شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۴:۲۲:۲۶

رکود ۱۰۰۰ واحد صنفی در شازند به دنبال ایجاد فروشگاه زنجیره ای

اگرچه امروزه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره ای نیازی ضروری به حساب می آید،اما دغدغه اصناف و کسبه آن است که افزایش روز افزون این فروشگاه‌ها، منجر به تعطیلی خرده فروشی ها شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آنها به همراه داشته باشد.

اعتراض کسبه شازند به راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای

رکود ۱۰۰۰ واحد صنفی در شازند به دنبال ایجاد فروشگاه زنجیره ای

به نقل از پایگاه خبری شازند ما، مدتی است که شاهد احداث و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح کشور هستیم که با تبلیغات زیادی همچون ارائه کالا با تخفیف ویژه و یا اختصاص جوایزی به شرط خرید بیشتر، پا به عرصه توزیع کالا گذاشته‌اند.

اگرچه ایجاد این فروشگاه‌ها در مسیر شهری شدن، اجتناب ناپذیر بوده و به نوعی بر جذابیت بصری شهر نیز می‌افزایند، اما دغدغه اصناف و کسبه آن است که افزایش روز افزون فروشگاه‌های زنجیره ای، منجر به تعطیلی خرده فروشی ها شود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای این اصناف به همراه داشته باشد.

افتتاح اولین شعبه فروشگاه زنجیره‌ای شازند در میان اعتراضات کسبه شهر

سال گذشته در شهر شازند نیز شاهد افتتاح یکی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودیم که در میان اعتراضات بسیار کسبه و صاحبان فروشگاه‌های خرد به بهره‌برداری رسید. البته در حال حاضر نیز شنیده‌ها حاکی از آن است که شعبه دوم این فروشگاه زنجیره‌ای در حال بازگشایی است.

در رابطه با این خبر، خبرنگار شازند ما گفتگویی با کسبه و صنوف این شهر ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

یکی از کسبه شازند در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه افزایش تعداد این فروشگاه‌ها منجر به افزایش بیکاری نیز خواهد شد، گفت: در حال حاضر افتتاح این فروشگاه‌ها در سطح کشور، آسیب‌های بسیاری برای واحدهای خرد و متوسط به همراه داشته و منجر به تعطیلی واحدهای صنفی کوچک شده است.

وی بیان کرد:افزایش این فروشگاه‌ها با کاهش فروش در سوپر‌‌مارکت‌ها و دیگر واحدهای صنفی همراه خواهد بود و ما امیدواریم که در این راستا مسئولان دولتی و اصناف، تمهیداتی جدی در نظر بگیرند.

یکی دیگر از کسبه شازندی گفت: افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای، موجب رکود بیشتر بازار کسب می‌شود و با توجه به شرایط اقتصادی موجود برخی مشاغل صنفی به دلیل نداشتن درآمد، تعطیل و یا در حال تعطیل شدن هستند.

 

نبض بازار و تعیین قیمت ها به وسیله فروشگاههای زنجیره ای بی رقیب

دیگر کسبه شازندی اظهار کرد: به واسطه کاهش قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مردم خرید از این فروشگاه‌ها را به صرفه می‌دانند و این روند به لحاظ مالی تا زمانی ادامه پیدا می کند که بقالی‌ها و سوپرمارکت‌های محله‌ها ورشکست شوند؛ با تعطیلی این مراکز فروش محلی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون رقیب، نبض بازار را در دست می گیرند؛ بنابراین تخفیف‌ها حذف و تعیین قیمت و کنترل عرضه محصولات، در اختیار همین فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

حذف فروشگاه های خرد و افزایش خیل بیکاران شازندی

وی ادامه داد: حذف مغازه‌های کوچک، وضعیت اقتصادی خانوارهای شازندی را تغییر داده و افراد دیگری به خیل عظیم بیکاران این شهرستان افزوده خواهد شد.

این کاسب شازندی همچنین تصریح کرد: به استناد ماده ۷۰ قانون نظام صنفی، در سال تنها چهار بار می‌توان فروش فوق العاده داشت و واحدهای صنفی نیز باید با ذکر یکی از دلایلِ تغییر شغل، تغییر فصل و فروش کالاهایی که به حراج گذاشته شده‌اند، آن هم با ارایه مدارکی چون فاکتور، مستندات و لیست کالاها، اقدام به درج عنوان تخفیف کنند، اما فروشگاهی که عنوان دائمی تخفیف  را به یدک می‌کشد، مغایر قانون عمل می کند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان شازند:

رکود بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی متأثر از ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای در شازند

اردشیر نصراللهی رئیس اتاق اصناف شهرستان شازند در این خصوص به خبرنگار ما گفت: سال گذشته اولین شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در شازند افتتاح وبا اعتراضات زیادی از سوی کسبه شهر مواجه شد، اما به هر ترتیب این فروشگاه آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: در شهر شازند بیش از ۱۰۰۰ واحد صنفی مشغول به فعالیت هستند که به نوعی همه آن‌ها از فعالیت این فروشگاه متاثر بوده و گاهی دچار رکود نیز شده‌اند.

ضرورت پاسخگویی مسئولان به اعتراض کسبه برای احداث شعبه دوم فروشگاه زنجیره ای

رئیس اتاق اصناف شهرستان شازند تصریح کرد: به تازگی این فروشگاه اقدام به احداث شعبه دوم در شهر شازند نموده که این اقدام موجب اعتراض شدید کسبه شده و نیاز است که مسئولان شهرستان در این خصوص، اقدام مناسبی داشته باشند.

نصراللهی با بیان اینکه در حال حاضر اعتراض کسبه شهر به این مسئله در قالب مکاتبات و استشهاد محلی به مسئولان ارشد شهرستان منتقل شده، خاطر نشان کرد: پروانه کسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای از طریق اتحادیه کشوری صادر می‌شود و اتحادیه شهرستان در صدور پروانه نقشی ندارد.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت