چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۵۷:۰۳

قرارگاه پدافند شیمیایی در استان مرکزی فعال شد

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی با بیان اینکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ برنامه در استان مرکزی برای هفته پدافند غیرعامل در نظر گرفته شده است گفت: قرارگاه پدافند شیمیایی در استان مرکزی فعال شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی:

قرارگاه پدافند شیمیایی در استان مرکزی فعال شد

پدافند شیمیایی

قرارگاه پدافند شیمیایی در استان مرکزی فعال شد

به نقل از تسنیم، مجید عسگری شامگاه شنبه در نشست خبری مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی اظهار داشت: پدافند غیرعامل از سال 82 با دستور مقام معظم رهبری به یک سازمان تبدیل شد و نیازی که در این حوزه در کشور برای بالا بردن ضریب آمادگی و مدیریت بحران و تسهیل مدیریت بحران و پایین آوردن خسارت و رصد تهدیدات در حوزه‌های مختلف وجود داشت سبب شد این سازمان تشکیل شود.

وی افزود: این سازمان دارای دو ساختار شامل اداری و نظامی است که ساختار اداری این سازمان در حد وزارت است و رئیس سازمان در حد یک وزیر بوده و در ساختار نظامی در حد یک فرمانده تلقی می‌شوند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی تصریح کرد: بیوتروریسم یا حمله‌های بیولوژی از تهدیداتی است که در استان مرکزی هم اتفاق افتاد اما به سبب مسائل امنیتی رسانه‌ای نشد.

عسگری بیان کرد: این تهدید در حوزه انسانی، دام، خاک، هوا، گیاه و نباتات اتفاق می‌افتد اما با رصدهایی که انجام می‌شود کنترل می‌شوند.

وی ادامه داد: در نقاطی این حملات مستقیما انجام شده و تهدیدکنندگان به اهداف رسیده‌اند و در مواقعی هم این فعالیت‌ها عقیم مانده‌اند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی عنوان کرد: با اقدامات قرارگاه زیستی و کمیسیون مبارزه با بیوتروریسم نیز مسائل مرتبط مدیریت می‌شود.

عسگری خاطرنشان کرد: عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل شورای پدافند غیرعامل استان است که در راس آن استاندار قرار دارد و دبیری این شورا بر عهده مدیرکل پدافند غیرعامل است.

وی اضافه کرد: استان مرکزی جزو 10 استان هسته‌ای و پرتوی در کشور است که باید در این راستا آگاهی‌های لازم در جوانب مختلف صورت گیرد و در این زمینه قرارگاه زیستی و پرتوی مسائل را مدیریت و کنترل می‌کنند.

مدیرکل پدافند استان مرکزی تصریح کرد: هدف از اجرای کارگروه‌های تخصصی بررسی مسائل و نکاتی است که به نوعی امنیت کشور را در حوزه تهدیدات نظامی و انسان محور مورد خطر قرار می‌دهد.

عسگری بیان کرد: مجموعه  اقدامات پدافند غیرعامل اقداماتی است که  گستره‌ای را شامل می‌شود که قبل از مدیریت بحران خیلی از مسائل را مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف کشور ما به سبب اهداف نظام جمهوری اسلامی همیشه مورد تهدید بوده و با توجه به شعار‌هایی که نظام جمهوری اسلامی و امام راحل (ره)و مقام معظم رهبری در طول تاریخ انقلاب داشته‌اند همیشه مورد تهدید بوده یک جاهایی هم از تهدید گذشته و اقداماتی بر ما انجام شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی عنوان کرد: استان ما یک استان صنعتی و اقتصادی بوده و همچنین یکی از قطب‌های صنعتی و اقتصادی کشور است و به سبب همین ظرفیت و شرایط در کنار فرصت‌های موجود تهدید‌هایی هم وجود دارد که باید به‌وسیله  متخصصان در زمینه‌های گوناگون رصد و برنامه‌ریزی شود.

عسگری خاطرنشان کرد: استان مرکزی درگیر با مسائل شیمیایی است به این شکل که واحد‌های صنعتی بزرگی در این استان وجود دارد که بالغ بر 50  واحد صنعتی مهم شیمیایی در سطح استان وجود دارد و همین در کنار ظرفیت‌ بودن یک ظرفیت خطر کوچکی ایجاد می‌کند و بر همین اساس قرارگاه را به نام قرارگاه پدافند شیمیایی تشکیل داده‌ایم که وظیفه این قرارگاه رصد تهدیدات شیمیایی در حوزه واحد‌های صنعتی و غیرصنعتی است که مرتبط با این بخش بوده و کنترل دقیق بر این حوزه وجود دارد.

مدیرکل پدافندغیرعامل استان مرکزی عنوان کرد: قرارگاه پدافند شیمیایی نیز فعال شده، اما نیاز به وجود یک درمانگاه تخصصی در رابطه با سوانح این حوزه به شدت احساس می شود و این پروژه هم اکنون در شهر اراک در دست پیگیری است، اما پیشرفت فیزیکی کندی دارد و با توجه به نبود امکانات در سایر مراکز درمانی به منظور درمان حادثه دیدگان صنایع شیمیایی، پالایشگاه و پتروشیمی باید هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شود.

وی اضافه کرد: افزایش‌ آگاهی‌های عمومی مردم، مدیران مرتبط با این بخش و مدیراین با سلامت قضایی مردم سروکار دارند می‌توانند در حملات بیوتروریسم موثر باشند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی تصریح کرد: حوزه کالبدی که در پدافند غیرعامل بررسی می‌‌شود مرتبط با زیرساخت‌ها است و سطرح‌بندی واحد‌های اقتصادی، صنعتی و امنیتی که دارای کارکرد استراتژیک هستند در حوزه زیرساخت در این مجموعه انجام می‌شود.

عسگری بیان کرد: پروزه‌های عمرانی بالای یک میلیارد تومان باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند و از ابعاد مختلف این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و سازمان  برنامه بودجه موظف است که تخصیص بودجه را بر اساس به پیوست بودن مجموعه مطالعات در حوزه آن پروژه  با دیدگاه پدافند غیرعامل رعایت کند.

وی ادامه داد: تقویت زیرساخت‌های کشور، افزایش ضریب آمادگی زیرساخت‌های استان و کشور توجه به معماری و ساخت و ساز با دیدگاه پایین آوردن تهدیدات در مدیرت بحران و خطرات انسان ساز در حوزه کالبدی تعری و بیان می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل پدافند غیرعامل استان مرکزی عنوان کرد: یکی دیگر از حوزه‌هایی که در پدافند غیرعامل به آن پرداخته می‌شود حوزه اقتصادی است و باید همیشه به یاد داشته باشیم که مردم یار گمشده‌ای دارند و به دنبال آن هستند که تامین اقتصادی مناسب داشته باشند و همچنین دشمنان ما پاشنه آشیل ما را نشانه گرفتند و بوسیله متزلزل کردن توان اقتصادی ما از جمله تحریم و مجموعه اقداماتی که به نوعی مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد کند به دنبال ایجاد جدایی میان حاکمیت و مردم هستند.

عسگری خاطرنشان کرد: هر عاملی که سبب ایجاد نارضایتی در بین مردم در حوزه اقتصادی بشود موضوعی است که سازمان پدافند غیرعامل و اداره کل پدافند غیر عامل بر آن حساس است و باید به آن موضوع توجه لازم را داشته باشد.

وی اضافه کرد: مجموعه اقداماتی که در حوزه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی به نوعی بتواند نارضایتی مردم را افزایش دهد و سبب بروز مشکلات شود و دلگرمی مردم را نسبت به نظام دولت ضعیف کند در حوزه تهدیدات مردم محور تعریف شده است و هرچه ما بتوانیم این خطرات و تهدید‌ها را که شاید در مواردی به سبب سو مدیریت باشند را کاهش دهیم توانسته‌ایم قدم موثری برداریم.

مدیرکل پدافندغیرعامل استان مرکزی تصریح کرد: مجموعه اقدامات برنامه‌ریزی شده در راستای کمک به ایجاد مشکلات اجتماعی هست  در حوزه تهدیدات مردم محور تعریف شده و در این حوزه به آن پرداخته می‌شود.

عسگری بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در حوزه پدافند غیرعامل وجود دارد این است که این مقوله حتی در بین برخی از خواص، آشنایی در حد لازم را ندارد.

وی ادامه داد: نخستین اقدامی که باید در سطح استان و شهرستان‌ها انجام شود این است که مقوله پدافند غیرعامل را چه در تعریف و کلام و چه در عمل یک مقدار در بین خواص و در حدی که لازم است میان مردم بدون ایجاد نگرانی به آن بپردازیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی عنوان کرد: موضوع دیگر رصد تهدیداتی است که در حوزه‌های مختلف مجموعه کاری ما باید انجام شود و اینکه مدیران ما یک نگرش در کنار اقدامات جاری و ساری خود به این موضوعات داشته باشند و با یک برنامه‌ریزی عملیاتی و به دور از شعار بتوانیم در حوزه‌های مختلف کار موثری انجام دهیم.

عسگری خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده برسیم، در استان مرکزی در حدود 6 سال است که اداره پدافند غیرعامل تشکیل شده و در این شش سال اقدامات موثری انجام شده اما این در حد انتظار و مطلوب نیست و باید بیشتر از الان تلاش کنیم تا ضعف‌ها را در حوزه اجرا جبران کنیم.

وی اضافه کرد: در هفته پدافند غیرعامل هر روز با یک نام نامگذاری شده و بالغ بر 150 تا 200 برنامه به شکل عمده برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی تصریح کرد: اگر بتوانیم مقالات علمی را با یک تعاملات دو سویه در برخی نشریات و خبرگزاری‌ها داشته باشیم امری بسیار مناسب و مفید است که لازمه آن ایجاد یک تعامل است تا در نهایت بتوانیم با کمک شما اصحاب رسانه فرهنگ پدافند غیرعامل را در راستای افزایش ضریب آمادگی کشور در مقابل تهدیدات بالا ببریم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت