شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۳:۱۷:۳۷

سند مبارزه با اعتیاد بانوان در استان مرکزی تدوین می شود

زهرا فرجی با تاکید بر لزوم بررسی وضعیت موجود اعتیاد بانوان استان گفت: باید بررسی شود اقدامات انجام شده طی سالیان متمادی تا چه میزان اثربخشی داشته‌اند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی:

سند مبارزه با اعتیاد بانوان در استان مرکزی تدوین می شود

سند مبارزه با اعتیاد بانوان در استان مرکزی تدوین می شود

سند مبارزه با اعتیاد بانوان در استان مرکزی تدوین می شود

به نقل از ایسنا، زهرا فرجی در جلسه کمیته بررسی اعتیاد بانوان استان مرکزی افزود: متاسفانه پژوهش دقیقی در خصوص اعتیاد بانوان استان مرکزی انجام نشده است، در حالی که برنامه‌ریزی موثر در راستای کاهش اعتیاد بانوان استان نیازمند پژوهش دقیقی است که باید انجام شود.

وی بیان کرد: طی سال‌های متمادی آموزش‌های گسترده‌ای در رابطه با مبارزه با اعتیاد در بخش بانوان ارائه شده و کلاس‌های متعددی برگزار شده است، اما امروز شاهد حجم زیاد اعتیاد در بخش بانوان هستیم و جای این سوال کلیدی باقی است که این اقدامات تا چه حد اثربخش بوده‌اند و اگر اثربخشی لازم را داشته چرا به آمار امروز رسیده‌ایم؟

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری استان مرکزی با بیان این نکته که امروز آموزش بانوان بیش از مردان مورد توجه قرار گرفته است، افزود: بانوان گرایش بیشتری به آموزش نشان می‌دهند و میزان دسترسی به بانوان برای آموزش بیشتر از مردان است.

فرجی ادامه داد: حتی در صورت موفقیت آمیز بودن آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در میان بانوان، اگر مردان در خانواده درگیر اعتیاد باشند کماکان خطر گرایش بانوان به اعتیاد احساس خواهد شد، چراکه بخشی از بانوان به واسطه همسرانشان درگیر اعتیاد می‌شوند و به همین دلیل باید آموزش با نگاهی مبتنی بر خانواده پیگیری شود.

وی گفت: دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع خانواده باید برنامه‌ها و پیشنهادهای خود را در خصوص مقابله با اعتیاد بانوان ارائه دهند که با همفکری سندی جامع برای این مسئله تهیه شود.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تاکید کرد: شرح برنامه‌های متعدد و بدون ارزیابی علمی در سند قطعا مورد توجه نیست و کیفیت و پایه علمی برنامه‌ها موضوعی است که باید مورد تاکید و توجه قرار بگیرد تا شاهد خروجی موثر باشیم.

یک کارشناس حوزه اعتیاد نیز با بیان اینکه متاسفانه حدود 80 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر نسبت به ترک اعتیاد گرایش ندارند، گفت: این آمار شاید تا حدودی ناامیدکننده باشد، اما پذیرش این حقیقت باعث می‌شود که در بخش پیشگیری از اعتیاد اقشار مختلف اجتماع با جدیت بیشتری حرکت کنیم.

میلاد مشایخی با تاکید بر لزوم انجام تحقیق و پژوهش در بخش اعتیاد بانوان بیان کرد: در صورت داشتن اطلاعات جامع از وضعیت اعتیاد بانوان، دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر، احتمال گرایش به سمت استفاده از مواد مخدر در سنین مختلف و… می‌توان راهکار موثری ارائه داد، در غیر این صورت تنها شاهد تکرار مکررات خواهیم بود.

وی بییان کرد: طبق بررسی و تحقیقات مستندی که انجام شده در استان مرکزی یک سوم تخت‌های روان‌پزشکی را بانوان مصرف کننده مواد مخدر اشغال کرده‌اند و این موضوع از جمله مواردی است که در بخش مقابله و مبارزه با مواد مخدر باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس اعتیاد ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده در کشور 60 تا 70 درصد زنان مصرف‌کننده مواد مخدر از طریق همسرانشان درگیر مصرف شده‌اند، اما در استان مرکزی طبق تحقیقات انجام شده دو سوم زنان مصرف‌کننده مواد مخدر در مکان‌هایی خارج از خانه معتاد شده‌اند و باید بررسی شود که چرا در استان مرکزی وضعیت به این نحو است.

در این جلسه دستگاه‌های عضو به بیان اقدامات انجام شده در بخش مقابله با اعتیاد بانوان در استان پرداختند و طبق آمار ارائه شده از سوی نماینده کانون اصلاح و تربیت استان مرکزی اغلب کودکان این کانون کودکان بانوان درگیر اعتیاد هستند.

در این جلسه مصوب شد جهاد دانشگاهی پروپزالی برای پژوهش دلایل و وضعیت اعتیاد بانوان در استان مرکزی تهیه کند و در اختیار این کمیته قرار دهد. همچنین مصوب شد تیمی برای تهیه سند مقابله و مبارزه با اعتیاد بانوان استان مرکزی با سرگروهی میلاد مشایخی تشکیل و نسبت به تهیه سند با توجه به پروپوزال تهیه شده و انجام کار تحقیقاتی اقدام شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت