پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۰۸:۲۸

محوطه تاریخی ذلف‌آباد فراهان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بخش‌های کاوش‌شده محوطه تاریخی ذلف‎‌آباد مرمت و ساماندهی می‌شود.

محوطه تاریخی ذلف‌آباد فراهان مرمت می‌شود

محوطه تاریخی ذلف‌آباد فراهان

محوطه تاریخی ذلف‌آباد فراهان مرمت می‌شود

به نقل ازتسنیم،سیدمحمد حسینی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از سایت تاریخی ذلف‌آباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی استان می‌توان محوطه باستانی ذلف‌آباد را نام برد که سه فصل کاوش باستان‌شناسی در آن انجام شده است.

وی افزود: سال 95  بخشی از این محوطه باستانی به منظور جلوگیری از ورود خدشه و آسیب ناشی از دست‌اندازی‌ها و کنترل تردد و ورود و خروج بازدیدکنندگان، فنس‌کشی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: شن‌ریزی مسیرهای بازدید، ساماندهی این محوطه،  تثبیت و مرمت بخش‌های مختلف حمام کاوش شده، کاهگل‌کشی بدنه دیوارهای آسیب‌دیده، تثبیت اندودها و تنورها در فضای کاوش‌شده، تعویض ورق‌های گالوانیزه تعبیه‌شده برای سقف، بستن منافذ سقف و گونی‌گذاری دور ترانشه‌ها به منظور جلوگیری از ورود آب به فضاها همه اقداماتی هستند که انجام شده و یا در دست انجام است.

حسینی بیان کرد: براساس کاوش‌های انجام شده این محوطه از قرن 6 تا قرن 13 هجری قمری محل سکونت بوده و به‌عنوان یکی از روستاهای بزرگ منطقه فراهان در دوره ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجار مطرح بوده است.

وی ادامه داد:  کاوش‌ها در این سایت تاریخی تا زمان رسیدن به تمامی شهر ادامه دارد، کاوش‌های این محوطه در سال جدید هم ادامه دارد و به زودی کتابی بر مبنای گزارشات کاوش‌های انجام‌شده در محوطه تاریخی ذلف‌آباد به زیور طبع آراسته می‌شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت