یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۱:۱۴:۳۹

ساخت ۹۰۰۰ واحد بهداشتی جدید در کشور

سیاری: گفت: ۹ هزار واحد بهداشتی درحال ساخت در کشور داریم، به‌دنبال اجرای طرح تحول سلامت، آمار پزشکان روستایی را از دو هزار و ۴۰۰ پزشک به ۶ هزار و ۸۰۰ رساندیم.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اراک:

ساخت ۹۰۰۰ واحد بهداشتی جدید در کشور

واحد بهداشتی

ساخت ۹۰۰۰ واحد بهداشتی جدید در کشور

به نقل از تسنیم، علی‌اکبر سیاری ظهر امروز در جلسه‌ای با مسئولان حوزه سلامت استان مرکزی که در دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد با اشاره به اقدامات حوزه سلامت اظهار داشت: در چهارسال گذشته اقدامات خوبی در زمینه سلامت و بهداشت و درمان انجام شد که از جمله آنها می‌توان به تعمیر و تجهیز 20 هزار واحد بهداشتی با صرف هزینه یک‌هزار میلیارد تومان اشاره کرد، درحال حاضر هم 9 هزار واحد بهداشتی جدید را داریم که درحال ساخت هستند.

وی افزود: در اجرای برنامه‌ها، اولویت نخست وزارتخانه، روستاها بودند چون به‌طور معمول روستاها کمتر دیده می‌شوند، که با این رویکرد توانستیم دو هزار و 400 پزشک روستا را به 6 هزار و 800 روستا برسانیم، همچنین موفق شدیم 340 قلم دارویی را که در مناطق روستایی ارائه می‌شد به 435 قلم دارو ارتقاء دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: 60 هزار روستا در کشور داریم که باید بتوانیم به همه آنها خدمات ارائه دهیم در صورتی که در مقابل این جمعیت سه هزار مرکز بهداشتی و 18 هزار خانه بهداشت داریم بنابراین لازمه چنین کاری داشتن نظم و انضباط دقیق در سیستم ارائه خدمات است تا با یک سیستم نظام‌مند بتوان خدمات مطلوب ارائه داد.

سیاری بیان کرد: کارهایی که در این سه سال در زمینه بهداشت انجام شد در 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، برای هر دو هزار و 500 نفر، کارشناس مراقب سلامت به‌کار گرفته‌ایم که باید همه خدمات را ارائه دهد و امروز هیچ ایرانی نیست که وارد سیستم بهداشتی شود و وزارت بهداشت برای آن شخص برنامه‌ای نداشته باشد، لازمه چنین سطحی از برخورداری این بود که هم سیستم داشته باشیم، هم برنامه و هم نیرو که در این فرایند 29 هزار نفر از فارغ‌‍‌التحصیلان آموزش عالی به سیستم بهداشت اضافه شدند بدون اینکه یک نفر به سیستم کارکنان دولت اضافه شود، محل اعتبار آن هم یک درصد ارزش افزوده بود.

وی ادامه داد: اعتبار روستا را از 300 میلیارد تومان به سه هزار میلیارد تومان رساندیم، 50 هزار نفر روی این تابلوی بزرگ فعالیتی وزارت بهداشت کار می‌کنند که 20 هزار نفر آن از بخش خصوصی هستند، بنابراین در حوزه بهداشت انقلاب بزرگی اتفاق افتاده است، سیستم را مجهز کرده‌ایم، نیرو جذب کرده‌ایم و برنامه‌ها را هم تنظیم کرده‌ایم و اکنون مراجعه مردم را دنبال می‌کنیم که ستون فقرات این فعالیت‌ها تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: پرونده الکترونیک سلامت 83 درصد مردم ایران تاکنون تشکیل شده و 33 درصد از آنها خدمت دریافت کرده‌اند، ضعف‌ها و کاستی‌ها را هم باید برطرف کرد، طبق آمار اعلام شده 50 درصد از مردم اراک در سامانه سیب خدمت می‌گیرند، برنامه داریم آن را به 90 درصد برسانیم و برای محقق شدن آن مشکلات و موانع موجود بر سر راه را شناسایی می‌کنیم.

سیاری اضافه کرد: باید توضیح دهید که چرا در اراک تنها  50 درصد مردم از سامانه سیب دریافت خدمات دارند درحالی که در شاهرود این رقم 70 درصد است، چه برنامه‌ای برای رساندن آن به 70 درصد دارید، 361 نفر در این سامانه کار نمی‌کنند، چرایی آن باید توضیح داده شود.

وی خاطرنشان کرد: چرا باید در مرکز داودآباد اراک 10 نفر کامپیوتر نداشته باشند یا اینکه از دسترسی به اینترنت محروم باشند، همچنین باید پیشرفت‌ها و اقدامات مثبت را هم موشکافی کرد الان مرکز جامعه سلامت خنداب از مراکز موفق است و باید دید که چه اقدامی سبب شده تا جلوتر باشند، در این مرکز 100 درصد کارمندان خدمات ارائه می‌کنند درحالی که در شهری مثل تفرش 80 درصد کارمندان این خدمات را ارائه می‌کنند یا پوشش خدمات نیم‌ور پایین است.

سیاری عنوان کرد: اینها همه مواردی هستند که باید به منظور بهبود وضعیت و ارتقاء و کیفیت‌بخشی به خدمات مورد بررسی قرار گیرند، اینکه امروز به راحتی می‌توانیم با چنین جزئیاتی تمامی نقاط را تحت کنترل داشته باشیم همه از برکات طرح تحول نظام سلامت است و دیگر برای نظارت و کنترل نیاز نیست که به واحد یا مرکز مورد نظر مراجعه کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ضرورت تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت برای مردم گفت: انتظار داریم که حداقل 90 درصد مردم پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهند چون قصد داریم از مرگ ناگهانی 25 درصد مردم 30 تا 40 سال جلوگیری کنیم.

سیاری افزود: چهار میلیون سفیر سلامت آموزش داده‌ایم و قصد داریم  دو هزار و 700  سفیر سلامت خانوار را به20 میلیون سفیر برسانیم.

وی با اشاره به جایگاه ایران در حوزه مراقبت‌های اولیه گفت: ایران در حوزه مراقبت‌های اولیه یا همان پی اچ سی در روستاها به برند در دنیا تبدیل شده، در شهر هم درمان توسعه پیدا کرده ولی حوزه بهداشت هنوز توسعه مورد نظر را نیافته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برای هر 10 هزار نفر تا پایان برنامه ششم سه پزشک عمومی پیش‌بینی شده که اضافه می‌کنیم، همچنین قرار است که برای هر 100 هزار نفر یک پزشک متخصص خانواده را داشته باشیم، نظام ارجاع هم برای 11 استان مصوب شد.

سیاری بیان کرد: در حوزه روستا مشکل آنچنانی نداریم و منابع خوبی داریم، برای 10 میلیون و 200 هزار نفر در حاشیه شهرها هم برنامه‌هایی داریم که از خیران، سازمان مدیریت و نهادها و افراد مختلف کمک می‌گیریم تا مشکلاتشان را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه تامین ویتامین انجام شده گفت: در مدت 10 سال کمبود ویتامین دی در ایران 6 برابر شد که در زمینه تامین ویتامین غنی‌ کردن آرد و شیر با ویتامین دی را هم شروع کرده‌ایم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حوزه بهداشت، 15 برنامه و 10 پروژه پشتیبان موفق به بازطراحی سیستم شد، اما درمجموع استانداردهایی در حوزه بهداشت تعریف شده که موظف هستیم در چارچوب آنها خدمات‌رسانی انجام دهیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت