یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۳:۴۰:۳۶

قربانی بعدی دولت کیست؟/چرا روحانی و جهانگیری از وزرا دفاع نمی کنند؟

وزیر اقتصاد هم در راستای ترمیم تیم اقتصادی دولت توسط مجلس برکنار شد تا در ادامه دولت بهانه ای برای ترمیم ساختار اقتصادی خود نداشته باشد.

کرباسیان هم خانه نشین شد

قربانی بعدی دولت کیست؟/چرا روحانی و جهانگیری از وزرا دفاع نمی کنند؟

امیر حمزه نژاد:  مجلس شورای اسلامی در یک اقدام دیگر در جهت مطالبه تغییر تیم اقتصادی دولت رای اعتماد خود از «مسعود کرباسیان» وزیر اقتصاد را پس گرفت. در این حیطه چند نکته اساسی درباره تحلیل اتفاقات مجلس حایز اهمیت است که در ادامه به این موارد می ‍‍پردازیم.

ماجرای پیگیری اعلام وصول استیضاح کرباسیان 
پس از اینکه در جلسه استیضاح «علی ربیعی» وزیر کار سابق دولت دوازدهم از تریبون مجلس یکی از نمایندگان اعلام کرد که حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت بیان کرده است که از وزیر اقتصاد حمایت کنید و ربیعی را به عهده خود نمایندگان گذاشت اینبار موضوع استیضاح کرباسیان مطرح شد که معاون پارلمانی دولت خود به دنبال اعلام وصول این استیضاح بوده است.

هر چند هر دو مورد از سوی حسینعلی امیری تکذیب شد اما برخی از نمایندگان مانند احمد امیرآبادی‌ عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکذیبیه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مبنی بر نقش این معاونت در تسریع استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در مجلس، گفت: «بنده این را عرض می‌کنم که مجموعه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور، روز یکشنبه (28 مرداد)، تلاش داشتند که استیضاح وزیر اقتصاد اعلام وصول شود، اتفاقاً به‌دلیل همین تلاش‌ها بود که 12 تن از نمایندگان فراکسیون نمایندگان ولایی به هیئت رئیسه نامه نوشتند و اعلام کردند که استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس به بعد از سؤال از رئیس‌جمهور موکول شود و آقای دهقان پیگیر جمع‌آوری امضا بود که به هیئت رئیسه تقدیم شود.»

حتی کار در این ماجرا به شکایت و شکایت کشی هم رسید که در آن امیرآبادی مطرح کرد که «آقای امیری از بنده به هیئت‌ نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کند تا این هیئت مطالب را بررسی کند و این حقایق برای مردم روشن شود، زیرا ایشان تکذیب کرده که معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور موضوع استیضاح وزیر اقتصاد را دنبال می‌کرده است، البته بنده هم اسناد، مدارک و شواهدی دارم که بیان‌گر این است که این اتفاق افتاده است و فکر می‌کنم که مجموعه معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری به‌دنبال آن بوده‌اند، اگر آن را تکذیب می‌کنند، اشکالی ندارد، از بنده به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، این هیئت بررسی می‌کند، گزارش را به مردم بدهند تا حقایق روشن شود.»

جهانگیری در حمایت از کرباسیان سخنرانی نکرد 
در رسانه‌ ها اخباری مبنی بر حضور معاون اول روحانی برای دفاع از وزیر اقتصادی و دارایی دولت منتشر اما در ادامه جهانگیری حاضر به دفاع از وی پشت تریبون مجلس نشد.

این درحالی بود که پیشتر علی لاریجانی در نامه ای به رییس جمهور از وی برای دفاع از وزیر خود دعوت به عمل آورده بود.

طبق قانون رئیس جمهور در روز استیضاح یک ساعت فرصت دارد برای دفاع از وزیر در مجلس سخنرانی کند.

رئیس جمهور در جلسه استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور نیافت و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این جلسه شرکت کرد اما در دفاع از ربیعی سخنرانی نکرد. ظاهرا سران دولت بنایی برای دفاع از وزرا ندارند و تنها آنها را تا قربانگاه بهارستان برای فدایی شدن در راه سوال از رئیس جمهور و یا بقای ژنرال ها همراهی می کنند.

رئیس جمهور برای پاسخ به سئوالات نمایندگان سه شنبه هفته جاری نیز در صحن علنی مجلس حضور می یابد.

براساس این گزارش، تنها مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد را برای حضور در نشست استیضاح همراهی می کرد؛ معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی  اتمی نیز پس از مدتی در صحن پارلمان حضور یافتند.

هزینه تغییر کابینه به گردن مجلس افتاد 
با تشدید مشکلات اقتصادی مطالبه تغییر تیم اقتصادی دولت از سوی مردم و رسانه مطرح شد. در ابتدا رییس دفتر رییس جمهور مطرح کرد که تغییراتی در راه است اما این تغییرات تنها به کنار گذاشتن «ولی الله سیف» و انتصاب «عبدالناصر همتی» به رییس کلی بانک مرکزی منجر شد.

200 نماینده مجلس در نامه ای از رییس جمهور درخواست کرده بودند که تغییراتی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند اما بعد از مدتی خود مجلس دست به کار شد و وزیر کار را بی کار کرد و روز یکشنبه نیز وزیر اقتصاد را با انتقاد از موارد متعدد از جمله گرانی قیمت ارز و سکه و همچنین افزایش بی رویه نقدینگی وی را نیز بر کنار کرد. بسیاری بر این عقیده هستند که مجلس هزینه تغییر تیم اقتصادی دولت را می پردازد.

وزرا قربانی دیگران می‌ شوند؟
قبل از استیضاح الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب در توییتی بیان کرده بود که اگر مجلس به وزیراقتصاد رای اعتماددوباره دهد دیگر جلسه سوال از رییس جمهور بی معنا می شود. در این جلسه حتی مطرح شد که فراکسیون ها تمایلی به استیضاح  کرباسیان نداشته اند اما در انتها استیضاح وزیر کار رای آورد و وی برکنار شد.

اما حضرتی در جلسه استیضاح بیان کرد که «حق‌اش بود آقای رئیس‌جمهور، آقای جهانگیری‌، آقای نوبخت، آقای سیف و آقای نهاوندیان استیضاح می‌شدند ولی ما مجبوریم وزیر اقتصاد را استیضاح کنیم، ما نامه دادیم که آقای رئیس‌جمهور تیم اقتصادی دولت را تغییر دهد اما این کار را انجام نداد، شما باید به مردم پاسخ دهید، اگر مشکلات را نمی‌توانید حل کنید، حداقل با مردم هم‌نوا شوید.»

با این اوصاف این نظر وجود دارد که دو وزیر کار و اقتصاد قربانی دولت شدند تا کار به جای باریکتر نکشد. موضوعی که احمد امیرآبادی نماینده فراکسیون ولایی در خصوص پیگیری استیضاح کرباسیان توسط معاون پارلمانی دولت بر آن تاکید دارد نیز کمی به این شایبه دامن می زند. به هر جهت از پیش این موضوع مطرح بود که وزیر کار قربانی تیم اقتصادی دولت شده است و افراد دیگری در صدر بودند که با هزینه ای که مجلس داد دیگر کار به استیضاح آنان نمی کشد.

البته با استیضاح وزیر اقتصاد دولت دوازدهم مشخص شد که مجلس از صحبت های دو وزیر اقتصادی دولت قانع نشده است و نمایندگان انتظار می کشند که خود رییس جمهور درباره مسایل کشور پاسخگو باشد.

سرپرست ها به جای وزرا نشستند 
مشکل دیگری که در دولت امروز وجود دارد این است که با برکناری دو وزیر اقتصادی سرپرست های جای این افراد را می گیرند این موضوع در بحبوحه مشکلات اقتصادی مردم یکی از چالش های جدی مدیریتی کشور است. اینکه دولت بخواهد با توجه به اینکه وزیر ندارد در مورد پاسخگویی به مسایل اقتصادی بهانه آوری کند این نیز پذیرفته نیست و ترمیم تیم اقتصادی که بایستی دولت آنرا خود انجام می داد اما با هزینه مجلس انجام شد بایستی با کار دولت تکمیل بشود. تسریع در روند ترمیم اقتصادی دولت با همیاری مجلس از جمله نیازهای اساسی کشور است.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت