چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۰:۱۷:۳۷

قانون جامع هوای پاک در دستور کار قرار گیرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: نقش آلودگی هوا بر شیوع و بروز بسیاری از بیماری‌ها غیر قابل انکار است و این امر توسط بسیاری از پژوهش گران به اثبات رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی :

قانون جامع هوای پاک در دستور کار قرار گیرد

سید محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی به مناسبت ۲۹دی ماه “روز هوای پاک”، گفت: اعلام روز ملی هوای پاک به وجود آمدن حساسیت بیشتر در بین اقشار مختلف مردم و مسئولین است و با توجه به اینکه در کاهش آلودگی هوا، افزایش آگاهی عمومی و مشارکت عموم مردم  و افزایش هماهنگی بین‌بخشی از راهکارهای رسیدن به این هدف است، این مناسبت می‌تواند بسیار تأثیرگذار و دارای نتایج اثربخش باشد.

جمالیان به شعار هفته هوای پاک امسال با عنوان ” هوای پاک، اقدام و عمل” اشاره کرد و افزود: این خود گویای این نکته است که زندگی سالم و پایدار در گرو رفتار منطقی ما با قوانین طبیعت است و برای داشتن هوایی پاک و سالم و کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا در جامعه و اثرات مخرب آن بر سلامتی عموم مردم، می بایست اقدامات اساسی را انجام دهیم و دادن شعار و داشتن تفکری زیبا برای هوایی پاک کفایت نمی کند.

وی ادامه داد: می بایست تک تک مردم از کوچک تا بزرگ و همه مسئولین هر نوع اقدام و عملی که سبب پاکیزه تر شدن هوای شهرمان می شود را به انجام برسانند و همگی دست به دست هم دهیم تا “هوا” این عنصر حیاتی زندگی را آلوده نکنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: امروزه استفاده از رسانه ها‌ی همگانی و فضای مجازی و فعالیت‌های سازمان یافته برای آموزش و افزایش سطح آگاهی و در نهایت تغییر نگرش در مردم در مورد تهدید‌های آلوده کننده‌های هوا، بسیار مهم و ضروری است و رسانه‌ها یکی از اولین ابزار‌های ما برای ایجاد تغییر در جامعه به شمار می‌آیند.

جمالیان با اشاره به اینکه شهر اراک به‌ عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور، مشمول اجرای طرح کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها در برنامه پنجم توسعه شده است، گفت: قانون جامع هوای پاک در سریعترین زمان ممکن در دستور کار قرار گیرد و با برنامه ریزی و شرایط نظارتی قوی‌تر اجرا شود و برای داشتن شهری سالم و پاک علاوه بر تلاش مضاعف مسئولین مشارکت آحاد مردم را در تمام زمینه ها می طلبد تا بتوانیم هوایی پاک و آسمانی آبی را به کودکانمان هدیه کنیم.

وی ادامه داد: تغییر سبک زندگی، توسعه حمل و نقل عمومی در شهر ها، کیفیت بخشی به سوخت‌های فسیلی، حرکت به سمت انرژی‌های پاک و… همه و همه از اقداماتی است که باید در راستای کاهش آلودگی هوا به انجام پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با تأکید بر اینکه یقیناً نقش آلودگی هوا بر شیوع و بروز بسیاری از بیماری ها غیر قابل انکار است و این امر توسط بسیاری از پژوهش گران به اثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود در زمان افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران مزمن، سالمندان، کودکان و زنان باردار و تمامی افراد در معرض خطر از حضور در فضاهای شهری خودداری کنند و در صورت مشاهده علائمی چون سرفه‌ احساس سوزش و درد در قفسه سینه، تهوع و تپش قلب، سردرد و سرگیجه به مراکز بهداشتی و درمانی استان  مراجعه کنند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت