دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۱۵:۳۳

طرح افزایش نشاط اجتماعی زنان در استان مرکزی اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی “شورای‌ مشورتی بانوان” تشکیل و راه‌اندازی شد گفت: وضعیت نشاط اجتماعی در زنان استان مرکزی پایین‌تر از میانگین کشوری است که طرح افزایش نشاط اجتماعی در زنان استان مرکزی اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی:

طرح افزایش نشاط اجتماعی زنان در استان مرکزی اجرا می‌شود

نشاط اجتماعی زنان

طرح افزایش نشاط اجتماعی زنان در استان مرکزی اجرا می‌شود

زهرا فرجی امروز در جلسه شورای هم‌اندیشی بانوان که در استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به پایین بودن سطح نشاط و شادی  در استان مرکزی اظهار داشت: در اواخر سال گذشته جمعی را تحت عنوان “شورای‌ مشورتی بانوان” تشکیل دادیم و این جلسه نخستین جلسه این شورا در سال 97 است.

وی افزود: موضوع نشاط اجتماعی در جامعه زنان و خانواده‌ نخستین اولویت دفتر امور بانوان استان در سال جدید مطرح شد که باید پروژه‌های مربوط به این امررا با حمایت بین‌بخشی و بین دستگاه‌ها در سطح استان اجرا کنیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: با توجه به آخرین اطلاعات و آمار موجود در واقع زنان استان مرکزی از لحاظ شاخص نشاط اجتماعی و نسبت به میانگین کشوری قدری پایین‌تر هستند و نیازمند اجرای طرح‌های اختصاصی با موضوع ایجاد نشاط اجتماعی در زنان هستیم.

فرجی تصریح کرد: ایجاد نشاط اجتماعی نیازمند مولفه‌های ویژه و پیش‌نیاز‌هایی است، اگر فردی از نظر سلامت جسمی و روانی وضعیت مناسبی نداشته باشد، به طور قطع نمی‌تواند فردی با نشاط در جامعه باشد.

وی با اشاره به موضوع “تشکل‌های مشورتی” که توسط استان خراسان‌ رضوی در سطح کشور اجرا شد گفت: اگر آمادگی باشد بحث توسعه “شورای مشورتی بانوان” دراستان مرکزی را هم انجام می‌دهیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: نشاط اجتماعی احساسات مثبت در ارتقاء رضایت‌بخشی است که هر فرد در زندگی اجتماعی خود آن را تجربه می‌کند و این احساس مثبت به ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی منتهی می‌‌شود، براساس آخرین پژوهش بین‌المللی رتبه نشاط کشور ما در بین 157 کشور 105 تعیین شده است.

فرجی افزود: نشاط اجتماعی دارای اثرات و آثاری بر زندگی شهروندان در جامعه است، آثار نشاط در جامعه شامل حفظ تعلق و هم‌بستگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، وفاق‌ اجتماعی، ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی، افزایش رضایت زندگی و  رضایت شغلی و سایر موارد است.

وی ادامه داد: برای ارتقاء نشاط اجتماعی باید فضای امیدوار کننده‌ای در جامعه وجود داشته باشد و وضعیت معیشتی مردم در الویت قرارگیرد، داشتن شغل و فعالیت، داشتن ارتباطات اجتماعی سالم، تعامل داشتن با دیگر از دیگر عوامل ایجاد نشاط در جامعه است، نشاط اجتماعی رابطه مستقیمی با سلامت روان افراد دارد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی‌های جامعه امروزی گسترش شهر‌نشینی، دسترسی به فناوری، مشغله‌های فراوان، تحمیل استرس‌های متعدد برافراد، تعامل فرهنگی بالا و مستعد‌شدن جهت تضعیف هویت فرهنگی، کاهش ارتباطات عاطفی میان مردم، افزایش اختلالات روانی، در چنین جامعه‌ای یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برنامه‌ریزی مناسب، افزایش پویای اجتماعی و روانی به عنوان مولفه‌ای مهم در سبک زندگی مردم است.

وی ادامه داد: در افق تاریخی ایران اسلامی، بر شادی و نشاط جمعی تاکید شده بنابراین ضرورت طرح نشاط اجتماعی به حدی است که در کلام مقام معظم رهبری می‌خوانیم یکی از مقوله‌های بسیار مهم و یکی از ضرورت‌های جامعه لبخند است، لبخند یکی از نیاز‌های اساسی زندگی انسان است، زندگی بی شادی و لخند زندگی دوزخی است، زندگی بهشتی زندگی با لبخند است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: تامل در کلام رهبر معظم انقلاب نشان دهنده این مسئله کلیدی است که نشاط اجتماعی و حضور آن دریک جامعه نه بر مبناء و اصول قهری و از موضوعات بالا به پایین همچون برنامه‌ریزی‌های دولتی، بلکه مقوله‌‌‌ای منبعث از چگونگی پویایی لایه‌های زیرین و حاصل تجربیات زیستی اعضای یک جامعه است.

فرجی افزود: بنابراین روش‌شناسی تحقق نشاط اجتماعی با بهره‌گیری از واقعیات جامعه پیرامونی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دینی و فرهنگی از جمله مسائل مهم و کلیدی به شمار می‌آید و باید باژرف‌اندیشی و واقع‌گرایی  مواجه شود.

وی با اشاره به هدف طرح نشاط اجتماعی در زنان استان مرکزی گفت: سنجش میزان شناسایی نشاط اجتماعی در میان بانوان، شناسایی متغییر‌های تاثیرگزار بر نشاط اجتماعی، بررسی تاثیر نشاط اجتماعی بر حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی بانوان، شناسایی دستگاه‌های مسئول در حوزه نشاط اجتماعی و احزای شرح وظایف و مسولیت آنها، بررسی اقدامات و ارزیابی فعالیت دستگاه‌ها در حوزه نشاط اجتماعی و تعیین ظرفیت‌های جدید فعالیت در این موضوع، تدوین برنامه عملیاتی تقویت و افزایش نشاط اجتماعی با ملاحظه انتظارات شهروندان و ظرفیت دستگاه‌های مسئول است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی  افزود: بیانیه چشم انداز این است که با توجه به موضوع توسعه نشاط در میان بانوان، استان مرکزی در سال 1404 به عنوان 5 استان شاد و بانشاط و الگوی سریع رشد نشاط در کشور و به جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی نشاط در بین بانوان استان برتر کشور خواهد بود.

فرجی اضافه کرد: مکان اجرای طرح در تمام سطح استان است که در هر شهرستان 3 منطقه جمعا در سطح استان 48 منطقه که  شامل تمام شهرستان‌ها است، زمان اجرای طرح اول تیرماه بعد از برگزاری جلسات دو جانبه و تاریخ پایان آذر 97 است و بعد از این که موانع و مشکلات طرح اصلاح شد به صورت مسمتر در سطح استان اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت