چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۶:۲۸:۲۷

مجاهدت‌های هسته‌ای سرلوحه پیشرفت‌های اقتصادی

روز ملی فناوری هسته‌ای در کشور ما به عنوان نماد غرور و خودباوری ایرانیان شناخته شده و یادآور این باور است که هر ملتی که اراده کند می‌تواند موانع پیشرفت را یکی پس از دیگری از پیش روی خود بردارد و به قله‌های افتخار بنشید.

نادر مقدسی؛

مجاهدت‌های هسته‌ای سرلوحه پیشرفت‌های اقتصادی

مجاهدت‌های هسته‌ای

مجاهدت‌های هسته‌ای سرلوحه پیشرفت‌های اقتصادی

به نقل از فارس، فناوری هسته‌ای یکی از پیچیده‌ترین علوم و فنون است که کمتر کشوری در دنیا توانسته است به صورت مستقل و با تکیه بر دانش متخصصان و دانشمندان بومی خود به آن دست یابد، اما ملت بزرگ ایران با دستیابی به این دانش بزرگ و پر منفعت نشان داد که می‌تواند علی رغم همه فشارها و تهدیدات قدرت‌های دنیا به اهداف خود برسد.

ما باید این روز را گرامی بداریم و به آن افتخار کنیم و با معرفی آن به نسل جوان روحیه خودباوری و استقلال طلبی را در آنان تقویت نمائیم، هر چند که عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این حوزه تا حد زیادی این روحیه ارزشمند را در جامعه کم رنگ کرد و امیدهای رویده شده در سایه تلاش و توکل بر خدا را به ناامیدی تبدیل کرده، اما با مشخص شدن ناکامی برجام باز باید این شعار را تقویت کرد که ما می‌توانیم روی پای خود بایستیم و با مجاهدت و تلاش مشکلات کشور را یکی پس از دیگری حل کنیم.

ما باید به نسل جوان بگوئیم که انرژی هسته‌ای برای آمریکائی‌ها یک بهانه و ابزار فشار بود و نگرانی‌های آنها که به نام نگرانی‌های جامعه جهانی تبلیغ می‌شد هیچ پایه و اساسی نداشت و ندارد و کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های غیر قانونی و رفتارهای قلدر مابانه آنها نتیجه‌ای جز شکست و پس رفت ندارد.

رهبر معظم انقلاب بارها قاعده این بازی را برای مسئولان و مردم تشریح کرده‌اند.ایشان فرمودند:” با پیشرفت علمی که توانمندی علمی است، بشدّت مخالفند، خب، فشار بر بخش هسته‌ای به نظر من یکی از عوامل عمده‌اش به‌خاطر این بود؛ اینکه مدام گفتند بمب اتم و بمب هسته‌ای، خودشان هم می‌دانستند که دروغ می‌گویند که حالا بعد راجع به مسئله‌ی هسته‌ای باز چند جمله‌ای خواهم گفت(.۱۳۹۵/۰۳/۲۵ بیانات در دیدار مسئولان نظام).

دولتمردان ما باید باور کنند که مقوله انرژی هسته‌ای یک بهانه است و اگر ایران از تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود حتی در پایین‌ترین سطح آن دست بردارد و همه فعالیت‌های خود را هم تعطیل کند باز هم سناریوها و پرونده‌های دیگری برای محدود کردن و تضعیف جمهوری اسلامی در دست دارند که بعد از برجام شاهد بودیم که آنها وارد موضوعات جدیدی شده‌اند.

یک نمونه آن بهانه گیری‌های موشکی غربی است که می‌گویند چرا ایران باید موشک داشته باشد و باید در قالب یک برجام دیگر این توان موشکی ایران را محدود کرد، در حالی که ما هیچ گونه محدودیتی را در تامین تسلیحات مورد نیاز خود نمی‌پذیریم و با توجه به این که در هیچ یک از برنامه‌های دفاعی و موشکی خود به دنبال ساخت و نگهداری سلاح‌های کشتار جمعی نیستیم، لذا هیچ محدودیت و برجام دیگری را نخواهیم پذیرفت و از حق دفاع از خود نمی‌گذریم.

این یک منطق جهانی است که همه کشورها برای دفاع از خود برنامه نظامی دارند و آن را تقویت می‌کنند و ما هم برای دفاع از خود و با توجه به دشمنان فراوانی که داریم اقدام به ارتقای توان موشکی خود می‌کنیم.

جالب است که همه نهادهای قانونی بین‌المللی هرگز نتوانستند سندی مبنی بر حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیدا کنند و ارائه دهند، جالب‌تر آنکه چند سال پیش 16 نهاد امنیتی آمریکا نیز نظامی بودن فعالیت هسته‌ای را رد کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز پنجم اسفند ماه 1390 در خبری اعلام کرد که 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا در گزارشی محرمانه تصریح کرده‌اند، ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نمی‌کوشد.بنا بر اطلاعات این روزنامه و براساس برآوردهای اخیر مورد توافق 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا با وجود اینکه ایران عملیات غنی سازی اورانیوم را در سطوح پایین ادامه می‌دهد، اما منابع آمریکایی می‌گویند، هیچ دلیلی مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.

لذا می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که پرونده هسته‌ای و تقابل آمریکا و متحدانش با ایران و دستاوردهای علمی ایران بر سر برنامه ماهیت سیاسی و استکباری دارد و برخلاف موازین حقوقی و مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است و بر همین اساس است که ملت ایران سال‌ها است در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکائی‌ها ایستادگی کرده و از حق مسلم خود صرف نظر نکرده است و ما باور داریم که بهانه گیری‌های آمریکائی‌ها حتی با رعایت تمام و کمال مفاد برجام، تمامی نخواهد داشت.

به فرموده رهبری انقلاب:”شما در قبال مسئله‌ی هسته‌ای عقب‌نشینی کنید، مسئله‌ی شما با آمریکا تمام می‌شود؟ نه آقا، قضیّه‌ی موشک پیش می‌آید [که‌] چرا موشک دارید؛ از قضیّه‌ی موشک مأیوس بشوند، قضیّه‌ی مقاومت پیش می‌آید که چرا شما از حزب‌الله، از حماس، از فلسطین حمایت می‌کنید؛ این قضیّه را اگر حل کردید، عقب‌نشینی کردید، یک قضیّه‌ی دیگر پیش می‌آید، [مثلاً] قضیّه‌ی حقوق بشر پیش می‌آید؛ قضیّه‌ی حقوق بشر را اگر حلّ‌وفصل کردید و گفتید خیلی خب، ما در حقوق بشر طبق معیارهای شما عمل میکنیم، قضیّه‌ی دخالت دین در دستگاه دولت [پیش می‌آید]؛ مگر ول می‌کنند شما را؟ حضور یک نظام در یک کشوری با این وسعت، با این جمعیّت، با این امکانات را -که اینها استثنائی است- [نمیتوانند تحمّل کنند.](۱۳۹۵/۰۷/۲۸ بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان)

‎ به هر حال بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شده و هرساله در این روز افتخار آفرینی و مجاهدت‌های دانشمندان مجاهد ایرانی در عرصه‌های علمی و استقلال ملی مورد تقدیر قرار می‌گیرد و این روز فرصتی است تا با سرلوحه قرار دادن ایثارگری‌های دانشمندان کشور در حوزه انرژی صلح آمیز هسته‌ای به پیشرفت‌های دیگر به خصوص عرصه اقتصادی بیندیشیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت