دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۰:۱۶:۱۳

سرانه تولید پسماند برای هر اراکی در روز ۵۴۰ گرم/کاهش پسماند از مؤلفه‌های کلیدی ایجاد جامعه پایدار

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک گفت: سرانه تولید روزانه زباله در جهان 250 تا 300 گرم است که در ایران 600 گرم و در شهر اراک 540 گرم است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک مطرح کرد

سرانه تولید پسماند برای هر اراکی در روز ۵۴۰ گرم/کاهش پسماند از مؤلفه‌های کلیدی ایجاد جامعه پایدار

پسماند

سرانه تولید پسماند برای هر اراکی در روز ۵۴۰ گرم/کاهش پسماند از مؤلفه‌های کلیدی ایجاد جامعه پایدار

طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در راستای طرح تفکیک پسماند از مبدأ صورت گرفته که با مشارکت خوب شهروندان همراه بود، اما همچنان تولید پسماند در شهر اراک بالا است.

کاهش پسماند یکی از مؤلفه‌های کلیدی و زیرساختی اساسی در ایجاد جامعه پایدار است که باید شهروندان را با اهمیت این مسئله آشنا کنیم.

به منظور آشنایی با میزان تولید پسماند و اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آن با مرادعلی عباسی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

فارس: حجم تولید زباله در اراک چقدر است؟

عباسی: در حال حاضر تولید زباله روزانه در شهر اراک 320 تن است، پیش از این میزان تولید زباله ۴۰۰ تن بود که با فرهنگ‌سازی صورت گرفته شاهد کاهش حجم میزان تولید پسماند هستیم که بسیار اقدام ارزشمندی است که نشان از مشارکت گسترده مردمی در این زمینه دارد.

سه شهر تحت پوشش شهر اراک اعم از ساروق، داودآباد و کارچان پسماند تولیدی خود را به اراک منتقل می‌کنند؛ سرانه تولید روزانه زباله در جهان 250 تا 300 گرم است که در ایران 600 گرم و در شهر اراک 540 گرم است.

فارس: در طرح تفکیک پسماند به چه نتایجی دست پیدا کردید و فاز بعدی طرح چیست؟

عباسی: یکی از نتایج طرح کاهش میزان تولید بود که اقدام ارزشمندی است، مرحله بعدی این طرح اجرای طرح تفکیک بر اساس آموزش است که با هماهنگی با آموزش و پرورش در مدرسه ترافیک ابزار آموزشی لازم در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد و همچنین در این زمینه یک هزار و ۵۰۰ نفر از معلمان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

با مشارکت مردم باید از مبادی تولید دو موضوع را دنبال کنیم، با اقدام موفق در راستای کاهش تولید و اجرای طرح تفکیک در مدیریت پسماند توانستیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم و پسماندهای خشک را قبل از آلوده شدن جداسازی کرده و با هزینه اندکی به چرخه تولید برگردانیم.

با این اقدام هم می‌توانیم منابع مالی را محافظت کرده و هم با مدیریت صحیح از پسماند استفاده دوباره کرد.

فارس: خبر از برگزاری جشن بازیافت داده ‌بودید، موضوع چیست؟

عباسی: تلاش داریم برای نخستین بار جشن بازیافت را برگزار کنیم.

طرح تفکیک و بازیافت با اطلاع‌رسانی از پیش تعیین‌شده و با حضور و مشارکت شهروندان صورت می‌گیرد که این جشن همراه برنامه‌های شاد و مفرح و اهدای جوایز خواهد بود.

هدف از برگزاری این جشن آموزش به شهروندان است، هدف اصلی سازمان نیز، کاهش و اجرای طرح تفکیک است که با جدیت پیگیری می‌شود و در این خصوص مشارکت شهروندان می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند.

زمان برگزاری جشن هنوز مشخص نیست، اما به زودی برگزار خواهد شد.

فارس: وضعیت دفن پسماندهای خطرناک در اراک چگونه است؟

عباسی: گوشی و باطری‌های تلفن همراه، اشیاء برنده مانند تیغ و لامپ‌های مهتابی و ابزاری از این دست جزء زباله‌های خطرناک هستند که برنامه‌های ویژه‌ای برای ساماندهی این نوع پسماندها در دستور کار است.

سازمان مدیریت پسماند اقدام به راه‌اندازی سایت پردازش کرده است، در حال حاضر سایت کنونی را فعال کردیم و با توجه به اینکه خط پردازش ۲۵۰ تن است با ارتقا این سایت می‌توان به ۵۰۰ تن رساند.

مرحله بعد از پردازش تولید کود کمپوست است، همچنین مکانی برای دفن سلول بهداشتی ایجاد کنیم که بخش عمده آن انجام شده که در این خصوص حدود ۲۵ هزار مترمکعب خاک‌برداری شده است.

فارس: در حوزه فضای سبز چه اقداماتی صورت داده‌اید؟

عباسی: ایجاد فضای سبز در راستای کنترل آلودگی از اقدامات اولویت‌دار سازمان است، در سال جاری توانستیم بیش از یک هکتار را در راستای ایجاد فضای سبز ایجاد کنیم و آبیاری مکانیزه و تحت‌فشار را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

عملیاتی کردن این طرح در حال انجام است در حال حاضر این فضای سبز به‌وسیله تانکر آبیاری می‌شود.

در خصوص حفر چاه با موانعی مواجه شدیم، با هماهنگی آب منطقه‌ای مقرر شد از چاه‌های فرادست در روستاها به صورت مشارکتی استفاده کنیم تا مجوز لازم اخذ شود، چراکه برای دفن صنایع بازیافتی و فضای سبز نیازمند آب هستیم.

فارس: برنامه‌های آتی سازمان چیست؟

عباسی: در کنار پردازش، صنایع پالایش را نیز در دست اقدام داریم، از ۵۰۰ تن پسماندی که توسط خطوط پردازش صورت می‌گیرد نیاز است ۱۵۰ تن پالایش انجام شود تا کود کمپوست پالایش و پردازش و آلودگی آن نیز گرفته شود.

با توجه به اولویت این مهم سوله ایجاد شده و باید ماشین‌آلات آن نصب شود و با توجه به اینکه منابع سازمان محدود است با سرمایه‌گذاران مذاکرات صورت گرفته که در صورت توافق نهایی عملیات اجرایی را آغاز کنیم.

در حال حاضر ۳۰ درصد زباله‌های سطح شهر خشک است و بخشی از زباله‌ها ارزش اقتصادی دارند که نیاز است جداسازی شده و زباله‌هایی که فاقد ارزش اقتصادی هستند باید دفع بهداشتی شود.

فارس: وضعیت دفن پسماندهای بیمارستانی اراک چگونه است؟

عباسی: متولی پسماندهای بیمارستانی سازمان مدیریت پسماند نیست، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای کم‌خطر کردن زباله‌ها از دستگاه‌های اتوکلاو استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه این دستگاه‌ها فقط خطرات را کم کرده و به طور کامل از بین نمی‌برد مدیریت ویژه‌ای را می‌طلبد.

با توجه به اینکه مرکز دفن زباله‌های بیمارستانی جدا از زباله‌های شهری است، برای خرید دستگاه‌های زباله‌سوز با شرکت ماشین‌سازی مذاکراتی انجام شده که در صورت اخذ مجوز این دستگاه‌ها خریداری شود تا بتوان آلودگی‌های ناشی از زباله‌های بیمارستانی را به طور کامل از بین برد.

فارس: ممنوعیت کامل استفاده از ظروف یک‌بار به کجا رسید؟

عباسی: یکی از اقدامات این سازمان ممنوعیت کامل استفاده از ظروف یک‌بار است، این اقدام توسط شهرداری به سازمان‌های زیرمجموعه نیز ابلاغ شده که به جد دنبال می‌شود.

همچنین یکی از برنامه‌های سازمان پسماند اجرای طرح تفکیک در ادارات است، این اقدام مهم نیز در سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری مرکز در حال پیگیری است و با نظر مساعد استاندار که موافق اجرای این طرح بودند اجرای طرح تفکیک در ادارات با فراهم شدن زیرساخت‌ها آماده انجام است چراکه این اقدام می‌تواند در راستای حفظ محیط‌زیست مثمر ثمر واقع شود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت