پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۱:۴۹:۱۷

رشدی ۳ برابر‌ی صادرات صنایع دستی/برای نخستین‌بار صنایع دستی ایرانی قانونمند می‌شود

نامور مطلق با بیان اینکه بخش صادرات صنایع دستی کشور رشدی ۳ برابری داشته است گفت: ۲۵۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی در کشور انجام شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در اراک:

رشدی ۳ برابر‌ی صادرات صنایع دستی/برای نخستین‌بار صنایع دستی ایرانی قانونمند می‌شود

صنایع دستی

‌رشدی ۳ برابر‌ی صادرات صنایع دستی/برای نخستین‌بار صنایع دستی ایرانی قانونمند می‌شود

به نقل از تسنیم، بهمن نامورمطلق عصر امروز در آئین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی استان مرکزی که با حضور نمایندگانی از سزاسر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار شده بود با اشاره با وضعیت صنایع دستی در کشور اظهار داشت: خوشحالیم که امروز در شرایطی صنایع دستی تحویل دولت دوازدهم داده می‌شود که موقعیت مطلوبی دارد.

وی افزود: ما در حوزه صادرات شاهد افزایش سه برابری نسبت به سنوات گذشته بوده‌ایم و علی‌رغم اینکه تحریم‌ها هنوز هم لغو نشده‌اند در حوزه داخلی هم شاهد رشد مطلوبی بوده‌ایم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: خوشحالیم که در حوزه گفتمان‌سازی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مهمانانی که برای تحلیف به کشور دعوت شده بودند در  مرحله نخست از صنایع دستی فرودگاه امام خمینی(ره) بازدید به عمل آوردند و اکنون ما به این درک رسیده‌ایم که صنایع دستی بهترین نشان و تابلو برای معرفی فرهنگ کشورمان محسوب می‌شود.

نامورمطلق ادامه داد: سعی کرده‌ایم که صنایع دستی دانش‌بنیان و طراحی محور داشته باشیم زیرا معتقدیم که صنایع دستی به تکرار افتاده بود و دچار فرسودگی شده بود و همین عوامل مانع از برقراری ارتباط میان صنایع دستی و نسل جوان می‌شد.

وی عنوان کرد: اکنون صنایع دستی نوینی درحال ظهور است تا بتواند پاسخگوی نیازهای نسل جوان باشد، ما از دوره در حوزه صنایع دستی و فرهنگی به یک رئالیسم اقتصادی رسیده‌ایم و امروز صنایع دستی در عرصه اقتصادی نقش‌آفرین است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: صنعت‌گران امروز ما به این فکر نیستند که غرفه‌ای به رایگان تحویل بگیرند و تولیداتشان را به نمایش بگذارند تا عواطف نوستالژی بازدیدکنندگان را تحریک کنند بلکه تصمیم دارند در عرصه اقتصاد ملی نقش‌آفرین باشند.

نامورمطلق بیان کرد: صنایع دستی در کشور ما به جلوه‌ای از اقتصاد مقاومتی رسیده که صنایع دستی صنایعی مقاومتی است، صنایع خرد و صنایع دستی در مقابل سرمایه‌داری که یکی از نمایندگان آن ترامپ است ایستادگی می‌کند.

وی افزود: صنایع دستی تولید ثروت به همراه دارد و اینها دستاوردهایی هستند که برخواسته از بطن خود صنایع دستی و شکوفایی این واقعیت‌ها در این چندسال است و امروز ما درحال بهره‌برداری از آنها هستیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: نمایشگاه‌ها نزدیک به 10 درصد از گردش مالی صنایع دستی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و مابقی آن از طریق فروشگاه‌ها کسب می‌شود و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند نزدیک به 10 درصد از درآمد مالی استان را به خود اختصاص دهد.

نامورمطلق عنوان کرد: نمایشگاه‌ها تنها صحنه تجاری‌سازی نیستند بلکه باید به خاطر داشته باشیم تجاری‌سازی یکی از عوامل مهم گفتمان‌سازی و آشنایی سازی محسوب می‌شود و کودکان و نوجوانان در این زمان فرصتی پیدا می‌کنند تا با صنایع دستی و این میراث فرهنگی ما آشنایی پیدا کنند و با این افتخار مدنی ما آشنا شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر صنایع دستی و هنرهای سنتی وجود نداشت امروزه هیچ‌چیز تحت عنوان زیبایی‌شناسی مقبول نداشتیم و به این سبب باید از عواملی که زیبایی‌شناسی سنتی ما را حفظ می‌کنند صیانت کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور بیان کرد: این زیبایی‌شناسی‌ها به شرح هویت تاریخی ما می‌پردازند و می‌توانند برای ما  ارز آور و اشتغال‌زا باشند، میزان صادرات رسمی اعلام شده ما به غیر از فرش و چند قلم از وسایل سنتی در حوزه صنایع دستی مبلغ  250 میلیون دلار برآورد شده که از ارزش بالایی برخوردار است زیرا ما در این حوزه به صدور هویتمان می‌پردازیم.

نامورمطلق افزود: صنایع دستی توانایی اشتغال‌زایی بیش از ده برابر یک میلیون دلار درآمد نفتی را دارد و این درصورتی است که حوزه درآمد نفتی زحمات و ارزش افزوده بسیاری دارد و در نهایت ابراز رضایت می‌کنیم از اینکه یک شرکت خارجی با ما همکاری دارد اما حوزه صنایع دستی قادر است با کمترین امکانات زیباترین اشیاء ماندگار را ارائه دهد.

وی ادامه داد: ما باید قدر صنایع دستی را بیش از این بدانیم و امیدواریم دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد زیرا بسیاری از پیش‌ساخت‌ها در دولت یازدهم آماده شده است، ما برای نخستین بار دارای یک قانون جامع و تصویب شده در مجلس می‌شویم و برای نخستین‌بار صنایع دستی ایرانی قانونمند می‌شود و باید گفت که این حوزه تاکنون به استناد دست‌نوسته وزرا و معاونان فعالیت می‌کرد اما در آینده صنایع دستی قانونمدار اماده جهش در این عرصه است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: نمایشگاه‌های صنایع دستی در مقابل فروشگاه‌ها قرار نمی‌گیرند بلکه به کمک فروشگاه‌ها می‌آیند تا به گفتمان‌سازی و آشناسازی بیشتری بپردازند و مردم را متوجه اهمیت صنایع دستی می‌کنند تا به سوی فروشگاه‌ها روانه شوند، اگر می‌خواهیم یک زندگی ایرانی به سبک ایرانی اسلامی داشته باشیم باید صنایع دستی را در منازلمان جای دهیم زیرا بر زندگی ما تاثیر ژرفی دارند و فضایی که به سبک ایرانی آراییده شده باشد فرزندان نا را با سنن و آداب ایرانی پرورش می‌دهد و امیدواریم بتوانیم از این فرصت کشور که صنایع دستی نام دارد به نحو احسن استفاده کنیم و به یاد داشته باشیم متنوع‌ترین صنایع دستی در ایران متمرکز شده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت