چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۲:۲۲:۵۶

شریان جهش تولید در رگ‌های شهرک‌ صنعتی خمین

شهرک‌ صنعتی خمین مجموعه‌ای زیربنایی در عرصه اقتصاد این شهرستان است که به‌عنوان قلب تپنده می‌تواند در تقویت شریان‌های تولید، رشد صادرات و افزایش اشتغال‌زایی تاثیرگذار باشد و در سایه برنامه‌کارآمد، جهش اقتصادی ایجاد کند.

اقتصادی؛

شریان جهش تولید در رگ‌های شهرک‌ صنعتی خمین

سوگیری اقتصاد ایران در دهه اخیر با شعارهای اصلاح‌گر و مشوق تولید و اقتصاد بوده و نیاز است که با برنامه‌ای اصولی ترمیم زیربنایی اقتصاد به شکل واقعی رقم بخورد و با تغییر رویه بستر مناسب برای اقتصاد پویا و درون‌زا فراهم شود.
سال «رونق تولید» با بازگشت به کار برخی از کارخانه‌های راکد یا تعطیل، افزایش ظرفیت تولید بعضی از واحدها، به میدان آمدن شرکت‌های دانش ‌بنیان و برداشتن گام‌های جدی در پژوهش و تحقیق به‌عنوان سرچشمه تولیدهمراه بود و امسال که با عنوان «جهش تولید» گره خورده باید شرایطی مهیا شود تا به دور از افراط و تفریط و با عینک واقع‌بین  رسیدگی بهحل مشکلات با تکیه بر سرمایه‌های طبیعی، صنعتی و انسانی داخلی و توانمندسازی اقتصاد محقق شود و این مهم انجام نمی‌شود مگر آنکه همه با احساس مسئولیت در کارزار تولید و پشتیبانی از آن مشارکت کنند.
قرار گرفتن خمین در ردیف اعتباری و امتیازات مناطق کمتر توسعه یافته و استقبال صنعتگران برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان  از جمله اقداماتی بود که برای محرومیت‌زدایی و جبران کاستی‌ها از زادگاه امام راحل در کارنامه خمین ماندگار شده و می‌طلبد که در سال جهش تولید با برنامه موثر، بهبود کمی و کیفی شاخص‌های توسعه یافتگی در خمین رقم بخورد و مراحل پیشرفت به‌ویژه در عرصه تولید و اشتغال‌زایی با سرعت بیشتری محقق شود که در این رهگذر نقش شهرک‌های صنعتی به عنوان بستر استقرار کانون‌های تولید حیاتی است.
سال رونق تولید با تلاش بخش خصوصی و دولتی در شهرستان خمین موجب فعال شدن برخی از واحدهای تولیدی و در نتیجه توسعه سرمایه‌گذاری در این شهرستان شد و شهرک‌های صنعتی توانستند در جذب سرمایه‌های سرگردان و کاهش تورم و بیکاری نقش‌آفرینی کنند.
صنایع کوچک، شهرک‌ها و نواحی صنعتی در توسعه صنعتی، اشتغال پایدار، رونق اقتصادی، افزایش تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردارند و ایجاد اشتغال، حمایت از تولید و خرید کالای ایرانی، توجه به معشیت مردم و توزیع عادلانه درآمد همواره از دغدغه‌های کلان کشور بوده که می‌توان با توسعه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نقش تاثیرگذاری در رفع این دغدغه‌ها ایفا می‌کند.
از ۹۵۸ فرصت شغلی جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی ۱۲۲ فرصت در خمین ایجاد شده که نشان دهنده افزایش فعالیت‌های صنعتی و تولیدی و جایگاه این شهرک‌ها در روال اقتصاد شهرستان است.

توسعه صنعتی در زادگاه امام راحل آهنگ خوبی دارد
استاندار مرکزی گفت: توسعه صنعتی در زادگاه معمار کبیر انقلاب آهنگ خوبی دارد که بخش بزرگی از آن مرهون زیرساخت مطلوب نظیر شهرک‌های صنعتی است و تحریم‌ها نه تنها در این شهرستان بلکه در هیچ نقطه ای از این کشور پهناور نمی‌تواند جلوی رشد و بالندگی این ملت را بگیرد.
سید « علی آقازاده » افزود: هرسال صدها طرح اقتصادی و عمرانی در خمین بهره ‌رداری می شود که نتیجه خدمت صادقانه مسئولان این شهر و تلاش همه جانبه بخش دولتی و خصوصی است و این طرح‌ها در راستای محرومیت زدایی و رونق اقتصادی و رفاهی صورت گرفته است.
وی انسجام و یکدلی مسئولان خمین را قابل تقدیر دانست و بیان کرد: امید می‌رود با تدابیر اندیشیده شده رونق تولید در خمین همپای دیگر مناطق استان مرکزی امسال برجسته‌تر باشد و زادگاه امام راحل به منطقه ای برخوردار تبدیل شود.
استاندار مرکزی گفت: شهرک صنعتی خمین پویا و فعال است و ٢ واحد صنعتی جدید در آن مراحل آخر راه‌اندازی را سپری می‌کندکه یکی از آن ها مربوط به صنعت پتروشیمی است.
آقازاده خاطرنشان کرد: توسعه صنعتی خمین در کنار طرح‌های بزرگ دیگر کشاورزی و دامداری زمینه اشتغال بیکاران را در زادگاه امام راحل فراهم کند.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری خمین در استان بالا است، افزود: همه مسئولان باید تلاش مضاعفی را برای گره گشایی از این مشکل به کار گیرند.

امتیازات دولت تدبیر و امید در خمین یاریگر جهش تولید
فرماندار خمین گفت: دولت تدبیر وامید برای کمک به توسعه متوازن زادگاه امام راحل(ره)، در اواخر اردیبهشت ماه ۹۴، این شهرستان را  در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته قرار داد و با ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری این مهم جنبه اجرایی به خود گرفت که کمک شایانی را برای شتاب بخشی به آهنگ توسعه متوازن در زادگاه امام راحل داشته  که بخش مهمی از ان مربوط به تولید و شهرک‌های صنعتی و امتیازات خاص برای آن‌ها بوده است.
«احمد طهرانی» افزود: امتیاز معافیت مالیاتی ۱۳ ساله صنعتی برای رهایی زادگاه امام راحل از محرومیت، بیکاری و کاهش درآمد اقتصادی، محرک و مشوق موثری از سوی دولت تدبیر و امید بود که توانست به توسعه صنعت خمین شتاب بخشد و رغبت و تقاضای سرمایه گذاری در این شهرستان را تقویت کند.
وی یادآور شد: اجرای طرح‌های محرومیت زدایی در این شهرستان اثرت مطلوبی داشته است به طوری که کاهش قیمت زمین در شهرک و نواحی صنعتی به کمترین میزان در سطح کشور و اتصال محور ارتباطی شهرک صنعتی به مرکز استان و راه های ارتباطی کشور را رقم زده و سرمایه گذاران از این مزایا استقبال کرده اند.
طهرانی اظهار داشت:  با اقدامات مذکور قیمت زمین در شهرک صنعتی از ۵۷۰ هزار ریال به ۲۰۰ هزار ریال کاهش یافته ضمن اینکه سرمایه‌گذار یک سوم بهای زمین را می پردازد و بقیه را تا زمان بهره‌برداری واحد صنعتی پرداخت می کند.
وی گفت: در شهرستان خمین یک شهرک صنعتی با توسعه اراضی یک هزار و ۲۸ هکتار با میزان آب ۲۹ لیتر برثانیه ازطریق ۲حلقه چاه، یک پست ۶۳ کیلو ولت برق و یک ایستگاه گاز ۱۰ هزار متر مکعبی وجود دارد.
فرماندار خمین در ارتباط با نواحی صنعتی نیز گفت: ناحیه صنعتی شهید سعیدی حدود ۵۰ هکتار وسعت دارد که در ۲۷ هکتار تأسیسات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز و تلفن تأمین شده و ۲۹ واحد در این ناحیه مستقر است.
طهرانی افزود: در ناحیه صنعتی خرمدشت با حدود ۵۰ هکتار زمین، تأسیسات زیر بنایی از جمله آب، برق و گاز تامین شده است.
وی ادامه داد: بزرگترین واحد صنعتی تولید ظروف چینی مرکز کشور و واحد صنعتی فروسلیس به‌عنوان چهارمین تولید کننده این محصول در ایران اکنون در خمین مستقر است که نشان از نگاه اصولی در توسعه صنعتی به خمین است.
فرماندارخمین گفت: واحد صنعتی فروسلیس در شهرک صنعتی راه‌اندازی شده و سالانه یک میلیون دلار و یک هزار تن محصولات خود را صادر می‌کند  که این مهم مهر تایید به سیاست های توسعه صنعتی در زادگاه امام راحل محسوب می‌شود ومحصولات این واحد صنعتی به کشورهای هدف بلژیک، چک، عمان، ترکیه و آلمان صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال «جهش تولید» همه برنامه‌های حرکت آفرین و مشوق‌های نتیجه بخش را با جدیت تمام دنبال خواهیم کرد تا دستور مقام معظم رهبری برای مشهود بودن آثار اقدامات در زندگی مردم، ظهور و بروز جدی و تاثیرگذار داشته باشد.
فرماندار خمین گفت: توسعه همه جانبه در امتداد اقتصاد مقاومتی است و در واقع توجه به واحدهای کوچک و زودبازده باید در جهش تولید مورد تاکید قرار گیرد.

شهرک صنعتی کانونی برای تولید متمرکز


معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: صنایع کوچک و متوسط با تمرکز در شهرک‌های صنعتی شرکت بهتر و خدمات موثرتری را دریافت می‌کنند و استقرار آن‌ها در این شهرک‌ها سیاستی موفق بوده است.

«سعید فرخی» افزود: شمار واحدهای تولیدی و صنعتی دارای حقوق معوقه در خمین با ۶۰ درصد کاهش به سه واحد تولیدی رسیده است و  واحدهای تعطیل شده در خمین شناسایی شدند و حدود ۱۰ واحد تولیدی در خمین امکان بازگشت به چرخه تولید دارند.

وی اظهار داشت: در سالی که با عنوان جهش تولید نام گرفته باید همه امکانات و راهبردها به صورت حساب شده در راستای رونق تولید در شهرک‌های صنعتی و واحدهای کارگاهی قرار گیرد تا بتوان جهش مطلوب را ایجاد کرد.

تمامی ظرفیت‌ها در شهرک‌های صنعتی برای تسهیل امور تولید به کار گرفته می‌شود

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خمین  گفت: تمامی ظرفیت‌ها در خمین برای رونق امور و خدمات شهرک‌های صنعتی به کار گرفته می‌شود تا عوامل تولید با تسهیل در امور بتوانند جهش تولید را رقم بزنند.

«محمدرضا سلیمانی» افزود: ایجاد ۲۵۰ فرصت شغلی در بخش صنعت این شهرستان در سال جاری هدفگذاری شده و در این راستا ۶۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی عنوان کرد: : ۲۲ فقره پروانه بهره‌برداری واحد تولیدی و صنعتی ایجادی و توسعه‌ای امسال در خمین صادر شده که  این واحدها در زمینه تولید انواع محصولات شامل ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، مصالح ساختمانی، پلاستیک، قطعات خودرو و شیمیایی فعالیت خواهند داشت.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت خمین یادآور شد:  ۵۳ جواز تاسیس صنعتی نیز امسال صادر شده که برآورد سرمایه مورد نیاز آن‌ها سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است و این واحدها در کانون شهرک و نواحی صنعتی مستقر می‌شوند.
سلیمانی ادامه داد: آغاز به کارواحدهایی که جواز تاسیس صنعتی گرفتند می‌تواند در خمین یک‌هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند که این جهش در شغل برای شهری که بیکاری دغدغه ال آن است بسیار بااهمیت می‌باشد.

خمین بر سکوی سوم پذیرش واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی گفت: ۶۷ واحد تولیدی و صنعتی سال گذشته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسید و  خمین با هشت واحد رتبه سوم پذیرش واحدهای تولیدی استان را از آن خود کرد.
« مصطفی آمره» افزود: ۱۲۲ فرصت شغلی در شهرک صنعتی خمین پارسال ایجاد شد و امسال نیز برنامه راهبردی هدفمندی برای ایجاد جهش تولید و استغالزایی در شهرک‌صنعتی خمین تدارک شده است.
وی اظهار داشت: امکانات زیرساختی شهرک صنعتی خمین مناسب است و ۲ طرح تصفیه‌خانه این شهرستان در یک‌هزار مترمکعب و توسعه زیرساخت ها با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال با جدیت دنبال پیگیری می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی، طرح خط انتقال آب به ناحیه صنعتی شهید سعیدی شهابیه را از مهمترین طرح های پیش رو دانست و گفت: ۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح در این ناحیه صنعتی اختصاص یافته است.
آمره  در خصوص ساخت ناحیه صنعتی آشمیسیان از توابع خمین افزود: در شرایطی که کشور با تحریم و فشارهای اقتصادی مواجه است، باید امکانات در یک منطقه اقتصادی تجمیع شود.

کارشناسان و دست‌ اندرکاران امور تولید و اقتصاد در خمین بر این باورند که توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کاهش نرخ بیکاری مناطقی نظیر خمین تاثیرگذار است و می‌تواند اقتصاد راکد این خطه را بهبود ببخشد.
۱۶۰ واحد تولیدی، صنعتی و معدنی در خمین فعال است که حدود ۲ هزار نیروی انسانی در آن‌ها فعالیت دارند.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت