جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۴۸:۵۲

سرگردانی آسفالت یک محور مواصلاتی در میان پاسکاری مسئولان/طومار مردمی شاید راهگشا شود

آسفالت ۳ کیلومتر از حور مواصلاتی که روستای ورین محلات را به روستای امیرآباد، خیرآباد و شهوه و سپس به شهرستان اراک متصل می‌کند، در میان پاسکاری مسئولان سرگردان مانده است.

قول‌هایی که به نتیجه نرسیدند؛

سرگردانی آسفالت یک محور مواصلاتی در میان پاسکاری مسئولان/طومار مردمی شاید راهگشا شود

به نقل از صبح محلات، اگر چه بخش عمده‌ای از راه‌های روستایی و پر تردد شهرستان محلات همانند جاده روستایی «خورهه»، «آبگرم» و «ورین» توسط مسئولین راه و شهرسازی شهرستان ایمن سازی شده، که مهمترین نتیجه آن کاهش ۱۰۰ درصدی تلفات و سوانح رانندگی در محور آبگرم محلات به عنوان یکی از مهمترین محورهای گردشگری شهرستان در سال جاری بوده است، اما همچنان عدم بهره مندی از آسفالت در دو جاده روستایی مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده است.

۳ کیلومتر آسفالت تا تکمیل جاده پشتگدار-اراک

نزدیک‌ترین راه دسترسی ۴ روستای ورین، طایقان، عیسی‌آباد و خورهه محلات به مرکز استان، راه روستایی پشتگدار است که به علت عدم برخورداری از آسفالت کامل مشکلاتی را برای تردد مردم به مرکز استان فراهم کرده است.

عدم بهره مندی از آسفالت در ۳ کیلومتر از جاده‌ی روستایی ۷۷ کیلومتری که روستای ورین محلات را به روستای امیرآباد، خیرآباد و شهوه و سپس به شهرستان اراک متصل می‌کند، مردم را مجبور به استفاده از جاده خاکی یا طی مسافت ۱۴۱ کیلومتری ورین، محلات، خمین و اراک می‌کند.

قول‌هایی که به نتیجه نرسیدند

آذر ماه ۹۴، نصرالله نژاد، مدیر کل وقت راه و شهرسازی استان مرکزی در گفتگو با همشهری استان مرکزی از اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای اجرای این پروژه خبر داده بود و گفته بود: این مبلغ باید از سوی فرمانداری اراک اختصاص پیدا کند. در حال حاضر تنها آسفالت حدودا ۳ کیلومتر از جاده در حوزه شهرستان اراک باقی‌مانده است.

تکمیل ابنیه و زیر سازی مورد نیاز در سال ۹۴

پس از گذشت یک سال از این ماجرا، آذر ماه سال ۹۵ بخشدار مرکزی محلات، ضمن اعلام خبر تکمیل زیرسازی و ابنیه فنی در سال ۹۴ گفت: در حال حاضر تنها آسفالت محور باقی‌مانده است که محیط زیست بر اساس دلایل خاص خود با این موضوع مخالفت كرده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیر وقت محیط زیست استان آذر ماه ۹۵ در این خصوص گفت: محیط زیست برای ساخت این جاده شرایطی از جمله وجود سرعت گیر، کنترل سرعت و نصب دوربین را به مسئولان اعلام کرد که با توجه به محقق نشدن شرایط، جلوی اجرای پروژه گرفته شد، اما با تعهد فرماندار اراک مبنی بر انجام شرایط مدنظر محیط زیست، آسفالت جاده بلامانع خواهد بود.

با این اوصاف به نظر می رسید که با رفع موانع، عملیات آسفالت ریزی این محور به سرعت انجام شود اما اکنون پس از گذشت یک سال از آخرین پیگیری های خبرنگاران و مردم، همچنان این محور در انتظار اقدام جدی مسئولان است.

طوماری برای پایان دادن به بی‌توجهی چند ساله مسئولان

سرانجام در آبان ماه امسال، در حالیکه جاده همچنان بدون آسفالت مانده بود، مردم روستای ورین از منطقه پشت گدار شهرستان محلات، پس از انتصاب استاندار جدید، با تهیه طوماری خطاب به سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی، خواهان تکمیل این جاده شدند.

در متن این طومار آمده است، «همانطور که مستحضرید حدود ۳ کیلومتر از جاده مواصلاتی منطقه پشتگدار محلات به شهر اراک که مورد تردد فراوان مردم محروم این منطقه است و نقش مستقیمی در رونق کسب و کار و امور اقتصادی و حل مشکلات درمانی مردم این منطقه دارد سال‌ها است به صورت خاکی و با وضعیتی نامناسب رها شده و نهادهای مسئول به مطالبات مکرر مردم این منطقه در طول ده سال اخیر از طریق نامه و… در این خصوص بی توجهی کرده‌اند».

بخشدار مرکزی محلات:

آسفالت باقیمانده مسیر بر عهده فرمانداری اراک است

وحید براتی زاده، بخشدار مرکزی شهرستان محلات در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صبح محلات گفت:طی سال‌های گذشته محدوده واقع در حوزه استحفاظی شهرستان محلات آسفالت شده و ۳.۶ کیلومتر از مسیر خاکی محور فوق که روستای عیسی‌آباد محلات را به شانق اراک متصل می‌کند در محدوده شهرستان اراک واقع شده و آسفالت بقیه مسیر نیز بر عهده فرمانداری اراک است که البته ابنیه فنی موردنیاز این بخش از جاده به صورت کامل احداث شده و تنها نیازمند آسفالت است که حدودا نیاز به اعتباری ۴ میلیارد ریالی دارد

وی ادامه داد: با توجه به قرارگیری بخش خاکی مورد نظر مردم منطقه در محدوده شهرستان اراک، شهرستان محلات نمی‌تواند برای این امر بودجه اختصاص دهد و تنها امکان پیگیری موضوع را از طریق مسئولین استانی داریم.

صدور دستور پیگیری موضوع از طرف استاندار مرکزی

براتی زاده با اشاره به قرار گیری محدوده مورد نظر در منطقه حفاظت شده هفتاد قله اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات این جاده، قرار گیری در محدوده منطقه حفاظت شده هفتاد قله و عدم موافقت محیط زیست با آسفالت این جاده بوده که ظاهرا این مشکل حل شده است.

عدم حصول نتیجه از مذاکرات با استاندار سابق و اسبق

وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های متعدد در طول سال‌های گذشته از طرف نماینده شهرستان در مجلس و همچنین فرمانداری محلات گفت: در زمان استاندار سابق و اسبق در این خصوص مکاتباتی انجام شده بود که متاسفانه به نتیجه نرسید.

براتی زاده بیان کرد: در سال ۹۵ میان سه فرمانداری محلات، دلیجان و اراک هماهنگی‌هایی برای اجرای این پروژه شد ولی باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد.

طبق اظهارات بخشدار مرکزی شهرستان محلات، آسفالت ریزی این محور برعهده فرمانداری اراک گذاشته شده است.

فرماندار محلات؛

 

مذاکره با مسئولین استان و اراک برای تکمیل این پروژه

علی زینی وند فرماندار شهرستان محلات در گفتگو با صبح محلات در این خصوص گفت: اصلاح این جاده مطالبه به حق مردم است چرا که مسیر تردد مردم این منطقه تا شهرستان اراک را کوتاه می‌کند.

وی ادامه داد: درخواست مردم به مرکز استان ارسال شده است و به جد پیگیر حل این مشکل هستیم.

فرماندار محلات ادامه داد: یکی از دلایل عدم آسفالت بخشی از این جاده، مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست به علت قرار گیری در منطقه حفاظت شده هفتاد قله بوده و طبق اطلاعات دریافتی این مشکل نیز حل شده و اجرای آسفالت آن بلامانع است.

زینی وند افزود: به دنبال تهیه طومار از طرف مردم منطقه و آگاهی مسئولین استانی از این امر، با معاون عمرانی استانداری برای آسفالت ریزی هماهنگی‌های لازم انجام شده و با توجه به قرارگیری بخش مورد نظر در حوزه استحفاظی شهرستان اراک مذاکراتی نیز با مدیر کل راه و شهرسازی صورت گرفته و به محض تخصیص اعتبار کار اجرای آسفالت این محور به نتیجه خواهد رسید.

امکان تعیین زمان برای اجرای این پروژه وجود ندارد

فرماندار محلات در خصوص زمان اجرایی دقیق این پروژه گفت: با توجه به عدم اشرافیت کامل در خصوص میزان اعتبارات و بودجه‌های تخصیصی در حال حاضر امکان تعیین زمان وجود ندارد ولی این پروژه یکی از پروژه‌های دارای اولویت در شهرستان است.

حال باید دید پس از چند سال بلاتکلیفی آسفالت این محور، طومار مردم فصل الخطابی بر این سرگردانی ها در میان پاسکاری مسئولان خواهد شد؟

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت