شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۴:۲۱:۱۷

شاه‌بیت رفع معضل کودکان کار توانمندسازی است

کسایی پور گفت: رویکرد و شاه‌بیت آن چیزی که به عنوان تجربه موفق کشور برزیل یا بعضی از شهرستان‌های سیستان بلوچستان در رفع معضل کودک کار مطرح می‌شود توانمندسازی است زیرا نه می‌توان این کودکان را جمع آوری و نه از جامعه حذف کرد.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی:

شاه‌بیت رفع معضل کودکان کار توانمندسازی است

شاه‌بیت رفع معضل کودکان کار توانمندسازی است

به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زهرا کسایی پور، معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، در اولین جلسه ستاد ساماندهی کودکان کار و متکدیان که امروز چهارشنبه ۱۲ مهرماه در استانداری برگزار شد گفت: شهرستان‌های اراک، ساوه و خمین نسبت به سایر شهرستان‌های استان بیشتر درگیر کودکان کار و خیابانی و متکدیان هستند‬‎ به نظر می‌رسد هنوز آیین نامه‌های ابلاغی کودکان کار و متکدیان نتوانسته‌اند شکل پیشگیری و بازدارنده به خود بگیرند.
وی ادامه داد: آیین نامه کودکان کار و خیابانی سال ۸۴ تنظیم و ابلاغ شد و آیین نامه متکدیان متعلق به سال ۸۷ است و هنوز بعد از گذشت سال‌ها و با توجه به اینکه شاخص‌های زندگی در جامعه در حال تغییر است، هیچ بازنگری در این آیین نامه‌ها صورت نگرفته است باید در اجرای این آیین نامه‌ها دید اجتماعی جدی گرفته شود.
کسایی پور تصریح کرد: مسائلی که امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی همچون کودکان کار و خیابانی مواجه هستیم بیانگر چرخه معیوبی است که هنوز نتوانسته‌ایم راهکار مناسب برای رفع و کاهش آن پیدا کنیم، بدون تعارف باید گفت بسیاری از مشکلات اجتماعی ما ناشی نسخه‌هایی است که جای دیگر برای ما پیچیده است.
وی ادامه داد: طبق آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید کمیته‌ای برای این کودکان تشکیل شود و علاوه برآن باید تفکیک کاملی برای کودک کار و خیابانی در حوزه فکری خودمان انجام دهیم طی رصدی که از تجربیات و طرح‌های موفق برای رفع معضل کودک کار داشتیم فقط به یک سری از کلیات دست پیدا کردیم و حتی رویکرد و شاه‌بیت آن چیزی که به عنوان تجربه موفق کشور برزیل یا بعضی از شهرستان‌های سیستان بلوچستان مطرح می‌شود توانمندسازی این کودکان است زیرا نه می‌توان این کودکان را جمع آوری و نه از جامعه حذف کرد.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: باید شاخص‌هایی که نشان دهنده موفقیت در رفع معضل کودکان وجود دارد در برنامه‌ها لحاظ شود در کنار آن باید حمایت‌های روانی، بهداشتی و… از این کودکان داشته باشیم تا مورد سوء استفاده و آزار جنسی و… قرار نگیرند.
کسائی پور در پایان بیان کرد: نواقصی در تدوین آیین نامه کودکان کار و خیابانی وجود دارد که عملاً ایجاد شرایط و خدمات مناسب را بسیار سخت می‌کند به عنوان مثال بحث اشتغال کودکان و خدمات وامی که باید به آنان تعلق بگیرید مغایر با سیستم بانکی کشور است.
انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت