را بهتر بشناسیم

ثبت نام دوره دوازدهم ریاست جمهوری با نام نویسی بیش از 1000نفر پایان یافت که در این بین 10 کاندیدا مدعیان اصلی ریاست جمهوری ایران در دوره دوازدهم می باشند.

مدعیان ریاست جمهوری ایران در دوره دوازدهم را بهتر بشناسیم

نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم

 

 

مصطفی کواکبیان

متولد : اسفند ۱۳۴۱ در سمنان

وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی می‌باشد و استاد دانشگاه علامه طباطبایی است و با ساخت فیلم خانم اصلاح طلب، آقای اصولگرا به عنوان تهیه کننده وارد عرصه هنر و سینما نیز شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نمایندهٔ اسبق مردم سمنان و مهدی‌شهر در هشتمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی است. دبیر کل حزب مردم سالاری و رئیس ائتلاف مردمی اصلاحات و عضو فراکسیون خط امام مجلس هشتم است او پیش از این نایب رئیس شورای حزب همبستگی بوده‌است

 

حمیدرضا حاجی بابایی

متولد ۱۳۳۸، مریانج همدان

سوابق تحصیلی:

  • دیپلم تجربی از دبیرستان شریعتی همدان-1356
  • فوق دیپلم‌تجربی (دبیری) از دانشسرای راهنمایی تحصیلی همدان-1358
  • لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تهران-1367
  • فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی کرج-1372
  • دکترای الهیات و معارف ازدانشگاه آزاد اسلامی تهران-1377

نمایندهٔ دوره پنجم، ششم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و کابینهٔ محمود احمدی‌نژاد بود. او در دوران نمایندگی‌اش عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس بوده و نیز در کمیسیون‌های محاسبه و بودجه، تلفیق، اصل نود و امنیت ملی و سیاست خارجی عضویت داشته است

 

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری در سال ۱۳۳۶ در کوه‌شاه در شمال شرق استان هرمزگان به دنیا آمد.

وی تحصیلات خود را تا پایان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در سیرجان گذرانده و سپس به کرمان رفت؛ مدرک کارشناسی فیزیک را از دانشگاه کرمان گرفت و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی صنایع به دانشگاه صنعتی شریف رفت.

اسحاق جهانگیری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 به عنوان مسئول جهاد سازندگی شهرستان جیرفت مشغول به کار شد و سال 1363 در جهاد کشاورزی فعالیت کرد تا اینکه در دومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست به نمایندگی از مردم جیرفت وارد مجلس شد.

وی همچنین توانست در سومین دوره مجلس شورای اسلامی بار دیگر از طرف مردم جیرفت به مجلس راه یابد.

وی با عنوان چهره حزبی نیز شناخته می‌شود، زیرا وی از موسسان حزب کارگزان سازندگی به شمار می‌آید.

اسحاق جهانگیری در سال 1371 در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان رفت و به جای غلامحسین کرباسچی استاندار اصفهان شد.

همچنین وی در دوره دولت اصلاحات ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی ‌شد و پس از ادغام وزراخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت.

اسحاق جهانگیری مرداد سال 1392 از سوی دکتر حسن روحانی به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم انتخاب شد.

 

علیرضا زاکانی

متولد: ۱۳۴۴ در تهران

تحصیلات دانشگاهی و سوابق علمی

زاکانی با پایان جنگ‌ تحمیلی، در سال 1368 پس از مدتها دور بودن از فضای درس و تحصیل، در کنکور سراسری شرکت کرد و در بهمن‌ماه سال 1368 رشته پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع و در تابستان سال 1376 دکترای عمومی‌ را اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوی دوره تخصصی پذیرفته شد. در سال 1380 دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را آغاز و در اسفند 1382 آن را به پایان رساند و هم‌اینک بعنوان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) خدمت می‌نماید. علاوه براینکه عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز می باشد.

او نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم بوده و ریاست کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن را برعهده داشته است.

علیرضا زاکانی در جنگ ایران و عراق از ناحیه دست، پا و گردن مجروح شد. وی سابقه فرماندهی بسیج دانشجویی و عضویت در هیات منصفه مطبوعات را دارا است. تحصیلات دانشگاهی وی، در دانشگاه تهران و در رشته تحصیلی پزشکی هسته‌ای بوده‌است. او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم است. وی، از منتقدین جدی مدیریت عبدالله جاسبی در دانشگاه آزاد اسلامی  است. او به همراه جمعی از نیروهای اصولگرا که از سالهای قبل در کنار یکدیگر به فعالیت سیاسی در راستای آرمانهای انقلاب پرداخته بودند، در مهرماه سال ۸۷، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی را به طور رسمی تاسیس کردند، وی پیش از آن عضو شورای مرکزی ۱۱ نفره جبهه متحد اصولگرایان بود؛ هم اکنون نیز برای حضور فعال در انتخابات ریاست جمهوری 96در قالب جبهه مردمی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است .

 

سید ابراهیم رئیس السادات

متولد ۱۳۳۹ محله نوغان، مشهد

تحصیلات:

سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم

فوق لیسانس حقوق بین‌الملل خصوصی

دکترای فقه و حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری

  • دادستان همزمان کرج و همدان در ۲۱ سالگی
  • معاون دادستان تهران از سال ۶۸–۱۳۶۴
  • دادستان تهران ۷۳–۱۳۶۸
  • انجام ماموریت‌های ویژه قضایی در مناطق مختلف کشور با حکم امام خمینی
  • عضویت در هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام – موضوع اموال در اختیار ولی فقیه – به مدت ده سال از سوی رهبر انقلاب
  • رئیس سازمان بازرسی کل کشور ۸۳–۱۳۷۳
  • معاون اول قوه قضاییه ۹۳–۱۳۸۳
  • دادستان کل کشور
  • دادستان ویژه روحانیت ۱۳۹۱ تاکنون
  • عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران از سال ۱۳۷۶ تاکنون
  • عضو مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم و پنجم به عنوان نماینده مردم استان خراسان جنوبی و عضو هیئت رئیسه این مجلس
  • رئیس شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
  • عضو هیئت عالی گزینش کشور
  • مشارکت در تأسیس دفاتر حزب جمهوری اسلامی در جنوب خراسان به دستور سید محمد بهشتی
  • مؤسس حوزه علمیه فاطمه الزهرا خواهران در تهران (کوی نصر)
  • نخستین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور
  • تولیت آستان قدس رضوی اسفند ۱۳۹۴

 

حسن روحانی

حسن روحانی متولد ٢١ آبان ١٣٢٧ در شهر سرخه (استان سمنان)

تحصیلات دانشگاهی و مدارج علمی :

دکتری (Ph.D) حقوق اساسی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو

فوق لیسانس (M.Phil) حقوق عمومی از دانشگاه کلدونیان گلاسکو

لیسانس حقوق قضائی از دانشگاه تهران

وکیل پایه یک دادگستری (کانون وکلای دادگستری مرکز)

تحصیلات حوزوی :

خارج فقه و اصول: با اساتیدی چون آیات عظام سید محمد محقق داماد (ره)، شیخ مرتضی حائری (ره) و سید محمدرضا گلپایگانی (ره) سطح عالی: با اساتیدی چون آیات عظام سلطانی (ره)، فاضل لنکرانی (ره) و شیخ محمد شاه‌آبادی (ره)

استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک؛ نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد. ایشان از سال 96-1392 ریاست جمهور اسلامی ایران را نیز بر عهده داشته اند .

 

محمدباقر قالیباف

متولد ۱ شهریور ۱۳۴۰ در طرقبه، مشهد،

وی دارای مدرک دکتری در رشتهٔ جغرافیای سیاسی است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده‌است. محمدباقر قالیباف عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای انسانی دانشکدهٔ جغرافیا دانشگاه تهران نیز می‌باشد.

وی شهردار کنونی تهران است. وی پیش از این در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی سمت فرماندهی داشته است وی همچنین در دوران فرماندهی نیروی انتظامی، رئیس و نماینده محمد خاتمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز بوده است. محمدباقر قالیباف درسال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ امام رضا شد و سپس به فرماندهی لشکر پنج نصر خراسان در جنگ ایران و عراق ارتقاء یافت. محمدباقر قالیباف در سال ۱۳۸۴ نامزد ریاست جمهوری گردید ولی در آن انتخابات پیروز نگردید. در شهریور ۱۳۸۴ با اجماع شورای شهر به سمت شهردار تهران انتخاب شد. وی در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸ میلادی) ، به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد.

 

محمود احمدی نژاد

متولد  ۱۳۳۵ در روستای ارادان از شهرستان گرمسار

وی دوران تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را در این شهر گذراند و در سال 1354 با کسب رتبه 132 کنکور سراسری گزینش دانشجو، تحصیلات عالی خود را در رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت آغاز کرد و در سال 1365 در مقطع کارشناسی ارشد همان دانشگاه پذیرفته شد و در سال 1368 به عضویت هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت در آمد و در سال 1376موفق به دریافت مدرک تحصیلی دکترای مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل از دانشگاه علم و صنعت گردید.

احمدی نژاد پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کسوت دانشجو و با شرکت در مجالس مذهبی و سیاسی وارد فضای سیاسی جامعه شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به حضور در دانشگاه از پایه گذاران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران بود و در دوران جنگ تحمیلی به عنوان داوطلب بسیجی در قسمت‌های متعدد جبهه به ویژه مهندسی رزمی به خدمت پرداخت و این مهم را تا پایان دوران دفاع مقدس ادامه داد.

احمدی نژاد متاهل و دارای سه فرزند- دو پسر و یک دختر – می‌باشد.

مهمترین مشاغل دکتر احمدی نژاد:

  • فرماندار ماکو
  • فرماندار خوی
  • مشاور استاندار کردستان
  • مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و آموزش عالی در سال 1372
  • استاندار استان اردبیل در سال های 1372 تا 1376
  • عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت از سال 1368 تا کنون
  • شهردار تهران از سال 1382 تا 1384
  • ایشان در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سوم تیرماه 1384، از سوی ملت ایران به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

احمدی نژاد، در جریان برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388  برای دومین بار به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

دکتر احمدی نژاد علاوه بر تدریس، راهنمایی دانشجویان و پرداختن به امور اجرایی، در زمینه‌های ذیل نیز فعالیت داشته است:

  • روزنامه نگاری و نگارش مقالات متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی
  • مدیر مسوول روزنامه همشهری و راه اندازی همشهری محله در 22 منطقه تهران، همشهری مسافر، همشهری دیپلماتیک، همشهری جوان، همشهری ماه و ضمیمه اندیشه، ضمیمه دانشجو و …
  • موسس و عضو انجمن تونل ایران
  • عضو انجمن مهندسین عمران ایران
  • عضو اولین شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران
  • عضو اولین شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش و عالی کشور

 

سید محمد غرضی

متولد ۲۳ بهمن ۱۳۲۰ در اصفهان،

وی بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و موفق به دریافت درجه فوق لیسانس در رشته الکترونیک گردید.

غرضی در سالهای ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای گذراندن دوره‌های تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق، عازم فرانسه شد.

وی در سال ۱۳۵۰، به دلیل مخالفت با برنامه‌های رژیم سابق به زندان افتاد و از سال ۱۳۵۳، زندگی سیاسی خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۵، برای ادامه مبارزات به خارج از کشور رفت و مدتی را در نجف اشرف به مبارزه ادامه داد.

او استاندار کردستان و خوزستان، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی از اصفهان، وزیر نفت در دولت مهدوی کنی و میر حسین موسوی و وزیر پست و تلگراف و تلفن، در دولت دوم موسوی و دولت اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او از زمان تأسیس تا ۱۳۸۹، در پنج دوره سه ساله، ریاست سازمان نظام مهندسی کشور را بر عهده داشت. او بمدت یک سال عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود. او هم اکنون رئیس هیئت مدیره و مسئول مدیریت شرکت مشانیر، بزرگترین شرکت مشاور وزارت نیرو، است

 

سید مصطفی میر سلیم

متولد ۱۹ خرداد ۱۳۲۶ در خانواده‌ای مذهبی در تهران

تحصیلات متوسطهٔ خود را در سال ۱۳۴۴ در دبیرستان البرز به پایان رساند و در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ فوق لیسانس در رشتهٔ مهندسی مکانیک از دانشگاه پواتیهٔ فرانسه شد. به‌دنبال آن، در سال ۱۳۵۱ از «مدرسهٔ عالی ملی مکانیک و آئروتکنیک» تخصص مهندسی در رشتهٔ موتورهای درون‌سوز را کسب کرد.[۴]

میرسلیم از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ مشاور رئیس‌جمهور در امور تحقیقات و از ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. او هم‌اینک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفهٔ اسلامی است.

 

 

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت