یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۳۲:۱۷

لیالی قدر، پی‌بردن به فقر الی‌الله

یک کارشناس مسائل دینی گفت: در شبهای قدر انسان به خداوند نزدیک است و دعایش زودتر مستجاب می شود. این ساعات را باید غنمیت شمرد. اگر انسان در این شبها، با حالت تضرع، اخلاص و توبه دعا کند، دعایش نیز مستجاب می شود

لیالی قدر، پی‌بردن به فقر الی‌الله

لیالی قدر، پی‌بردن به فقر الی‌الله

لیالی قدر، پی‌بردن به فقر الی‌الله

آیت الله همتیان، کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ندای تفرش، با بیان این مطلب که دعا مغز و محتوای عبادت است، گفت: فلسفه دعا و دعا کردن این است که انسان با عقل خود به ضعف و احتیاج خود پی ببرد و بداند انسان فقیر الی الله و خداوند غنی است. فقر انسان، فقری ذاتی است و همواره به خداوند نیاز دارد.

همتیان، اظهار کرد: در دنیا، فراز و نشیبهای متعددی وجود دارد که آرامش انسان را برهم می زند و در این مواقع انسان با تکیه بر تکیه گاهی مورد اعتماد می تواند به آرامش و ثبات برسد. تنها جایگاه مورد وثوق، خداوند است.

وی در خصوص دلایل کم توجهی به دعا، افزود: مهمترین دلیل کم توجهی به دعا، فاصله گرفتن انسان از دین، قرآن و روایات است. هنگامی که این فاصله وجود داشته باشد انسان برای رفع فقر و نیاز خود به سراغ بندگان و موجودات می رود؛ در حالی که این موجودات محتاج حتی بر تامین نیازهای خود نیز قادر نیستند و این سبب می شود نه تنها نیازهای انسان برآورده نشود بلکه انسان به آرامش نیز نرسد.

این کارشناس مسائل دینی، دوری از مکتب اهل بیت(ع) و کم توجهی به عبادات را از دلایل دیگر کم توجهی نسبت به دعا عنوان و بیان کرد: کم توجهی مخصوصا به نماز سبب می شود که انسان نسبت به دعا نیز کم توجه باشد. نماز مجموعه ای از یاد، ذکر خدا و دعا است. کسی که به نمازش اهمیت دهد، مسلما با دعاهم انس خواهد گرفت.

همتیان عدم معرفت و شناخت کافی نسبت به خداوند را از دیگر دلایل کم توجهی به دعا دانست و ادامه داد: گاهی اوقات شناخت و معرفت انسان به خالقش کم است و تنها به این مسئله بسنده می کند که خداوند او را خلق کرده و از سایر الطاف و توجهات خداوند غافل است. اگر انسان، دل به خدا بدهد و به او اعتقاد و باور داشته باشد سبب می شود همه تقاضاها از خداوند باشد.

وی گفت: گرایش به مادیات، دل بستن به دنیا، ظواهر و شهوات سبب می شود که انسان از معنویت دعا فاصله بگیرد.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به دعاهای وارد شده در ایام و ساعات ماه رمضان، بیان کرد: در ماه رمضان، میراث گرانبهایی از دعا وجود دارد. هر کدام از این دعاها می تواند انسان را تربیت کند.

وی خاطرنشان کرد: در شبهای قدر انسان به خداوند نزدیک است و دعایش زودتر مستجاب می شود لذا این ساعات را باید غنمیت شمرد. اگر انسان در این شبها، با حالت تضرع، اخلاص و توبه دعا کند، دعایش نیز مستجاب می شود. ماه رمضان، فرصت مناسبی برای تمرین دعا کردن است که این فرهنگ در سایر ایام سال نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت