چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۱۷:۲۰

اینجا محرومیت قد می‌کشد +عکس

روستای هفتان، روستایی که در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر تفرش قرار دارد و از کمترین امکانات رفاهی محروم است.

سفر به روستای دورافتاده و پرجمعیت هفتان؛

اینجا محرومیت قد می‌کشد +عکس

محرومیت

اینجا محرومیت قد می‌کشد +عکس

به نقل از ندای تفرش، با عبور از جاده‌های خاکی، کوهستانی و پرپیچ و خم به روستایی می‌رسیم که حتی از کمترین امکانات رفاهی هم محروم است؛ روستای هفتان، در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر تفرش قرار دارد.

علیرغم اینکه مردم روستا از باران و برف بابت سیراب شدن مزارع و باغات خود خوشحال می شوند اما این نعمت الهی در گذر از کوچه های روستا گل و لای را میهمان ناخوانده پای عابران می کند.

این روستا ۸۲ خانوار و ۲۳۴ نفر جمعیت دارد. در این روستا ۲۴ دانش‌آموز وجود دارد که ۱۰ نفر از آنها در داخل روستا به تحصیل مشغول هستند و ۱۴ دانش‌آموز نیز در مدارس شبانه‌روزی تفرش تحصیل می‌کنند.

با ورود به روستا مردم با صفای روستا را می‌بینیم که در کنار هم نشسته‌اند.

اگرچه این روستا به نظر دورافتاده ترین روستای تفرش محسوب می شود اما اهالی خونگرمی دارد که با ورود هر غریبه ای با رویی گشاده از آنان پذیرایی می کنند.

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: مردان روستا در فصوص سرد سال در این مکان گردهم می آیند و اوقات می گذرانند. متاسفانه برخی از مردان روستا در اغلب ساعات روز بیکار هستند، چراکه شغل اغلب اهالی، دامداری و کشاورزی بوده و در سال‌های گذشته، برخی از دامداری‌های روستا تعطیل شده است و در فصول سرد سال نیز که خبری از کشاورزی نیست.

هدررفت آب شرب روستای هفتان

در حال گذر از کوچه‌های روستا نوجوانی در حال نوشیدن از آب روان داخل جوی بود. از یکی از اهالی دراین باره سوال کردیم که گفت: معمولا آب شرب و کلرزنی شده از منبع آب روستا سرریز کرده و در جوی روستا روان می شود که اغلب بچه‌ها از آن می‌نوشند و عده‌ای نیز  برای سیراب کردن حیوانات خود از آن استفاده می‌کنند.

او در ادامه افزود: معمولا چند ساعتی از روز، آب این منبع سرریز کرده و در جوی روستا روان می شود. بعضی از روزها نیز به سد خاکی هدایت شده و در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او به نبود آب کشاورزی در روستا اشاره و اظهار کرد: در گذشته اهالی روستا با هزینه خود، آب را از دل کوه لوله‌کشی کرده بودند تا برای مصارف کشاورزی استفاده کنند که امسال این آب در اختیار دولت قرار گرفته تا به مصرف شرب اهالی روستا برسد.

یکی از سوالاتی که با ورود به روستا به ذهن خطور می کند این است که آیا هنوز هم بوی نان داغی که زنان روستایی می‌پزند، در کوچه‌ها می‌پیچد؟ این سوال را از یکی از اهالی پرسیدیم.

تنها نانوایی روستای هفتان ۱۰ سالی است که تعطیل شده

او گفت: کمتر خانواده‌ای در روستا هستند که در خانه نان بپزند. زنان کهنسال به دلیل ناتوانی و زنان جوان نیز به دلیل کم‌تجریگی دیگر به دنبال پخت نان نیستند.

هفتانی ادامه داد: حدود ۱۰ سالی است که تنها مغازه نانوایی روستا تعطیل شده است و افراد برای خرید نان موردنیاز خود به شهرهای اطراف می‌روند. همچنین ممکن است در طول هفته دست‌فروشانی به روستا بیایند و نان به اهالی بفروشند.

وی افزود: در روزهای زمستانی به خصوص در ایام بارش برف، گاهی پیش می‌آید که اهالی روستا نانی بر سرسفره‌های خود ندارند.

هفتانی بیان کرد: اعضای شورای روستا می‌گویند که اگر گازرسانی به روستا انجام شود، نانوایی روستا دوباره فعال می‌شود.

به دلیل نبود آب، کشاورزی روستا از رونق افتاده است

هفتانی، یکی از اعضای شورای این روستا در گفتگو با ما گفت: روستای هفتان مشکلات متعددی دارد که یکی از آن‌ها، عدم گازرسانی به اینجا است که مشکلات بسیاری برای اهالی به خصوص در فصل زمستان ایجاد می‌کند.

وی، مسئله آب را از مشکلات مهم روستای هفتان دانست و اظهار کرد: چند ماهی است که آب شرب اهالی روستا کاهش یافته و آب تنها چشمه‌ای که قبلا به مصارف کشاورزی می‌رسید، به منبع آب شرب انتقال یافته و پس از کلرزنی در اختیار اهالی قرار می‌گیرد.

این عضو شورای روستای هفتان تصریح کرد: شغل بیشتر اهالی این روستا، کشاورزی و دامداری است که اگر مشکل آب کشاورزی اهالی حل نشود، تامین مایحتاج زندگی مردم روستا، به مخاطره می‌افتد.

هفتانی بیان کرد: مسئولان در پاسخ به اعتراض اهالی به نبود آب کشاورزی می‌گویند که با بهره‌برداری از طرح ملی آب هفتان، این مشکل برطرف خواهد شد.

وی گفت: قنوات روستا هم فصلی بوده و تقریبا ۳ ماه در سال آب دارند و در بقیه روزها خشک می‌شوند.

دکل محمد آباد مشکل مخابراتی روستای هفتان را برطرف نمی‌کند

عضو شورای روستا، مشکل اینترنت و تلفن همراه را یکی دیگر از مشکلات روستا عنوان و اظهار کرد: اگرچه به تازگی دکل مخابراتی در روستای محمدآباد که در مجاورت روستای ما قرار دارد، به بهره برداری رسیده است، اما این دکل مشکل روستا را برطرف نمی کند. مسئولان در این رابطه می‌گویند که روستای شما نقطه کور است و نیاز به سیستم‌های دیگری دارد.

طرح هادی روستا به طور کامل اجرایی نشده است/بیش از ۷۰ جوان بیکار در روستا وجود دارد

هفتانی در خصوص طرح هادی روستا ادامه داد: هرچند این روستا نیز شامل طرح هادی بوده است، اما رسیدگی چندانی به کوچه‌های آن صورت نگرفته و آسفالت و عقب نشینی منازل نیز انجام نشده است. یکی دیگر از مشکلات این روستا عدم توجه به بهداشت محیط است.

وی بیکاری جوانان را از مشکلات دیگر این روستا برشمرد و بیان کرد: بیش از ۷۰ جوان بیکار در روستا وجود دارد. البته در گذشته شغل برخی از اهالی دامداری بوده که در حال حاضر بسیاری از دامداری‌ها تعطیل شده است. بیشتر مردان روستا هر روز برای کار به شهر فراهان و تفرش می‌روند.

عضو شورای روستا ادامه داد: دامداران توان دریافت و پرداخت تسهیلات با سودهای بالا را ندارند، از طرفی بانک‌ها، اسناد منازل روستایی را به عنوان ضمانت قبول نمی‌کنند.

هفتانی با اشاره به جاده خاکی روستا گفت: روستا از دو مسیر روستای محمدآباد و روستای قزلقاش به سمت تفرش راه دارد. از سمت روستای محمدآباد گردنه صعب‌العبور و پرپیچی وجود دارد که ۱۲ کیلومتر از آن جاده خاکی است. از سمت روستای قزلقاش نیز حدود ۳ کیلومتر از جاده‌های پرپیچ و خم آن خاکی است.

تنها کتابخانه روستا تعطیل شده است

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی این روستا خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۵ سال است که کتابخانه روستا به دلیل نامناسب بودن مکان آن بسته شده است و با وجود افراد باسواد در روستا، کتاب یا محصولات فرهنگی مناسبی عرضه نمی‌شود.

دیدن و شنیدن مشکلات این روستا که یکی از روستاهای پرجمعیت و دور دست شهرستان تفرش است، عرق شرم بر پیشانی هر فردی می‌نشاند. اگرچه اهالی روستا نیز در بهبود شرایط نقش مستقیمی دارند و باید با همتی جهادی برخی مشکلات را رفع کنند، اما از سویی نقش مسئولان در این زمینه هم نباید نادیده گرفته شود. امیدواریم مسئولان برای رفع مشکلات این روستا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند و مشکلات روستا را به صورت عملی حل کنند. تا در آینده‌ای نزدیک اخبار خوبی از رفع مشکلات این روستا شنیده شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت