شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۱۴:۲۵

لازمه ماندگاری صنعت در اراک نوسازی و به‌کارگیری تکنولوژی جدید است

معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: توسعه صنعت نخستین خواسته مردم شهر اراک است، مردم اراک به علمی و صنعتی بودن شهر خود می‌بالند، مطمئن هستند که اگر قرار است صنعتی در اراک بماند باید نوسازی شود و تکنولوژی جدید وارد این شهر شود.

لازمه ماندگاری صنعت در اراک نوسازی و به‌کارگیری تکنولوژی جدید است

صنعت در اراک

لازمه ماندگاری صنعت در اراک نوسازی و به‌کارگیری تکنولوژی جدید است

به نقل از تسنیم، مهدی زندیه‌وکیلی امروز در کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اراک اظهار داشت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک توسط دو دانشگاه مطالعه شد و سال 84 جمع‌بندی شد که کارفرمای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود و دانشگاه صنعتی اصفهان و یک دانشگاه دیگر این مطالعه را انجام دادند و سهمی را برای آلایندگی صنعت، سهمی را برای آلایندگی ترافیک و در واقع حمل و نقل و سایر منابع آلایندگی مشخص کردند که آن زمان نسبت صنعت و سایر آلودگی‌ها 48 به 52 بود.

وی افزود: در این مطالعه راهکارهای برطرف‌سازی آلودگی هوا مشخص شده بود که منجر به این شد تا در جلسات متعدد کارگروه زیربنایی دولت مطرح و در نهایت منجر به مصوباتی از هیئت وزیران شود که در آن وظایفی برای دستگاه‌های مختلف مشخص و طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با یک منابع مالی تهیه شد.

یکی از منابع آلاینده  اراک کارخانه ایرالکو است

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: بخش زیادی از آن اقدامات تا امروز اجرایی شده، برخی به نتیجه رسید و عمده اقدامات در این دولت اتفاق افتاده که از ابتدای دولت به طور منظم جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در استانداری به صورت هر هفته برگزار می‌شده و پایه ثابت همه این جلسات این بوده که یکی از منابع آلوده کننده شهر اراک کارخانه ایرالکو است که در این مطالعه تشخیص داده شده و وطایفی هم برای این شرکت مشخص شده بود که مصوبه هیئت وزیران را هم داشت.

زندیه‌وکیلی بیان کرد: یکی از این مصوبات، در ابتدا جمع‌آوری سیستم قدیم 60 هزار تن ایرالکو بود که قرار شده بود به طور کامل جمع و به خارج از شهر اراک منتقل شود، اما به سبب دلایل و توجیهاتی که صنعت آورد و اشتغال و زیرساخت‌هایی که وجود داشت و زمین، آب و برق موافقت شد که این 60 هزار تن بازسازی شود و یک شرکت چینی آمد مستقر شد و 100 هزار تن سیستم جدید را با یک فرایند تکنولوژی جدید ایجاد کرد.

وی ادامه داد: روزی که قرار بود این 100 هزار تن راه بیفتد روزی بود که باید این 60 هزار تن تعطیل می‌شد اما متاسفانه در دولت گذشته این روز تبدیل شده به افزایش تولید آلومینیوم از 60 هزار تن به 160 هزار تن که بدعهدی بزرگ به مردم در آن روز انجام شد و درنهایت در مصوبه هیئت وزیران اصلاح شد که آن 60 هزار تن بهسازی و نوسازی شود، این بهسازی در کارگروه از ابتدای این دولت برنامه‌ریزی شد به شکلی که نه صنعت آسیب ببیند، نه اشتغال و نه تولید و به صورت کارگروهی بازدید انجام شود تا به لحاظ زمان‌بندی پیش برود.

معاون عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد: طبق آن برنامه‌ زمان‌بندی قرار شد که یک سال پیش این کار تمام شود، امروز با دید مثبتی که استاندار دارد و با پیگیری‌هایی که گذشتگان داشتند شاهد این هستیم که نیم خط از خط 5 از مدار تولید خارج شد که بخشی از آن تعهد بود، بخش مهم‌تر تعهد تعطیلی کارخانه آندسازی بود که دستورهای قضایی متعددی هم صادر شد و دادستان در مقطعی ورود کرد اما به‌سبب تعاملی که بین صنعت، این کارخانه و مردم وجود داشت، فرصتی به این شرکت داده شد تا بتواند کارخانه جدید را ایجاد کند.

زندیه‌وکیلی اضافه کرد: در آن مقطع هم‌زمان با برنامه‌ زمان‌بندی که برای خارج کردن خطوط بود، برنامه زمان‌بندی هم برای ساخت کارخانه آند مطرح بود البته موضوع تامین مالی را مدیران مختلف این شرکت مطرح می‌کردند اما تعهد می‌دادند که با برنامه‌ زمان‌بندی این کار را انجام می‌دهند که عمل نکردند و آن چیزی هم که انجام شده با منابع مالی شرکت در حد محدود حدود 10 تا 15 درصد است و این بدعهدی سبب شده آن رابطه حسنه‌ای که باید نباشد.

وی افزود: همه می‌دانند مهم‌ترین بخش آلودگی و بخش عمده‌ای از آنچه که منشا ذرات آلاینده هست می‌تواند آندسازی باشد، برنامه‌ای که پیش‌بینی شد این بود که با توجه به اینکه آند مورد نیاز 100 هزار تنی که الان تولید می‌شود وارداتی است، هیچ اشکال و منعی وجود ندارد که برای این 60 هزار تن هم شرکت آند مورد نیاز را وارد کند، این مصوب شده، اما برای همین هم ضرب‌العجل زمانی گذاشته شده بود، یعنی در پایان مهلتی که برای احداث آندسازی گذاشته شده دیگر ما آندسازی در واحد قدیم نداریم، اگر احداث شده بود که انجام می‌شود اگر نه وارد کنند.

خواسته مردم اراک توسعه صنعت با تکنولوژی جدید و همراه با رعایت مسائل زیست محیطی است

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: تعامل دیگری که بود گفته شد یک ضرب‌العجل زمانی-مقداری می‌گذاریم یعنی تا 6 ماه دیگر 30 درصد آند مورد نیاز خود را وارد و مابقی را تولید کنید و به مرور تولید آند مورد نیاز را کاهش دهید تا پایان 24 ماهی که قرار است واحد جدید را بسازید.

 زندیه‌وکیلی بیان کرد: در رابطه با اقداماتی که مدیریت ایرالکو برای آن درنظر دارد باید گفت شرکت ایرالکو هر برنامه‌ای را که داشته باشد باید با برنامه‌های فرادستی تطبیق دهد.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی خیرآباد با امکانات خوب در فاصله مناسب با شهر اراک قرار گرفته، توسعه صنعت نخستین خواسته مردم شهر اراک است، مردم اراک به علمی و صنعتی بودن شهر خود می‌بالند، مطمئن هستند که اگر قرار است صنعتی در اراک بماند باید نوسازی شود، تکنولوژی جدید بیاید، تکنولوژی که با آن هم تولید بهره‌ورتر است و هم آن صنایع فلج نمی‌شوند و همین که رعایت مسائل زیست محیطی را دارد.

معاون عمرانی استاندار مرکزی عنوان کرد: برای همین شهرک صنعتی خیرآباد به‌عنوان مکانی برای انتقال صنایع بزرگ به آنجا درنظر گرفته شده است، ایرالکو هم برای 20 تا 25 سال دیگر انتقال خود به آنجا را پیش‌بینی کند، زیرساخت‌ها در آنجا فراهم شده و شرایط کار مهیا است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت