جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۲۱:۰۲

عملیاتی شدن تعهد پرداخت 25 درصد فروش اموال مازاد دستگاه هابه آموزش و پرورش

استاندار استان مرکزی گفت: برابر قانون دستگاه های اجرایی مکلف به پرداخت 25 درصد از اعتبار فروش اموال مازاد به آموزش و پرورش هستند و این تعهد باید به بهترین شکل عملی شود.

استاندار مرکزی:

عملیاتی شدن تعهد پرداخت 25 درصد فروش اموال مازاد دستگاه هابه آموزش و پرورش

آموزش و پرورش

عملیاتی شدن تعهد پرداخت 25 درصد فروش اموال مازاد دستگاه هابه آموزش و پرورش

به نقل از ایرنا، محمود زمانی قمی روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: اختصاص این منابع مالی به آموزش و پرورش از راهکارهای مهم تجهیز مدارس و هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای است.
وی توضیح داد: دستگاه های اجرایی استان بایستی اموال مازاد خود به استانداری اعلام کنند تا پس از انجام کارشناسی، 25 درصد از اعتبار حاصل از فروش آن در راستای ارتقا و توسعه مهارت آموزی به تجهیز مدارس و هنرستان های آموزش و پرورش اختصاص یابد.
وی، مهارت آموزی به دانش آموزان را مقدمه سرمایه انسانی در حوزه تولید و خدمات دانست و ادامه داد: توجه هرچه بیشتر به رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش در آموزش و پرورش و دانشگاه ها افزایش اشتغال و کاهش شمار دانش آموختهگان بیکار را به همراه دارد.
استاندار استان مرکزی خاطر نشان کرد: ایجاد هنرستان در کنار صنایع یکی از راهکارهای مهم راهبری تربیت نیروی انسانی ماهر منطبق با نیازهای هر استان است و لازمه تحقق این مهم ارتباط هرچه بیشتر آموزش و پرورش با صنایع است.
زمانی قمی توجه هرچه بیشتر به توزیع مناسب منابع در بخش های مختلف را از برنامه های اولویت دار استانداری استان مرکزی عنوان کرد و گفت: برای اجرای این مهم نیاز است کمیته ای در استان تشکیل شود و با بهره گیری از تجربیات استان های موفق، زمینه توزیع مناسب منابع در استان فراهم آید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در این نشست گفت: تربیت نیروی ماهر از نیازهای مهم توسعه کشور است و یکی از راهکارهای تربیت نیروی ماهر مورد نیاز و رفع دغدغه بیکاری، هدایت تحصیلی دانش آموزان به هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش است.
شهریار فولادوند افزود: بر اساس اسناد بالادستی برای تحقق توسعه متوازن آموزش و پرورش مکلف است زمینه حضور دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای را فراهم کند که این مهم نیازمند رفع مشکلات موجود است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: 66 درصد آمار بیکاری در کشور را افراد تحصیل کرده کارشناسی، 27 درصد کاردانی و هفت درصد کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل داده که این مهم نشان از آن است که با هدایت دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای می توان زمینه افزایش اشتغال و کاهش بیکاری را در جامعه فراهم کرد.
فولادوند خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای موجود 11 استان کشور از نظر اشتغال نسبت به سایر استان ها از وضعیت بهتری برخوردار هستند که در بررسی این استان ها مشخص شد نسبت جذب دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری در این استان ها بوده است.
وی ادامه داد: تجهیز هنرستان های فنی و حرفه ای به تجهیزات روز، برون سپاری فعالیت های هنرستانی به بخش خصوصی، تعدیل رشته های نظری و تشویق دانش آموزان به حضور در رشته های فنی و حرفه ای از مهمترین عوامل حضور جوانان و نوجوانان به رشته های هنرستانی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی خاطر نشان کرد: این استان در زمینه جذب دانش آموزان به رشته های فنی و حرفه ای رتبه نوزدهم کشور را به خود اختصاص داده است.
فولادوند یادآور شد: 15 هزار و 340 دانش آموز سال تحصیلی 95- 96 وارد متوسطه دوم شدند که 23 درصد این افراد به رشته علوم انسانی، 30 درصد تجربی، 10 درصد ریاضی، 95 صدم درصد معارف و 13 و 90 صدم درصد کار و دانش و 33 و 45 صدم درصد در رشته های فنی و حرفه ای جذب شده است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از سال 91 تا کنون به دلیل برخی مشکلات اقتصادی دولت 40 تا 50 درصد هزینه سرویس مدرسه دانش آموزان معلول توسط دولت و بقیه توسط خانواده آنان پرداخت می شود که این مهم مشکلاتی را برای این خانواده ها که بیشتر از اقشار ضعیف جامعه هستند به همراه داشته است.
محمود عسگری افزود: سال تحصیلی گذشته ماهانه 708 میلیون ریال و سالانه6 میلیارد و 380 میلیون ریال هزینه سرویس برای دانش آموزان معلول استان مرکزی پرداخت شد که 2 میلیارد و 530 میلیون ریال آن توسط دولت و سه میلیارد و 840 میلیون ریال توسط خانواده این دانش آموزان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: سال تحصیلی 96 – 97 با توجه به افزایش 20 درصدی هزینه سرویس مدرسه دانش آموزان، پیش بینی می شود هفت میلیارد و 650 میلیون ریال برای سرویس مدرسه این دانش آموزان پرداخت شود که سهم دولت سه میلیارد و500 میلیون ریال است و بقیه آن باید توسط خانواده ها پرداخت شود.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی بیان کرد: نیاز است با تشکیل کمیته ای متشکل از نماینده استانداری استان مرکزی، شهرداری، تاکسیرانی، آموزش و پرورش و بهزیستی راهکاری برای کاهش هزینه سرویس مدارس دانش آموزان معلول استان اندیشیده شود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته هفت میلیارد ریال اعتبار به تعمیر، بازسازی و تجهیر مدارس این استان اختصاص یافت که 30 درصد آن به این اداره کل تخصیص یافت.
محمد صادق قائمی افزود: امسال 14 میلیارد و 900 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای خرید تجهیزات و تجهیز مدارس اختصاص یافته است که یک سوم این اعتبار برای تجهیز هنرستان ها اختصاص یافته است.
227 هزار دانش آموز در 2269 مرکز آموزشی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت