دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۵:۱۵:۰۴

رفتار نمایندگان استان مرکزی در یک بزنگاه سیاسی/ماجرای طرح سوال از رئیس جمهور چه شد؟

از مجموع ۷ نماینده مردم استان مرکزی، طرح سوال از رئیس جمهور به امضای علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان؛ حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان و همچنین علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی رسید که از بین آن‌ها ابرهیمی امضاء خود را پس گرفت.

روش‌های غیراخلاقی دولتی‌ها برای از حد نصاب انداختن سوال از رئیس جمهور؛

رفتار نمایندگان استان مرکزی در یک بزنگاه سیاسی/ماجرای طرح سوال از رئیس جمهور چه شد؟

سوال از رئیس جمهور

رفتار نمایندگان استان مرکزی در یک بزنگاه سیاسی/ماجرای طرح سوال از رئیس جمهور چه شد؟

تاکنون چهار طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مطرح شده است که با رایزنی دولت و پس گرفتن امضاهای نمایندگان در سه مورد به سرانجام نرسید و سوال منتفی شد و طرح سوال چهارم به دلیل شبهات حقوقی تا تعیین تکلیف در کمیسیون آئین‌نامه‌های داخلی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اولین طرح سوال از رئیس جمهور در خرداد سال ۹۶ در مجلس کلید خورد؛ محور این طرح درخصوص موسسات مالی- اعتباری بود که ۱۳۰ امضاء داشت و پس از تحویل به هیئت رئیسه مجلس، حدود هشت ماه در هیئت رئیسه معطل ماند اما در نهایت با پس گرفتن امضاهای نمایندگان منتفی شد.

دومین طرح سوال از رئیس جمهور با ۱۰۴ امصاء در اسفند سال ۹۶ در مجلس کلید خورد؛ محور این طرح درخصوص علت افزایش قیمت ارز، گسترش بیکاری و ایجاد نشدن شغل برای جوانان، دلایل استمرار تحریمهای بانکی علی رغم اجرایی شدن همه تعهدات برجام از سوی ایران، حجم زیاد کالای قاچاق به کشور و رکود اقتصادی چندین ساله بود که از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد.

با پس گرفتن امضاهای نمایندگان این طرح هم از دستور کار مجلس خارج شد.

سومین طرح سوال نیز در اواخر اسفند سال گذشته با ۱۰۲ امضاء و با همان محوریت موسسات مالی-اعتباری در مجلس کلید خورد که باز این طرح هم منتفی شد.

چهارمین طرح سوال از رئیس جمهور در اولین روز کاری مجلس در ۱۹ فروردین‌ماه امسال با امضاء ۱۱۳ امضاء کننده و با پنج محور موفق نبودن دولت در کنترل قاچاق، علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از ۲ سال از آغاز اجرای برجام و با وجود ایفای همه تعهدات ایران، بی توجهی دولت تدبیر و امید نسبت به آمار بیکاری مفرط، علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت با وجود وعده‌ها و اعلام‌های مکرر عبور از رکود و علت افزایش شتابان نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی کلید خورد و از سوی هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.

این بار هم این طرح سوال در حالی از حد نصاب افتاد که ۵۰ نفر از نمایندگان امضاء خود را پس گرفتند.

از مجموع ۷ نماینده مردم استان مرکزی، در بین امضاءکنندگان طرح سوال از رئیس جمهور امضای علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان؛ حجت‌الاسلام سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان و همچنین امضا علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی به چشم می‌خورد، که ابرهیمی نیز امضاء خود را پس گرفت.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:

سوال از رئیس جمهور در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست

علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی درخصوص پس گرفتن امضای خود در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ گفت: بنده در دو موضوع موسسات مالی-اعتباری و پنج محور دیگر جزو سوال کنندگان از رئیس جمهور بودم.

ابراهیمی اظهار کرد: درخصوص طرح سوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی که مقرر شده بود در صحن علنی مجلس طرح شود، به دلیل شرایط فعلی کشور با تعدادی دیگر از نمایندگان تصمیم گرفتیم که این طرح به صحن مجلس کشیده نشود و امضاهای خودمان را پس گرفتیم.

وی ادامه داد: امروز شرایط کشور به گونه ای نیست که بخواهیم این دعوا را کش دهیم.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هنوز هم منتقد عملکرد دولت هستم، افزود: اگر کسی دلسوز است باید بداند که در حال حاضر شرایط مناسبی برای طرح سوال از رئیس جمهور نیست؛ بایستی شرایط را درک کنیم چراکه شرایط سختی در آینده خواهیم داشت و بی‌شک پیگیری این موضوعات تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی:

دولتی‌ها با روش‌های غیراخلاقی موفق به پس گیری امضای نمایندگان شدند

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به امضای خود  درباره سوال از رئیس جمهور گفت: دوشنبه هفته گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه ای با حضور معاون امور مجلس و معاون حقوقی رئیس جمهور موضوع طرح سوال از رئیس جمهور را با موضوع موسسان مالی_اعتباری بررسی کردند که نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رئیس از توضیحات نمایندگان دولت قانع نشدند و درخواست شد تا این سوال در صحن مجلس ارائه شود.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه یک هفته فرصت برای اعلام وصول در صحن مجلس وجود دارد آن هم مشروط به اینکه در این مدت تعداد امضاکنندگان از یک چهارم نمایندگان مجلس یعنی حدود ۷۴ نفر کمتر نشود.

کریمی اضافه کرد: در این ایام فشار بسیار زیادی از سوی مسئولان دولتی در وزارتخانه‌ها، نهاد ریاست جمهوری، استانداری‌ها و فرمانداری ها به نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رئیس جمهور وارد شد و به انواع روش‌های غیر اخلاقی متوسل شدند تا امضای نمایندگان را پس بگیرند، در نهایت دولتی‌ها موفق شدند و تعداد از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح سوال از رئیس جمهور همچنان از لحاظ حقوقی باز و در حال بررسی است، بیان کرد: طبق آئیننامه مجلس یک هفته فرصت برای ارائه طرح سوال از رئیس جمهور روز دوشنبه تمام شده بود، در حالیکه بخش زیادی از امضاهای نمایندگان در روز سه‌شنبه پس گرفته شد به همین خاطر به دلیل شبهه حقوقی که نسبت به ارائه طرح سوال از رئیس جمهور در خصوص ارائه به صحن مجلس وارد شده بود، به کمیسیون آیین نامه‌های داخلی مجلس ارجاع شد تا در این خصوص اظهار نظر شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منتظر هستیم تا درباره طرح سوال از رئیس جمهور در کمیسیون داخلی مجلس اعلام نظر صورت بگیرد و تعیین تکلیف شود.

گفتنی است پنجمین سوال از رئیس جمهور در اواخر فروردین ماه با محورهای علل شفاف‌سازی نکردن حقوق و دستمزد مدیران، وزرا و معاونین دولت و راه اندازی نشدن سامانه ثبت حقوق و دستمزد در این زمینه بوده که این طرح سوال هنوز به هیئت رئیسه مجلس تحویل نشده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت