جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۸:۴۲:۲۹

سفر تبلیغاتی معاونان وز‌رای دولت به استان‌ها در حمایت از روحانی/وعده جدید معاون وزیر ارشاد به خبرنگاران

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یارانه مطبوعات امسال به رقم ۲۱۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سفر تبلیغاتی معاونان وز‌رای دولت به استان‌ها در حمایت از روحانی/وعده جدید معاون وزیر ارشاد به خبرنگاران

به نقل از تسنیم، علی‌اصغر کارندیش ظهر امروز در مراسم دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر استان مرکزی کخ در فرهنگسرای آئینه اراک برکزار شد با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر 860 مجتمع فعال فرهنگی هنری در کشور مشغول به فعالیت است که در کنار این تعداد مجتمع، 300 مجتمع فرهنگی و هنری نیز در حال ساخت است که برغم تکمیل این مجتمع‌ها، هنوز تعداد آنها نسبت به میانگین مورد نیاز کم است.

وی افزود: براساس استانداردهای موجود، سرانه فضای فرهنگی یک جامعه بین 45 تا 75 سانتی متر است، اما این سرانه در کشور ما معادل 15 سانتی متر است.

کاراندیش تصریح کرد: با تمام تنگناهای اعتباری که وجود دارد، با رایزنی و تلاش در طول 3سال قبل اعتبارات وزارت ارشاد 200درصد افزایش داشته که البته تا برطرف شدن مشکلات و کمبودها فاصله زیادی داریم .

وی ادامه داد: 3 درصد از اعتبارات دولت معادل 90 هزار میلیارد ریال به حوزه فرهنگ تزریق شده که از این مبلغ حدود 20هزار میلیارد ریال به اوقاف و غیره داده می‌شود و 70 هزار میلیارد ریال در بقیه بین سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی زیرمجموعه توزیع می‌شود، البته مشکلی که در حوزه فرهنگی کشور داریم این است که یک مرجع و یک مرکز هماهنگی برای فعالیت های فرهنگی تعریف نشده تا از موازی کاری ها جلوگیری شود و هزینه ها بی جهت صرف نشود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توزیع بودجه‌ای ارشاد گفت: در سال 92 مبلغ 2هزار میلیارد ریال بودجه به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اختصاص داده شد که این مبلغ در سال قبل به 530 میلیارد ریال افزایش یافت.

وی افزود: یارانه مطبوعات هم که چندین سال متوالی، 1500 میلیارد ریال بود، سال گذشته به هزار و 940 میلیارد ریال افزایش یافت و امسال هم به رقم 2هزار و 140 میلیارد ریال افزایش یافته است.

کاراندیش ادامه داد: سال گذشته صندوق اعتباری هنر مورد بررسی قرار گرفت و افرادی که از بدنه فرهنگ و هنر جدا شده بودند، خدمات بیمه‌ای آنها لغو شد و در حال حاضر 18هزار و 700 هنرمند در سراسر کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و  12هزار نفر دیگر نیز در برنامه پوشش بیمه ای قرار دارند و تلاش داریم آمار بیمه شدگان حوزه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد را به 30هزار نفر برسانیم.

وی افزود: برای دستیابی به توسعه پایدار در همه حوزه‌ها، توسعه فرهنگ یک ضرورت است، در حالی که همه به اهمیت فرهنگ در گسترش و توسعه اقتصاد و رشد پایدار واقف هستند، اما از سوی مسئولان در زمینه توجه به حوزه فرهنگ سهل انگاری می شود، این درحالیست که موضوع فرهنگ و هنر و دستیابی به ارتقای فرهنگی در همه سطوح جامعه باید در اولویت قرار بگیرد که متاسفانه در کشور در رده آخر قرار دارد و کم اهمیت تلقی می شود.

کاراندیش ادامه داد: مردم نسبت به مسائل فرهنگی از مسئولان کمتر مطالبه می کنند، دیده نشده که در جامعه مردم در حوزه فرهنگی مطالبات جدی داشته باشند در حالی که فرهنگ است که می تواند یک جامعه را ارتقا و عزت دهد و یا بالعکس آن عمل کند  و اگر بخواهیم یک فرهنگ و یا محتوایی را به یک جامعه منتقل کنیم بهترین زبان، زبان هنراست که می تواند حتی در طول تاریخ نیز ماندگار باشد.

انتهای پیام/س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت