یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۸:۲۹:۰۱

فضاهای تفریحی و گردشگری در طرح مجموعه شهری اراک دیده شود

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی گفت: تهیه طرح مجموعه شهری به مدیریت استان، عموم مردم و فعالان اقتصادی که قصد دارند فعالیت توسعه‌ای در منطقه داشته باشند یک دید آینده‌نگر، جامع و روشنی را می‌دهد.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی؛

فضاهای تفریحی و گردشگری در طرح مجموعه شهری اراک دیده شود

فضاهای تفریحی و گردشگری

فضاهای تفریحی و گردشگری در طرح مجموعه شهری اراک دیده شود

به نقل از تسنیم، علی‌اکبر کریمی ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی با اشاره به طرح مجموعه شهری اراک اظهار داشت: گله‌مند هستیم از اینکه این طرح که برای توسعه منطقه‌ای در بخشی از پهنه استان می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد چرا باید این همه سال طول بکشد و به نظر می‌رسد که فرآیند تصویب آن طولانی شده نه تهیه زیرا مشاور کار خود را انجام داده و طرح آن تهیه شده است.

وی افزود: آنچه که در این طرح اهمیت دارد توجه به تهیه طرح‌های مجموعه این چنینی به مدیریت استان، عموم مردم و فعالان اقتصادی که قصد دارند فعالیت توسعه‌ای در منطقه داشته باشند یک دید آینده‌نگر، جامع و روشنی را می‌دهد، سرنوشت و آینده پهنه‌های وسیع مثل کلانشهرها به طور قطع در یک پهنه به هم تنیده‌ای باید تحلیل و بررسی شود و نمی‌شود سرنوشت یک روستایی، مجموعه صنعتی و یا گردشگری را در کنار یک کلانشهر مستقل دید.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی تصریح کرد: طرح‌های این چنینی فارغ از بحث تقسیمات کشوری است و هیچ دخالتی و تاثیری در تقسیمات کشوری ندارد، آنچه که هست اینکه ما باید بپذیریم که سرنوشت یک پهنه این چنینی در تعامل با هم، در سرمایه‌گذاری‌های آینده، در طرح‌های توسعه‌ای به هم گره خورده است.

کریمی بیان کرد: اتفاقی که امروز در شهر جدید امیرکبیر می‌افتد به طور قطع در آینده اراک موثر است، همان گونه که شاهد تاثیرات اتفاقاتی که در شهر مهاجران افتاد بودیم، به همین منظور تهیه و تصویب هرچه سریع‌تر این طرح می‌تواند راهنمای خوبی برای توسعه منطقه ما باشد و تقاضا داریم که تاخیر بیش از این را استاندار مرکزی هم جایز نداند و موکول کردن دوباره به کارگروه‌ها و غیره خیلی پسندیده نیست چون نزدیک 10 سال می‌شود که این طرح باقی مانده است.

وی ادامه داد: در رابطه با این طرح چند نکته مد نظر دارم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد، نکته نخست اینکه یکی از فاکتورهای اصلی بوده اینکه با توجه به کلانشهر بودن اراک و در برگرفتن 40 درصد جمعیت استان لازم است که فضاهای سبز، فضاهای تفریحی و گردشگری مناسب هم در این طرح دیده شود تا این جمعیت گسترده از آن بهره‌مند شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: ترجیح این است که دو منطقه به لحاظ گردشگری در این طرح به شکل مستقل دیده شود که یکی منطقه قره کهریز است و دیگری هم منطقه باغات سنجان و کرهرود که باید با تاکید بر کاربری فضای سبز و گردشگری در طرح مشخص شود که این هم می‌تواند با توجه به اینکه در داخل حریم اراک واقع شده برای آینده به شکل مستقل یک پهنه گردشگری با تاکید بر این کاربری دیده شود.

کریمی اضافه کرد: نکته دوم بحث اراضی بوده که در حد فاصل منطقه سنجان با کنارگذر جدید اراک است که این دشت بسیار مسطح، خوب و قابل استفاده برای توسعه آینده اراک است که ظرفیت خوبی بوده و بیش از یک‌هزار هکتار است و می‌توان انواع کاربری‌ها را در آن برای آینده لحاظ کرد.

وی افزود: نکته سوم بحث کاربری صنعتی است و همان طور که اشاره شد، محور اصلی مورد نظر در طرح هم همین است، ما برای توسعه صنعتی اراک، جایگاهی نداریم، طرحی که الان پیش‎‌بینی شده و هیئت وزیران تصویب کرده، شهرک شماره 4 اراک است که در رو به روی شهر جدید امیرکبیر واقع شده است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چیزی حدود 3 تا 4 هزار هکتار از اراضی منطقه هفتادقله به شهرک صنعتی شماره 4 اختصاص پیدا کرده و 18 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی در انتهای محدوده حفاظت شده به محدوده اضافه و فرآیند آن پیموده شده و انجام شده است، بنابراین این هم به‌عنوان کاربری صنعتی باید دیده شود.

کریمی بیان کرد: نکته بعدی دیدن محدوده کویر میقان است که هم ظرفیت‌های گردشگری دارد و هم به لحاظ طبیعی برای اراک دارای اهمیت بوده و باید در داخل طرح دیده شود چون به نظر می‌رسد که الان در طرح دیده نشده است.

وی ادامه داد: نکته آخر اینکه بحث ارتباط ریلی محور مهاجران، اراک و شهر جدید امیرکبیر یکی از مواردی است که در گذشته مورد نظر بوده و روی آن مطالعاتی انجام شده و همچنین بحث خروج راه‌آهن از درون شهر اراک و انتقال راه‌آهن سراسری به محور شمال اراک که این هم می‌تواند برای پهنه جمعیتی اراک موثر باشد و در عین حال ارتباط سالم و خوبی را بین این سه کانون جمعیتی در آینده برقرار کند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت