شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۱۱:۲۵

روحیه جهادی و فساد ستیزی، ضرورت امروز شهرداری اراک

روحیه جهادی و انقلابی، عزم جدی در فساد ستیزی، رویکرد توانمند سازی فرهنگی شهر و… باید از جمله شاخصه های مورد نظر، برای انتخاب شهردار باشد.

یادداشت:

روحیه جهادی و فساد ستیزی، ضرورت امروز شهرداری اراک

شهرداری و شورای شهر

علی حبیبی، کارشناس رسانه —-  ۱۴ مرداد ماه مراسم تحلیف اعضای شورای اسلامی کلان شهر اراک برگزار شد. شورای اسلامی شهر، از جمله نهاد های موثر در فرآیند انتقال قدرت به مردم و مشارکت احاد ملت در تصمیم گیری هاست.

به عبارتی شوراها نماد مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، تا از این رهگذر، مشارکت مردم در پیش برد سریع برنامه های اجتماعی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی سرعت بگیر‌‌د. بنابراین پر واضح است که طرح ها و برنامه های مصوب شورای اسلامی شهر اراک در دوره جدید باید مسیر رشد را به سوی اهداف بلند مدت، تضمین نموده و راه را برای توجه بهتر به رویکرد ارزش های اجتماعی و فرهنگی و زیبایی شناختی، بر اساس فرهنگ دیر پای این مرز و بوم باز کند.

توجه به محیط زیست، برنامه ریزی برای بهبود ترافیک شهری و مقابله با آلودگی هوا (به عنوان تهدید جدی شهروندان) از دیگر وظایف شورای جدید، با هدف پیگیری مشکلات مردم است.

این شورا همچنین باید بتواند در فرصت سازی برای همه شهروندان و کاهش نا برابری ها در توزیع و تخصیص اعتبارات و خدمات در بخش های مختلف، برنامه های مدونی داشته باشد، به طوری که عملکرد شهردار منتخب فرصت های طلایی را برای رشد همه جانبه نقاط مختلف شهر، به طور عادلانه تضمین کند.

رویکردها و برنامه ها دراین دوره، باید به گونه ای باشد که مردم حاشیه نشین این شهر بزرگ صنعتی تغییر اساسی در مقایسه با شورای پنجم را در عمل حس کنند و در نهایت به یک پیشرفت نسبتا مطلوب، نسبت به دوره های گذشته منجر شود.

یک شهر خوب باید به فضای عمومی و چشم انداز شهری زیبا، با الهام از فضای سبز مناسب و توجه به معماری بومی و روز آمد عنایت کافی شود، تا زمینه امنیت اجتماعی و روانی مطلوب فراهم شود و از این طریق شهروندان با ناهنجاری های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، خودکشی و… فاصله بگیرند.

ملاک های شهردار منتخب
جایگاه شهردار در شهری مثل اراک، به دلیل اهمیت آن، نیازمند دقت نظر بالایی است تا آینده آن را به خوبی رقم بزند. این شهردار باید تخصص های مختلفی در حوزه های مدیریت شهری و دیگر حوزه های مرتبط داشته باشد که در صورت غفلت در این انتخاب، زیان غیر قابل جبران بر پیکره شهر وارد خواهد شد.

بنابراین شورای اسلامی کلان شهر اراک، با توجه به شرایط ویژه اراک و معضلات عمرانی و اجتماعی متعدد و پیچیده و دشوار آن، فرد شایسته را از بین گزینه های مختلف، تعیین و برای مدیران شهری وی هم، راه حل علمی شایسته ارائه کند.

داشتن روحیه جهادی و انقلابی، عزم جدی در فساد ستیزی، شفافیت، داشتن روحیه مشورت با دلسوزان و نخبگان، اعتماد به جوانان متخصص و انقلابی با رویکرد توانمند سازی فرهنگی شهر و… باید از جمله شاخصه های مورد نظر، برای انتخاب شهردار اراک باشد.

نکته پایانی اینکه شورای اسلامی دوره ششم کلان شهر اراک، در همین ابتدای کار باید با نگاه دقیق و کارشناسی، ضمن اطلاع رسانی صحیح از عملکرد شوراهای اسلامی و شهرداری اراک در سال های گذشته، طبق اسناد و مدارک موجود، به مطالبه شهروندان در شفافیت دوره پنجم پاسخ دهد و الا خود باید پاسخگوی عملکرد گذشتگان نیز باشد.

انتهای پیام/rasouli

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت