دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۲۱:۱۳:۰۶

روستاهای “انجدان” و “هزاوه” اراک ظرفیت‌های خوبی برای بوم‌گردی دارند

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اراک گفت: روستاهای انجدان و هزاوه ظرفیت‌های خوبی برای بوم‌گردی دارند.

جاذبه های گردشگری؛

روستاهای “انجدان” و “هزاوه” اراک ظرفیت‌های خوبی برای بوم‌گردی دارند

انجدان و هزاوه

روستاهای “انجدان” و “هزاوه” اراک ظرفیت‌های خوبی برای بوم‌گردی دارند

به نقل از تسنیم، مصطفی فراهانی در جلسه هماهنگی کمیته اجرای خدمات سفر تابستان 96 با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری شهر اراک اظهار داشت: عمده مشکل گردشگران و مسافران در شهر اراک نبود تابلو‌های راهنمایی در خیابان‌ها، محیط شهری و گردشگری آن است که در این زمینه شهرداری باید تلاش کند و همت ویژه‌ای به کار بندد.

وی افزود: یکی از مشکلات نبود نقشه‌ای برای معرفی جاذبه‌ها، مراکز و نقاط مختلف شهر به منظور راهنمایی مسافران است که اگر شهرداری در این زمینه همکاری را داشته باشد می‌توان این نقشه را برای نوروز 97 تهیه کرد و دراختیار مسافران قرار داد.

 رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اراک تصریح کرد: مرکز اسکان موقتی که در سه‌راهی خمین برای اسکان مسافران درنظر گرفته شده ایمنی لازم را ندارد و اگر کامیونی منحرف شود وارد این محل شده و می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را رقم بزند و وجود شرکت‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی در این محل ورود ماشین‌های سنگین به این مرکز را به‌دنبال دارد که عامل اکثریت حوادث در این محل بوده و بسیار خطرساز است ولی اگر ممنوعیت تردد کامیون‌ها به دور این میدان توسط کمیته ترافیک مصوب شود امکان کاهش حوادث جاده‌ای این محدوده وجود دارد.

فراهانی بیان کرد: با وجود رایزنی‌هایی که به منظور اسکان موقت مسافران با پارک ایرالکو و نمایشگاه بین‌المللی داشتیم و همچنین با وجود مصوبات و پیگیری این مصوبات ولی هنوز همکاری را از جانب آنها مشاهده نکرده‌ایم، پارک شهید باهنر یک فرصت سرمایه‌گذاری کلان است که  اگر زیرساخت‌های لازم برای آن فراهم شود مناسب‌ترین مکان برای اسکان موقت مسافران است.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه ملی با هدف اجرای برنامه فرهنگی شهریورماه امسال توسط میراث فرهنگی برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی در زمینه ارائه خدمات بهتر به گردشگران، استخراج و پردازش آمار و اطلاعات، بازدید و نظارت از تاسیسات و موسسات گردشگری، تهیه و اجرای برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و دادن راهکارهای پیشنهادی به ستاد مرکزی، برگزاری تورهای استان‌گردی و ویژه، اطلاع‌رسانی، راهنمایی مسافران و تبلیغ به منظور استفاده آنها، هماهنگی با سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مردمی برای مشارکت در اجرای دستورالعمل، تدوین نظام پاسخگویی برای گردشگران و مسافران، نظارت بر سرویس‌های بهداشتی و نماز‌خانه‌های بین‌راهی هم از جمله برنامه‌های تابستان 96 به شمار می‌روند که در قالب هشت کمیته تهیه شده‌اند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اراک اضافه کرد: نراق طبق گزارش نهایی نوروز 96 به‌سبب‌ اماکن تاریخی و فعالیت‌های شایسته شهردار این شهر برترین شهر استان شده و رتبه نخست استان را به خود در این زمینه اختصاص داد.

فراهانی افزود: کمیته انتظامی امنیتی و ترافیک حائز رتبه دوم و کمیته خدمات حمل ‌و نقل رتبه سوم ارزیابی عملکرد کمیته‌های تخصصی را به خود اختصاص دادند و در زمینه خدمات‌رسانی بهتر به گردشگران و مسافران، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و اورژانس خدمات پزشکی، جمعیت هلال احمر و اداره کل هواشناسی به عنوان دستگاه‌های برتر انتخاب شدند .

وی با اشاره به اپلیکیشن تلفن همراه به منظور اطلاع‌رسانی جاذبه‌های گردشگری اراک هم گفت: شرکت مخابرات در این زمینه همکاری نداشت ولی میراث فرهنگی اراک با انعقاد قراردادی 15 میلیون تومانی این اقدام را انجام داده که مسافران به محض  ورود از هر محوری اطلاعات جاذبه‌های گردشگری، مکان‌های تاریخی این شهر را از طریق پیامک دریافت می‌کنند، این اپلیکیشن تابستان امسال بهره‌برداری می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اراک تصریح کرد: قراردادی به منظور ساخت سازه‌های پیش‌ساخته در خورهه محلات با یک شرکت ایتالیایی منعقد کرده‌ایم، این شرکت که تمامی خدمات را در واحد‌های پیش‌ساخته‌ برای مسافران مهیا می‌کند، قرار است که اینکار را در اراک، خمین، محلات و دلیجان هم عملی کند .

فراهانی با اشاره به تفاهم‌نامه‌‌ عراق‌عجم هم گفت: این تفاهمنامه مابین اصفهان، اراک و قم بوده که براساس آن آژانس‌های گردشگری برای هر رخدادی در اراک تور مسافرتی و زیارتی فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: مجوز طرح‌ها و اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی تنها برای منازل روستایی است و شرایط آنها باید مطابق دستورالعمل باشد که با تسهیل صدور این جوز اکنون شاهد استقبال روستاهای هزاوه و انجدان در این زمینه هستیم ولی باید روی فرهنگ‌سازی بیشتر کار شود.

رئیس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اراک عنوان کرد: توزیع چهار هزار نقشه، 600 کتابچه راهنمای موزه، ، یک‌هزار و 100 کتابچه راهنمای گردشگری، چهار هزار بروشور، یک‌هزار پوستر جاذبه‌های گردشگری از جمله اقداماتی بود که در نوروز 96 انجام شد، دو سایت و یک سامانه اطلاع‌رسانی پاسخگوی مسافران در اراک هستند که با وجود آنها نوروز 96 هیچ شکایتی ثبت نشده است.

فراهانی با اشاره به جایگاه شهر اراک در زمینه گردشگری در استان هم گفت: در جدول رتبه‌های گردشگری استان، اراک از 10 شاخص ارزیابی در سال 96 حائز رتبه 15، از 40 شاخص گردشگری رتبه 34 را کسب کرده و  از 400 نمره گردشگری نمره 342 را کسب کرد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت