یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۵۷:۵۱

راه اندازی سامانه دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستایی/برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به زودی سامانه‌ای از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ثبت نام تسهیلات اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی ایجاد می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

راه اندازی سامانه دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستایی/برداشت از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: اقداماتی برای بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان صورت گرفته و با توجه به شرایط اقتصادی برخی از مشکلات از گذشته مانع رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه اقتصاد است و عدم توفیق در این زمینه به دلیل کم کاری نیست.

وی با اشاره به مشکلات بخش اشتغال در فراهان افزود: بحث اشتغال یکی از مباحث ریشه‌ای و دغدغه مقام معظم رهبری است و برای رونق اشتغال در شهرستان باید سایر مشاغل را در کنار کشاورزی و دامداری توسعه دهیم.

کشاورزی و دامداری حوزه فعالیت اقتصادی منطقه است

حسینی با بیان این که معیشت مردم این شهرستان از طریق کشاورزی و دامداری تامین می شود، گفت: بخش عمده کشاورزی در فراهان گندم و جو و اغلب دام‌های ما متشکل از گاو و گوسفند است و در زمینه پرورش شترمرغ و بوقلمون نیز فعالیت بسیار اندک است و تعدادی انگشت شمار از کار آفرینان در این عرصه مشغول هستند.

نرخ سود بالای تسهیلات سبب ورشکستگی تعدادی از واحدهای دامداری فراهان

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان با اشاره به ناتوانی دامداران فراهانی در بازپرداخت تسهیلات بیان کرد: نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و ناتوانی دامداران در بازپرداخت تسهیلات سبب ورشکستگی تعدادی از واحدهای دامداری شهرستان شده و حکم جلب تعدادی از دامداران به دلیل بدهی بانکی صادر شده است،

حسینی با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور رفع مشکلات دامداران، گفت: طرح بخشودگی سود وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان توانسته بخشی از مشکلات دامدارن را حل کند، اگر چه دولت این طرح را به صورت کامل اجرا نکرده است اما تعدادی از بدهکاران توانسته اند با اجرای این طرح، بدهی بانکی خود را تسویه کنند.

۲ میلیارد تومان اعتبار برای بخشودگی سود تسهیلات در فراهان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بر اساس آمار بانک کشاورزی حدود ۵ میلیارد تومان بدهی تسهیلات بانکی وصول شده است و بر این اساس ۵۷۵ فقره پرونده تسهیلات با اعتبار ۲ میلیارد تومان در فراهان مختومه شده است که با توجه به این اقدام، شرایط برای بدهکاران بانکی مناسب‌تر شده است.

وی با اشاره به رفع مشکلات دامداران نیز تصریح کرد: برای پیگیری مشکلات دامداران درصدد هستیم تا با مساعدت از طریق ماده ۱۰ و ۱۲ قانون بحران بتوانیم مشکلات را رفع کنیم، البته با توجه به حادثه غرب کشور کمک به زلزله زدگان از محل این ماده در اولویت است.

ثبت نام تسهیلات اشتغالزایی روستایی در سامانه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وی با اشاره به تسهیلات اشتغالزایی از محل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: تنها منابع خوداشتغالی با نرخ سود پایین فقط کمیته امداد و بهزیستی بودند و مابقی بانک ها تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می کنند که علاوه بر مشکلات عدیده در پرداخت تسهیلات به کشاورزان، سود این تسهیلات در بخش کشاورزی قابل قبول نیست.

حسینی افزود: بر اساس طرح اشتغال روستائیان و عشایر ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده و برای اجرای این طرح بانک‌های کشاورزی، توسعه و تعاون، پست بانک در صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانک‌های عامل انتخاب شدند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای اجرای این طرح به زودی سامانه‌ای از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد می شود و مقاضییان می‌توانند در این سامانه ثبت نام کند، بر اساس کارگروه اشتغال شهرستان سهمیه پرداخت تسهیلات تعیین می شود،اعتبار این تسهیلات در حوزه‌ کشاورزی ۴۵ درصد، حوزه گردشگری ۱۰ درصد، حوزه صنایع دستی و قالیبافی ۱۰ درصد و در حوزه شهرک‌ها و قطب‌های صنعتی که تعدادی از آنها نیمه فعال هستند نیز ۱۰ درصد است.

برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تحقق اشتغال

حسینی گفت: اختصاص این تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال با نظر مقام معظم رهبری است و با اجازه مقام معظم رهبری ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این مهم برداشت شده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان اظهار کرد: اگر متقاضیان این وام را به غیر از بحث اشتغال هزینه کند، به نوعی از فرمان مقام معظم رهبری سرپیچی کرده اند.

شهرستان فراهان قطب تولید کفش شود

وی با اشاره به بحث صنعت نیز اظهار کرد: رکودی که بر صنعت کشور حاکم شده، قایل کتمان نیست. تلاش ها برای  فعال شدن کارگاه‌های غیرفعال شهرک صنعتی فراهان صورت گرفته است که ایجاد یک کارگاه تولیدی کفش در روستای مجدآباد با اشتغالزایی برای ۱۲ نفر از همشهریان، یکی از اقدامات موثر در این بخش است.

حسینی ادامه داد: با همکاری مسئولان شهرستانی در نظر داریم شهرستان فراهان را به قطب تولید کفش تبدیل کنیم که در این راه نیاز به همکاری، همراهی و همدلی همه مردم داریم. امیدوارم با حمایت‌های مردم و دولت بتوانیم کفش فراهان را تبدیل به برند کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به پرداخت مطالبات کشاورزان و گندمکاران از سوی دولت گفت: وعده‌های دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران به موقع محقق نشد، اکنون از ۵۰ درصد دوم پرداخت مطالبات به کشاورزان ۲۰ الی ۳۰ درصد آن پرداخت شده است. در رایزنی با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد مابقی این مطالبات از سوی بانک کشاورزی دریافت و بر اساس آن مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت