سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۲:۲۲:۰۸

سینماهای استان مرکزی غریبانه کنج عزلت گزیده‌اند

طی سال‌های اخیر میزان استقبال مردم استان مرکزی از سینما بسیار کمرنگ بوده است.

سینماهای استان مرکزی غریبانه کنج عزلت گزیده‌اند

سینماهای استان مرکزی

سینماهای استان مرکزی غریبانه کنج عزلت گزیده‌اند

به نقل ازخبرگزاری فارس، سینما هنر هفتم نام‌گرفته است و در بسیاری از کشورهای جهان با استقبال بی‌نظیری روبرو است چراکه می‌دانند با حمایت از سینما هنرمندان و هنر جان تازه‌ای خواهند گرفت.

اما در کشور و در استان مرکزی سینما مورد غفلت واقع‌شده است و می‌توان گفت هر ایرانی به‌طور میانگین هر 9 سال یک‌بار به سینما می‌رود که این بی‌تفاوتی و بی‌علاقگی به سینما می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره هنر این مرزوبوم وارد کند.

فرصتی برای رفتن به سینما وجود ندارد

یکی از شهروندان اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: با ماشینی شدن زندگی و ورود به عصر صنعتی مجالی برای تفریح  افراد باقی نمی‌ماند.

لاله افشاری تصریح کرد: در این دوره تمامی افراد تلاش می‌کنند تا بتوانند زندگی روزمره خود را بگذرانند و به همین دلیل تمایلی به سینما رفتن نداشته و آن را هدر دادن زمان می‌دادند.

وی ادامه داد: سینما یکی از مؤلفه‌های اساسی در توسعه فرهنگی جوامع به شمار می‌رود اما در اراک نه‌تنها سالن‌های سینمای مناسبی وجود ندارد بلکه مردم این شهر نیز از سینما استقبال نمی‌کنند.

این شهروند اراکی خاطرنشان کرد: شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل عدم استقبال از سینماها را سالن‌های نامناسب عنوان کرد که سبب می‌شود افراد از رفتن به سینما امتناع کنند.

افشاری افزود: یکی دیگر از این دلایل می‌تواند عدم اکران فیلم‌های مناسب و جذاب باشد این در حالی است که اگر فیلم‌های جذابی در سینماها اکران شود یقیناً با استقبال از سوی مردم مواجه خواهد شد.

سینما مفهوم واقعی خود را به دست نیاورده است

یکی دیگر از شهروندان اراکی گفت: در شهر اراک فقط دو سالن سینمای فرهنگ و عصر جدید وجود دارد و بر اساس شنیده‌ها سینما در دیگر شهرهای این استان مفهوم واقعی خود را به دست نیاورده است.

فرشته بابایی اظهار داشت: برخی از مردم رفتن به سینما را تفریح نمی‌دانند و لزومی برای استقبال از سینما احساس نمی‌کنند چراکه معتقدند در ماه‌های آینده می‌توانند همین فیلم‌ها را در قالب دی‌وی‌دی تهیه‌کرده و بارها آن را در خانه تماشا کنند.

وی ادامه داد: برای تهیه یک فیلم زحمات بسیار زیادی کشیده می‌شود و انتظار می‌رود مردم با استقبال از سینما از فیلم‌سازان و سالن داران حمایت کنند.

سینماهای اراک رونق ندارند

این شهروند اراکی با اشاره به اینکه سینماهای اراک رونق ندارند، بیان کرد: عدم استقبال مردم از سینما سبب شده تا سینماهای این شهر رونق نداشته باشند و جان از تن خسته آنها رخ بربندد.

نبود سالن سینما در ساوه

یکی از شهروندان ساوه‌ای گفت: متأسفانه بیش از دو دهه است که شهر ساوه سالن سینما نداشته و مردم این شهر نمی‌دانند چگونه باید فقر فرهنگی حاصل از این امر را رفع کنند.

سالومه رفیعی تصریح کرد: وجود حداقل یک سالن سینمای استاندارد در هر شهری چه کوچک و چه بزرگ ضروری است اما سرمایه‌گذاران به دلیل تمایل به سوددهی از انجام این امور سرباز می‌زنند.

وی ادامه داد: نبود سینما به کاهش سرانه استقبال از سینما منجر می‌شود و امید می‌رود مسئولان این شهر اقدامات مناسبی را برای رفع این مشکل در شهر ساوه اجرا کنند.

این شهروند ساوه‌ای با گلایه از سرمایه‌گذاران، افزود: متأسفانه سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند در امور فرهنگی مشارکت کنند که امید می‌رود مسئولان با برگزاری نشست‌های مختلف آنها را برای اجرای این امور ترغیب کنند.

رفیعی اظهار داشت: به دلیل نبود سالن سینما نمی‌توانیم بسیاری از فیلم‌های روز کشور را که در حال اکران هستند تماشا کنیم و باید منتظر باشیم تا در پخش خانگی به فروش برسند.

به گفته وی این امر آسیب‌های جدی را به سرانه فرهنگ و استقبال از سینما در استان وارد می‌کند و ضروری است تدابیر ویژه‌ای برای رفع آن اتخاذ شود.

این شهروند ساوه‌ای خاطرنشان کرد: امروزه مکان و تفرجگاه مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از نوجوانان و جوانان به تفریحات ناسالم روی آورده‌اند.

رفیعی تأکید کرد: یقیناً با احداث سالن‌های سینما و تئاتر در سطح شهر می‌توانیم این خلأ فرهنگی را در این شهر رفع کنیم.

سینما شاخص رشد فرهنگی

یک کارشناس سینما با اشاره به اینکه سینما یکی از شاخص‌های مهم در تحقق توسعه فرهنگی است، گفت: متأسفانه میزان استقبال ایرانیان از سینما بسیار کم است و همین امر سبب می‌شود تا فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان به دلیل فروش نرفتن فیلم با مشکلات مالی جدی روبرو شوند.

حمیدرضا ملکی تصریح کرد: از سویی دیگر بسیاری از شهرهای کشور فاقد سالن سینما هستند و این امر بیانگر عدم اهمیت سینما برای مسئولان این شهرها می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی باید برای هر 10 هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد که این شاخص در ایران بسیار متفاوت‌تر از استانداردهای جهانی است.

فقر سینما در استان مرکزی

این کارشناس سینما با اشاره به فقر سینما در استان مرکزی، افزود: متأسفانه در شهر اراک که مرکز استان محسوب می‌شود و جمعیتی بالغ‌بر یک‌میلیون نفر دارد فقط دو سالن سینما وجود دارد.

ملکی اضافه کرد: این تعداد سالن سینما در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار اندک است و ضروری است مسئولان فرهنگی این استان تدابیر ویژه‌ای را برای رفع فقر فرهنگی در این حوزه اتخاذ کنند.

به گفته وی عدم استقبال از سینما می‌تواند به سینما داران خسارات مالی زیادی را وارد کند چراکه این افراد فیلم را خریداری کرده و امیدوارند مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

سینماها از حالت موزه خارج شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: سینما یکی از مؤلفه‌های توسعه فرهنگی در جوامع به شمار می‌رود و ضروری است توجه ویژه‌ای به این مقوله صورت بگیرد.

محسن شریفی تصریح کرد: ضروری است سینماها از حالت موزه خارج‌شده و به سالن‌هایی تبدیل شوند که بتوانند مخاطبان را جذب کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای استان سالن سینما وجود ندارد، تأکید کرد: ایجاد سالن‌های سینما در تمامی شهرهای استان از توان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج است و بر همین اساس ضروری است بسیج عمومی در این زمینه صورت بگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: انتظار می‌رود بخش خصوصی در این حوزه یاریگر اداره فرهنگ و ارشاد بوده و ما را در ساخت سالن‌های سینما یاری کند.

شریفی اظهار داشت: وضعیت سالن‌های استان مناسب نیست و باید برای تعمیر و بهسازی صندلی‌ها و سالن‌ها تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت