یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۴۰:۵۶

صادرات ۵۰ میلیون دلاری سنگ از استان/ نبود تکنولوژی روز و سرمایه گذاری مشکل اصلی معادن سنگ/ تولید ۶۰ درصد تراورتن ایران در محلات

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگبران محلات گفت: صادرات سنگ از شهرستان محلات و استان مرکزی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار در بخش فرآورری است .

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگبران محلات مطرح کرد:

صادرات ۵۰ میلیون دلاری سنگ از استان/ نبود تکنولوژی روز و سرمایه گذاری مشکل اصلی معادن سنگ/ تولید ۶۰ درصد تراورتن ایران در محلات

حسین سروش دبیر کانون سنگ ایران و رئیس هیئت مدیره انجمن سنگبران محلات در گفتگو بادیار آفتاب؛ گفت: در زمینه سنگ ۱۵ درصد ظرفیت کشور را در بخش فرآوری و صادرات در محلات داریم و صادرات سنگ از شهرستان محلات و استان مرکزی بالغ بر ۵۰ میلیون دلار در بخش فرآورری است .

سروش افزود: از ۱۳۰ میلیون متر مربع کل ظرفیت فرآوری کشور در بخش سنگ های تزیینی ،۱۸ میلیون متر مربع در محلات موجود است که با پیشرفته ترین خطوط تولیدی که در کشور است، ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد سنگ تراور تن ایران در محلات تولید می شود تصریح کرد: تراورتن ایران یکی از سنگ های برند جهانی است و به دلیل رنگ و کیفیتش ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگبران محلات ضمن بیان اینکه عمده بازار مصرف سنگ تراور تن محلات کشور های آمریکای شمالی، کانادا ، ایالات متحده و بخشی از اروپااست، عنوان کرد: منتهی اینها از طریق واسطه و از طریق کشورهایی چون امارات، چین و بخشی هم جدیدا از طریق ترکیه انجام می شود.

وی ادامه داد: بازارهای منطقه ای و کشور عراق و کشورهای حوزه CISهستند که عمده بخش صادراتی ما را خرید می کنند و به هر حال این کشورها محصولات با کیفیتی را خرید نمی کنند این محصولات با قیمت پایین هست، درصورتی که همین محصولات می تواند در بازار جهانی ارائه شو د و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد.

سروش تشریح کرد: برندی به نام گلدن بلک داریم که این برند ذخایر بسیار بالایی در محلات دارد و سنگ مشکی است. به طور مثال این سنگ در بازار استرالیا متر مربعی ۶ ۰ دلار فروش می رود ولی در محلات مترمربعی ۵۰ هزار تومان یا در کشور قزاقستان و یا عراق باقیمت حداکثر ده دلارخرید می کنند و این نشان می دهد که این برند جای کار دارد و ما در این راستا حلقه مفقوده ای در بحث مارکتینگ داریم.

وی ضمن بیان اینکه سنگ محلات قابلیت حضور در بازار های جهانی را دارد ولی متاسفانه به دلایلی،اعتبار خود را از دست داده است اظهار کرد: در بخش معادن، معادن سنگی و تزیینی در استان مرکزی یکی از مرغوب ترین معادن در کشور و در دنیاست به شکلی که چندین معدن استان برند جهانی هستند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سنگبران محلات ضعف در معادن سنگ را برآمده از نبود تکنولوژی روز و سرمایه گذاری در این حوزه دانست و افزود:سرمایه گذاری در بخش معدن به این معنا نیست که به امید دولت باشیم زیراهیچ موقع محقق نخواهد شد و همه چیز در حد وعده و وعید بوده و خواهد بود . این بخش نیاز به این دارد که سرمایه گذاری و سرمایه های خارجی ورود کنند و روح تازه ای را در این بخش بدمند .

وی ضمن بیان اینکه ۱میلیون و ۷۰۰هزار تن از ۱۴ میلیون تن سنگ کشور در محلات استخراج می شود ادامه داد: اگر تکنولوژی جدید را به کار بگیریم با توجه به قیمت جهانی سنگ تراور تن که از ۱۲۰ تا ۱۰۰۰دلار است و با توجه به ضایعات ۴۰ الی ۶۰ درصدی معادن، در کمترین حالت ضایعات هم که در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که به دلیل نبود سرمایه کافی برای بهبود روش های استخراج چه رقمی از معادن و ذخایر خدادادیما ن را که میلیون ها سال ساختشان به طول انجامیده است هدر می دهیم .

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت