شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۳:۰۸:۱۶

“راونج” سرزمین مراتع سرسبز و غارهای سه هزار ساله

روستای راونج از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان و در ضلع شمالی این شهر و شرق روستای جاسب و جنوب روستای کرمجگان قم قرار داشته و فاصله آن تا دلیجان 27 کیلومتر است .

"دهگردی بهاری"

“راونج” سرزمین مراتع سرسبز و غارهای سه هزار ساله

راونج

“راونج” سرزمین مراتع سرسبز و غارهای سه هزار ساله

به نقل از ایسنا، واژه راونج در تمام ایران منحصر به فرد بوده و در هیچ فرهنگی آورده نشده است اما علامه دهخدا واژه ریونج را در ذیل راونج آورده و بنابر این به نظر می رسد واژه راونج و ریونج یکی باشد که در این صورت در فرهنگ ها به معنی ریواس سنتی معروف است.

ریواس در فرهنگ های فارسی به صورت ریباس، ریواج، ریباج، ریوج، ریوا، ریونج و راونج آمده و از طرفی چون این روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد ممکن است نام آن با واژه ریونج مرتبط باشد.

اما دهیار راونج در خصوص وجه تسمیه این روستا نظر دیگری دارد.

غلامرضا حسنی به خبرنگار ایسنا گفت: براساس روایت گذشتگان و بزرگان روستا چون در این منطقه معادن غنی آهن، مس و سرب وجود داشته و گبرها در این منطقه سکنی گزیده بودند که موید این امر وجود قبرستان‌های قدیمی متعدد بوده و با توجه به قدمت پنج هزار ساله به راه گنج معروف بوده و به مرور زمان این اسم به راونج تغییر یافته است .

حسنی در ادامه با اشاره به جمعیت 500 نفره این روستا گفت: این روستا دارای جمعیت شناور بوده و در فصول بهار و تابستان حدود چهار تا پنج هزار نفر جمعیت دارد که اکثر این جمعیت از اهالی روستا و ساکن تهران، قم و دلیجان هستند. این افراد در راونج دارای زمین زراعی و خانه هستند و برای استراحت و کشاورزی به صورت فصلی در این روستا سکنی می گزینند.

وی ادامه داد: محصولات این روستا شامل گردو، بادام، سیب، زردآلو و گلابی و انار است و میزان قابل توجهی گردو و بادام سالیانه از باغات این روستا برداشت می شود. در راونج به هر 10 عدد گردو یک دست گفته شده که بر این اساس تولید گردوی این روستا سالیانه حدود دویست هزار دست است ولی متاسفانه سال گذشته محصولات گردو، بادام و انار این روستا دچار سرمازدگی شدند.

دهیار راونج مراتع این روستا را غنی دانست و گفت: این روستا دارای مراتع بسیار سرسبز و غنی است و گونه گیاهی این مراتع باریجه و گون بوده و درختچه های کوهی مثل ارژن و بادام کوهی نیز در این مراتع بوفور رویش دارد و بهمین دلیل دامداری نیز در این روستا رواج دارد.

حسنی در خصوص آثار تاریخی، مذهبی و تفریحی این روستا گفت: قلعه شش برجی واقع در این روستا متعلق به دوره اوایل قاجاریه بوده که هم اکنون از این قلعه سه یا چهار برج آن باقی مانده ولی کنگره های بالای برج ها به مرور زمان از بین رفته است، همچنین این روستا دو امامزاده به نام‌های پیرداوود که در ابتدای دره ای زیبا قرار گرفته و شاهزاده سلیمان که در گلزار شهدا روستا واقع است، دارد.

بنای ساختمان آستان امامزاده سلیمان (ع) شامل یک بنای قدیمی است که احتمالاً اواسط دوره صفویان ساخته شده است . اصل بنای بقعه به صورت یک بنای آرامگاهی هشت ضلعی با گنبد مدور کلاه‌خودی دوپوش و تک ایوانی آجری است. دو باب اتاق در مجاورت ایوان و دو باب اتاق در کنار حرم قرار دارد. احتمالا این بنا متعلق به قرن ششم (دوره سلجوقی ( بوده و در دوره صفویه و معاصر تعمیر و مرمت شده و الحاقاتی به آن اضافه شده است. ضریح چوبی امامزاده، ایوان‌های بلند با نقوش و مقرنس‌های زیبا و متعدد همه نشان از ذوق هنرمندان و معماران این بقعه دارد. درب ورودی بقعه مربوط به زمان شاه طهماسب صفوی است و از ارزش ویژه ای برخوردار است .

حسنی دهیار راونج درخصوص زیرساخت‌های گردشگری و بوم‌گردی این روستا نیز گفت: با توجه به اینکه شوراهای گذشته در خصوص گردشگری برنامه ای نداشته و هدفمند این موضوع را پیگیری نکرده اند، متاسفانه مباحث گردشگری و بوم‌گردی در این روستا مغفول مانده و یکی از معضلات حال حاضر این روستا نبود مکانی برای استراحت و بیتوته مسافران است که جهت رفع این مشکل رایزنی های با مدیر مدرسه راونج صورت گرفته تا با اختصاص فضای این مدرسه در صورت مراجعه مسافرین در این محل اسکان داده شوند، همچنین برای سال جدید با همت یکی از اهالی یک باب منزل مسکونی استجاری برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده که می تواند تا حدودی این دغدغه را برطرف کند و امید است در سال آتی با تکمیل ساختمان دهیاری که در مجاورت قلعه شش برجی قرار دارد، مشکل اسکان مسافران برطرف شود.

به گزارش ایسنا، حسن نجفی یکی از روستاییان راونج در ادامه صحبت‌های دهیار این روستا افزود: این روستا دارای پنج چشمه مصفا و فرحبخش است که چشمه لیلی، چشمه اویا، چشمه سردیان و چشمه فرهاد که بصورت دائمی در جریان هستند و چشمه سفید به صورت فصلی جوشان است و علاوه بر این 5 چشمه، چشمه ها و قنوات دیگری نیز در این روستا وجود دارد.

نجفی با اشاره به قدمت این روستا گفت: در بالای کوه سردیان سنگ نگاره هایی متعلق به هزاره های گذشته وجود دارد همچنین قلعه دزدک و غارهای پنجگانه شدادی با قدمتی در حدود  2500 تا سه هزار سال در این دره زیبا وجود داشته که این غارها حاوی کانی های فلزی مانند سرب، روی، آهن و نقره بوده و در قدیم به عنوان معدن مورد بهره برداری قرار می گرفته است .

وی همچنین با اشاره به تحقیقات صورت گرفته و نقل قول پیشینیان این روستا بیان کرد: در تحقیقات به عمل آمده مورخان و باستانشناسان جهت استحکام ستون های معبد آناهیتا واقع در خورهه از مخلوط قلع، سرب و روی معادن راونج به نام ازریر استفاده شده که مهر تاییدی بر قدمت این  روستای تاریخی است .

نجفی دبیر برگزاری جشنواره ریواس این روستا نیز هست و در خصوص برگزاری این جشنواره نیز گفت: با توجه به رویش گیاه ریواس در کوه های این منطقه هرساله به همت اهالی روستا جشنواره ریواس در روز جمعه دوم اردیبهشت در این روستا برگزار می شود.

وی در خصوص برنامه ‌های این جشنواره محلی گفت: خواندن متون ادبی و طنز با لهجه راونجی، اجرای موسیقی سنتی، بازی‌های بومی و محلی، پخت غذاهای سنتی و چیدن ریواس از کوه مروار و دره درو از دیگر برنامه ای این جشنواره محلی است .

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت