چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۹:۲۱:۲۶

“صنایع” و “کارگران” در اسارت سوءمدیریت مدیران ارشد استان مرکزی

این روزها اعتراضات کارگری در استان مرکزی در حالی اتفاق می‌افتد و کارگران به ماه‌ها حقوق معوقه خود معترضند که “صنایع” و “کارگران” در اسارت بی‌برنامگی و سوءمدیریت تیم اقتصادی مدیریت ارشد استان مرکزی قرار دارند.

“صنایع” و “کارگران” در اسارت سوءمدیریت مدیران ارشد استان مرکزی

استان مرکزی

“صنایع” و “کارگران” در اسارت سوءمدیریت مدیران ارشد استان مرکزی

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود که البته در دو دهه گذشته چهره‌ای صنعتی به خود گرفت‌ و با راه‌اندازی طرح‌های صنعت نفت و پتروشیمی به یکی از بزرگترین مراکز صنایع استراتژیک کشور تبدیل شد، از تولیدات عمده استان می‌توان به آلومینیوم، محصولات آلومینیومی، ریخته‌گری فلزات سنگین، مخازن تحت فشار، بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و راه‌سازی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، رنگ‌های صنعتی، منسوجات، شیشه و جام، بلور، انواع لاستیک خودرو، شیم و کابل، شوینده‌ها، دوده صنعتی، الیاف مصنوعی، انواع سنگ ساختمانی، لوازم خانگی و کاشی، لوله و پروفیل فولادی و پی وی سی و غیره اشاره کرد.

از استان مرکزی به عنوان قطب صنعت کشور یاد می‌شود و همین امر ضرورت توجه بیش از پیش دولت به استان را چند برابر ساخته به طوری که یکی از الزامات آن انتصاب مدیران اجرایی توانمند و متخصص در این استان صنعتی به شمار می‌رود.

انتصاب چنین مدیران سیاسی از همان ابتدا مورد انتقاد کارشناسان بود و برخی معتقد بودند این مدیریت همه چیز را سیاسی خواهد کرد و امروز می‌بینیم سومدیریت‌ها سبب شده تا کارگری که باید در کارخانه مشغول تولید باشد کف خیابان در اعتراض به همین سومدیریت و ماه‌ها حقوق معوق خود حضور می‌یابد.

هشدارهای مکرر نماینده ولی فقیه در استان مرکزی درباره صنعت استان

این موضوعی بود که وقتی به رغم بارها برگزاری جلسات رنگارنگ و دهان پرکن به عنوان جلسات اقتصادی پشت درهای بسته در معاونت اقتصادی استانداری مرکزی و بدون حضور خبرنگاران و با گزارش جلساتی روتوش شده در قالب فایل صوتی ارائه شود و در عین تکرار بالای این جلسات هیچ گونه تغییری در وضعیت اقتصادی و مدیریتی صنایع بزرگ استان مرکزی ایجاد نشود همانگونه که نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بارها در نماز جمعه و جلسات مختلف هشدارهای لازم را ارائه کرد.

اما به سبب بی‌تفاوتی به مشکلات پیش آمده از سوی مسئولین ذیربط، آیت‌الله دری نجف‌آبادی که سابقه سال‌ها حضور در کمیسیون بودجه مجلس را هم برعهده داشته شفاف‌تر به موضوعات پرداخت به‌طوری که در بسیاری مسائل و موارد به شخصه به ارائه راهبرد اجرایی برای عبور از این بحرانهای کارگری و مشکلات صنایع تاکید کرد تا بلکه مدیران سیاسی بخش اقتصادی بتوانند با بهره‌گیری از این تدابیر مشکلات را برطرف سازد.

متاسفانه با این حال و به رغم تمام تلاش و توصیه‌های دلسوزانه نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، تغییری در صنایع استان مرکزی و برطرف شدن مشکلات آنها اتفاق نیفتاد و همچنان کارگران معترض به ماه‌ها حقوق معوق بودند و بی‌برنامگی و نبود استراتژی در برنامه‌های اقتصادی تیم زمانی قمی بیش از پیش به نمایش گذاشته شد.

تا آنجا که هفته پیش این اعتراضات به حداکثر خود رسید و کارگران معترض درحالی انتقادات خود را فریاد می‌زدند که هیچ‌گاه مدیریت ارشد استان حاضر به شنیدن صحبت آنها نشد و بارها مسئولان دولتی با گفتار درمانی به مسکنی برای برطرف کردن مشکل بسنده کردند.

نباید امانت‌های مردم را به دست افراد دزد و بی‌عرضه داد

این درحالی بود که نماینده ولی‌فقیه در استان در روز عید فطر امسال در مصلی بیت‌المقدس اراک به طور مستقیم به مشکلات موجود در صنایع قطب صنعت کشور اشاره کرد وگفت: نامه‌نگاری‌های بسیاری برای برطرف شدن مشکلات کارخانه‌های استان انجام شده است و نباید اجازه داد سرمایه‌های کشور در مسیر مدیریت نادرست توسط بورس و بورس بازی به آتش کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید امانت‌های مردم را به دست افراد دزد و بی‌عرضه داد و بیت‌المال باید در دست اهلش مدیریت شود.

با این حال، اما با تشدید بی‌برنامگی‌ها اعتراضات کارگری هم در استان مرکزی افزایش یافت و به‌رغم اینکه هیچ مسئول دولتی حاضر به اظهار نظر در این باره نشد، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در نماز جمعه زبان گویای کارگران شد و نشان داد نه تنها برمسائل جاری مدیریتی استان اشراف و نظارت دارد بلکه با اشراف کامل بر مسائل جاری استان، خرد و کلان مسائل را نیز رصد و ارزیابی می‌کند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی در نماز عید قربان و پس از گذشت چندروز از اعتراض کارگران زبان گویای مطالبات به حق قشر کارگری استان مرکزی و کارخانجات دارای مشکل شهر اراک شد و در حالی خطبه‌های نماز عید قربان را قرائت کرد که انعکاس اخبار این سخنان سبب دلگرمی کارگران به حمایت نماینده ولی‌فقیه در استان شد.

درباره مشکلات واحدهای تولیدی دست‌هایی پشت پرده است

امام جمعه اراک در این خطبه‌ها با اشاره به ظرفیت‌ها و مشکلات صنایع استان مرکزی گفت: در استان مرکزی ظرفیت‌های خوبی در بخش صنعت وجود دارد که مدیران کارخانه‌ها و مدیران استانی برای خودکفایی کشور با استفاده از این ظرفیت‌ها نهایت تلاش و جدیت را داشته باشند این درحالی است کهصنایع استان نیازمند زنجیره‌ای شدن هستند و باید به شکلی درباره صنایع استان برنامه‌ریزی شود که کشور را از واردات بسیاری از محصولات بی‌نیاز کند.

آیت‌الله دری نجف آبادی به موضوع واگذاری‌ها اشاره کرد و افزود: از دولت دوازدهم انتظار داریم در موضوع واگذاری‌ها نظارت جدی‌تر داشته باشد و به مشکلات واحدهای تولیدی استان رسیدگی کند این درحالی است کهپیگیری‌های فراوانی برای برطرف‌شدن مشکلات هپکو و آذراب داشته‌ایم و همه پیگیری‌هایمان درباره مشکلات واحدهای تولیدی استان مرکزی به سازمان خصوصی‌سازی ختم شده و سازمان خصوصی‌سازی هم تا‌کنون جواب سر بالا به ما داده است.

وی اعتراض را از حقوق کارگران دانست و ادامه داد: بهتر است چند نفر به نمایندگی از کارگران مشکلات را بررسی کند البته درباره مشکلات واحدهای تولیدی دست‌هایی پشت پرده است که مسئولانباید پیگیر موضوع این موضوع باشند.

همین سخنان دلگرم کننده نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بود که کارگران را دلگرم کرد که در میانه بحران بی‌برنامگی دولتی‌ها، نماینده ولی فقیه در استان نگاه جامعی به مسائل داشته و مدافع حقوق کارگران و بخش تولید است.

به همین سبب بود که روز گذشته کارگران این بار به نشانه حمایت از سخنان آیت‌الله دری نجف آبادی و ارائه مشکلات و اجرای تدبایر وی به جای میدان اصلی شهر راهی دفتر نماینده ولی فقیه در استان مرکزی شدند و جالب‌تر اینکه برغم ترافیک سنگین برنامه‌های آیت‌الله دری نجف آبادی، نمایندگان دو کارخانه هپکو و آذراب در دو جلسه جداگانه ساعاتی به بیان مشکلات خود پرداخته و امام جمعه اراک با دقت در سخنان آنها به همدلی با قشر کارگری پرداخت.

آیت‌الله دری نجف آبادی در این جلسات با بیان اینکه مشکلات قشر کارگری را به خوبی لمس می‌کند و خود را موظف به حل این مشکلات می‌داند گفت: کارگران عناصر اصلی تولید و در واقع رزمندگان اصلی در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی هستند و هرجا این قشر با مشکل روبرو شود به طور قطع تولید و اقتصاد هم به مشکل برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: شنیدن مشکلات و سختی روزگار کارگران برای من دردآور است. کارگری که باید چرخ اقتصاد را با قوت بازوی خود به حرکت دراورد زیر بار چرخ زندگی کمرش درحال شکستن است.

امام جمعه اراک اضافه کرد: از ابتدا نصایح و تذکرات خود را ارائه کردیم برخی را شنیدند و اجرا کردند ولی متاسفانه بخشی برزمین ماند ولی برخود تکلیف می‌دانم مسائل را به عنوان نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اولا رصد کرده و ثانیا برای برطرف کردن آنها با تمام توان و اختیارات در اختیار خود پیگیری کنم.

آیت‌الله دری نجف آبادی با توصیه کارگران به صبوری و اقدام براساس صبر و تامل گفت: می‌دانم مشکلات کارگران بسیار است اما انتظار دارم کارگران از هرگونه اقدام هیجانی خودداری کنند و اجازه دهند مسائل در حاشیه امن و آرامش پیگیری و حل شود چراکه این قبیل رفتار هیجانی می‌تواند آب بر آسیاب کسانی بریزد که با ایجاد این اعتراضات کارگری به دنبال گرفتن ماهی خود از آب گل آلود هستند.

وی بیان کرد: ما هم همچون شما از این وضعیت پیش آمده و مشکلات قشر کارگری ناراحت هستیم و این موضوع را اولویت خود می‌دانیم و امیدواریم دولت برای حل این مشکل و مشکلات اقتصادی در استان مرکزی چاره ای بیندیشد و شاهد استفاده از مدیران متخصص صنعتی در استان باشیم.

سوءمدیریت‌ها کمر کارگران را شکسته است

حال باید دید دولت دوازدهم که بارها شعار حل مشکلات اقتصادی و تولید را داده است می‌تواند کمر مشکلات استان را بشکند یا همچون روال دوره یازدهم اعتراضات و مشکلات کارگری ادامه دارد و با سوءمدیریت مدیران دولتی کمر کارگران و زندگیشان خواهد شکست؟

به گزارش تسنیم، البته باید یادآور شد حساسیت نماینده ولی فقیه در استان مرکزی صرفا به خاطر کارگران زحمتکش نیست بلکه برای حفظ و صیانت از سرمایه‌های ملی و کارخانجات عظیم صنعتی کشور و استان است که هرکدام اگر خوب تدبیر شود، می‌تواند نقش کلیدی در اقتصادی مقاومتی و صنعتی شدن کشور و نیز قطع وابستگی به بیگانگان، توسعه صادرات و کاهش واردات، توسعه فن‌آوری‌های نوین و اشتغال سالم و مولد ایفا . در طول یک دهه جایگاه کشور را متحول کند تا ایران را به قطب صنعتی منطقه تبدیل کرده و رابطه بین علم و فن‌آوری برقرار سازد و از ظرفیت‌های کشور در راه زنجیره‌ای کردن صنایع و شرکت‌های دانش بنیان و قطع وابستگی به بیگانگان حداکثر بهره‌برداری را کند، البته که این موضوع‌ شدنی است ولی شرط اساسی آن مدیریت و برنامه داشتن، حمایت و مجاهدت همه جانبه است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت