یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۳:۵۴:۱۰

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی

به گزارش پیک راستان به نقل از ایرنا مصطفی مرزبان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:این کاووش با صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده است و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام خواهد شد. وی اظهار داشت: ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار برای این کاوش پیش بینی شده است […]

کاوش های باستان شناسی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی

به گزارش پیک راستان به نقل از ایرنا مصطفی مرزبان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:این کاووش با صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده است و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام خواهد شد.

وی اظهار داشت: ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار برای این کاوش پیش بینی شده است و مرحله اول آن به مدت یک ماه تا مهر سال جاری  ادامه دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در این فصل از کاوش باستان‌شناسی که به دنبال دو فصل گمانه‌زنی سال های ۹۴ و ۹۵  انجام می‌شود بنای اصلی یا چهارطاقی مورد کاوش قرار می‌گیرد.

مرزبان افزود: این چهارطاقی به احتمال همان آتشکده‌ای است که در متون تاریخی به ویژه کتاب تاریخ قم (مربوط به سده سوم هجری) به آن اشاره شده‌است.

وی اظهار داشت: روستای تاریخی فردقان(Fardaghan) در شمال غرب شهرستان فراهان قرار دارد و در این روستای تاریخی بقایای یک قلعه عظیم به مساحت حدود یک هکتار و نیز بقایای معماری منتسب به یک آتشکده وجود دارد.

سرپرست تیم کاووش و باستان‌شناسی محوطه تاریخی فردقان فراهان نیز گفت: بر اس

اس مطالعات صورت گرفته بر روی متون تاریخی، از سده سوم هجری به نام فردقان و برخی وقایع تاریخی مرتبط با آن اشاره شده‌است.

محسن کریمی افزود: در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال ۲۸۸ هجری، انتقال درب مطّلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور پرداخته شده‌است.

وی اظهار داشت: دو فصل پژوهش باستان‌شناختی در قالب گمانه‌زنی به منظور شناسایی ویژگی‌های کلی اثر و نیز تعیین عرصه و حریم بنا در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ انجام شده‌است که در نتیجه آن ضمن تعیین عرصه و پیشنهاد حریم قلعه فردقان بقایای معماری یک بنای ۴ ضلعی به ابعاد ۱۷×۱۷ متر مربع مورد شناسایی قرار گرفته‌است.

وی گفت:بنای مذکور به احتمال همان آتشکده فردقان است که در متون تاریخی به آن اشاره شده‌است و این بنا دارای ستونهای آجری، یک درگاه ورودی در ضلع شرقی به عرض یک متر و ۸۰ سانتی متر، یک درگاه در ضلع غربی به عرض ۲ متر و سه درگاه ۹۰ سانتیمتری در ضلع جنوبی است عرض دیوارهای بنا یک و نیم متری است و با استفاده از مصالح اصلی سنگ ساخته شده و از درون دارای اندود گچ است.

شهرستان فراهان به مرکزیت شهر فرمهین بالغ بر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۴۵ کیلومتری شمال اراک -مرکز استان مرکزی- واقع شده است.

انتهای پیام/rasouli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت