جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۲۴:۰۷

“شفافیت” و “سالم‌سازی” اقتصاد کشور از راهبرد های مقابله با نفوذ اقتصادی

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی استان مرکزی با بیان اینکه “شفافیت” و “سالم‌سازی” اقتصاد کشور از راهبردهای مقابله با نفوذ اقتصادی است گفت: متاسفانه امروز کشور در برخی از حوزه‌های اقتصادی وابستگی شدیدی به خارج دارد.

صدیقی درمیزگرد تخصصی "نفوذ اقتصادی"

“شفافیت” و “سالم‌سازی” اقتصاد کشور از راهبرد های مقابله با نفوذ اقتصادی

نفوذ اقتصادی

صدیقی: “شفافیت” و “سالم‌سازی” اقتصاد کشور از راهبردهای مقابله با نفوذ اقتصادی است

به نقل از تسنیم، موضوع نفوذ اقتصادی مساله‌ای است که این روزها مهمتر و قابل توجه‌تر شده است هر چند در تعابیر مقام معظم رهبری “نفوذ” بیشتر پیشینه‌ای تفکری، اعتقادی و فرهنگی دارد با این حال در برخی موارد این نفوذ فکری به حوزه اقتصاد نیز کشیده می‌شود و در برخی موارد دیگر دشمن تمرکز خود را مستقیم بر مسئله نفوذ اقتصادی قرار می‌دهد.

این موضوع در بخش‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی و نقاطی که مرکزیت این بخش‌ها هستند بیش از پیش مورد دقت قرار دارد چرا که به محض ایجاد یک بستر برای نفوذی اقتصادی و ایجاد مسیر نارضایتی اجتماعی و بالابردن این مشکلات و معضلات اقتصادی در جامعه دشمن و جریان نفوذ به دنبال القای ناکارآمدی نظام را خواهد داشت و با ایجاد یاس و ناامیدی به دنبال سست کردن پایه‌های انقلاب است.

بیداری مسئولان و فعالان، حضور در صحنه و میدان عمل از سوی مردم و آن هم همچون همیشه که تا به امروز حضور مردم توانسته تمامی دسیسه و فتنه دشمن را در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی خنثی سازد، در این عرصه نیز بسیار حائز اهمیت است.

بر این مبنا با توجه به اهمیت نفوذ و به ویژه نفوذ اقتصادی خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در استان مرکزی اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی بررسی و تحلیل “نفوذ اقتصادی” و راهبردهای مقابله با آن نمود.

در این میزگرد تخصصی “آیت‌الله دری نجف‌آبادی” عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، “صدیقی” مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی استان مرکزی، “یاری” از اساتید و کارشناسان خبره دانشگاهی استان مرکزی و “شایان‌پور” از کارشناسان استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست ابعاد مختلف نفوذ، نفوذ اقتصادی، علل و عوامل نفوذ اقتصادی در کشور، راهبردهای مقابله‌ای برای ایجاد بستر مقابله با نفوذ اقتصادی به بحث گذاشته شد.

مشروح صحبت‌های “مجتبی صدیقی” مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی استان مرکزی در میزگرد تخصصی “نفوذ اقتصادی” در زیر می‌آید:

تسنیم: تعریف شما از نفوذ اقتصادی چیست؟

صدیقی: نفوذ اقتصادی به مفهوم جریان معاند و مخالف است وقتی دشمن به عرصه اداره اقتصاد کشور ورود کند و مقدرات کشور را در دست بگیرد نفوذ اقتصادی صورت گرفته است که عموما همراه با ضربه و آسیب است و عرصه‌های حساس و مهم کشور را به شکل پنهان مدیریت می‌کند، ورود به عرصه‌های اقتصادی یک کشور و فلج کردن آن با وابستگی است.

تسنیم: عوامل نفوذ اقتصادی از نظر شما چه می‌تواند باشد؟

صدیقی: اصولا سیستم‌های براندازی در دنیای امروز بسیار پیچیده و متنوع شده‌است، در گذشته براندازی‌ها با جنگ سخت صورت می‌گرفت اما به تدریج غربی‌ها سیستم‌های اسمارت‌پاور یا سیستم‌های هوشمند را همراه با مولفه‌های مختلف قدرت به‌کار گرفتند به مفهوم اینکه از قدرت نرم، سخت و نیمه‌سخت در کنار هم استفاده می‌کنند.

قدرت سخت یعنی قدرت نظامی، نیمه سخت به مفهوم توان امنیتی و ترور، قدرت نرم موردی است که یکی از ابزارهای آن همین نفوذ اقتصادی مورد بحث است که امروز آن را تجربه می‌کنیم، طراحی استفاده از ظرفیت‌های درونی اقتصاد یک کشور بهجای درگیر شدن در عرصه نظامی است.

اگر توانایی‌های کشوری را با حمله‌های نظامی تضعیف کنی یا با مدیریت ظرفیت‌های درونی اقتصادی آن کشور را به سوی نابودی به چالش بکشی هر دو در راستای یک هدف را دنبال می‌کند و آن نابودی کشور و ملت است، امروزه نابودی کشورها حتما با حمله نظامی صورت نمی‌گیرد بسیاری از اقدامات همراه با اقدامات جنگ نرم است.

در پروژه جنگ نرم تصمیم‌گیری در حالت بدست گرفتن عرصه‌های حیاتی اقتصاد، تضعیف اقتصاد درون، وابسته‌سازی اقتصاد آن کشور و در نهایت به زانو درآوردن کشور مقابل انجام می‌شود، اگر کشوری در عرصه خوراک و کشاورزی وابسته به کشورهای دیگر شود آن کشور را به‌راحتی می‌توان تحت تاثیر قرار داد.

اتفاقی که امروز در کشور ما رخ داده همین وابستگی در حوزه تامین خوراک از کشورهای دیگر مانند واردات مرغ و گوشت قرمز است، یا در تولید ماهی قزل‌آلا که صددرصد تخم‌های آنها وارد می‌شود، در عرصه بذرها، دانه‌های روغنی و روغن‌ها هم این روند صورت گرفته است، پس نتیجه می‌گیریم همیشه جنگ با تانک و اسلحه اتفاق انجام نمی‌شود و از نفوذ یا نبرد اقتصادی می‌تواند صورت گیرد.

تسنیم: راهکار مناسب و مطمئن برای مقابله با نفوذ اقتصادی از نظر شما چیست؟

صدیقی: برای مقابله با نفوذ اقتصادی مهمترین راهکار توجه به اقتصاد مقاومتی است به مفهوم اینکه جلوی هرگونه وابستگی اقتصادی در همه امور را گرفت، در عرصه تولید،تجارت، عرصه مهم خوراک، غذا، دارو و مواردی که در آن ممکن است کشور به سرعت به زانو درآید را شناسایی کنیم و با مدیریت و تدبیر درست آن را متوقف کنیم.

امروز کشور در برخی از حوزه‌های اقتصادی متاسفانه وابستگی شدیدی دارد در سال‌های گذشته در خیلی از موارد به مرز خودکفایی رسیده بودیم و تا نیمه راه خودکفایی پیش رفتیم ولی آن طور که باید حساسیت مسئله را درک نکردیم به‌ویژه در چند سال گذشته عقب‌گرد اتفاق افتاد و وابستگی کشور گسترش بیشتری پیدا کرد.

برای مقابله با نفوذ اقتصادی چندین راهکار اساسی دارد که یکی از آنها ایجاد شفافیت و سالم‌سازی اقتصاد کشور است، قسمت‌هایی در اقتصاد که عدم شافیت دارد نقطه‌های نفوذ دشمن است جایی که رانت، عدم توجه به حساسیت و پیچیدگی سیاست‌های اداره امور وجود دارد نقاط آسیب‌پذیر نفوذ اقتصادی است.

در این راستا نهادهای امنیتی باید جریان نفوذ را شناسایی و اجازه ورود آن را به دشمن ندهند، مردم هم می‌توانند در عرصه‌های انتخاب و رای دادن با هوشیاری و تحقیق و تدبیر افراد دارای ماهیت نفوذ اقتصادی را شناسایی و از لیست اعتماد و رای مثبت خارج کنند، همچنین در عرصه سیاست‌گذاری‌های مختلف اقتصادی باید قوا و نهادهای اصلی کشور با تعامل و هماهنگی به گونه‌ای عمل کنند  تا نفوذ اقتصادی کنترل و متوقف شود.

در عرصه‌های مهمی نفوذ اقتصادی برای کشور ایجاد چالش و مشکل کرده است و اگر دیر عمل کنیم ضربه‌های نفوذ و دشمن قویتر و محکم‌تر می‌شود، همیشه هم ضربه با تحریم و محروم کردن در یک موضع نیست گاهی هم با دادن امتیاز و امکان ضربه خطرناکتر و زودبازده‌ترمی‌شود، برای مثال میزان واردات کشوردر برخی از محصولات چندین برابر افزایش و گسترش پیدا کرده است.

افزایش میزان واردات نشانگر مدیریت اقتصاد کشور به‌دست خارج از مرزها است و نفوذ پیچیده‌ای در حال برنامه‌ریزی مدون برای کشور است، ضربه‌ای هم عظیم‌تر از تبدیل کشور به یک وارد کننده کامل نیست که نتیجه آن از دست رفتن قدرت کشور در جهان برای چالش‌های سیاسی و اقتصادی است.

اگر طراحی نفوذ اقتصادی به شکلی ادامه پیدا کند که اقتصاد کشور مزیت داخلی خود را ازدست دهد و تبدیل به یک وارد کننده شود و واردات در حوزه تغذیه بیشتر باشد باید نگران تهدید بیوتروریسم باشیم و همچنین نابودی و خورد شدن استخوان‌های تولید در کشور دور از انتظار نیست.

امروز کشور در یک فضای بسیار حساس و پیچیده پروژه نفوذ اقتصادی قرار دارد و این می‌تواند آینده کشور در آینده ای نزدیک و کوتاه مدت دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری مانند ورشکستگی صنایع، رکود، بیکاری و ازهم گسیختگی نظام اقتصادی است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت