یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۱۶:۵۵

ذائقه نادرست ایرانی/ حذف غلط سبزیجات و میوه از سبد غذایی خانوارها

امروزه سبک و شیوه زندگی تغییر کرده و فست‌فودها جایگزین سبزیجات و میوه‌ها شده‌اند.

ذائقه نادرست ایرانی/ حذف غلط سبزیجات و میوه از سبد غذایی خانوارها

ذائقه نادرست ایرانی

ذائقه نادرست ایرانی/ حذف غلط سبزیجات و میوه از سبد غذایی خانوارها

به نقل از خبرگزاری فارس، تغییر رژیم غذایی و نحوه تغذیه افراد سبب می‌شود تا بیماری‌های قلبی عروقی در جامعه گسترش پیدا کند.

این شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامت انسان به شمار می‌رود و ضروری است غذای سالم، سبزیجات، میوه‌ها و… جایگزین غذاهای پرچرب شود.
جامعه باید نسبت به تغذیه سالم حساس شده و خود را مکلف به استفاده از سبزیجات و میوه‌ها بداند.
سبزیجات و میوه جایگاه چندان مناسبی در سبد تغذیه خانوار ندارند
یکی از شهروندان اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک، گفت: امروزه سبزیجات و میوه جایگاه چندان مناسبی در سبد تغذیه خانوار ندارند و باید این فرهنگ نادرست اصلاح شود.
کریم یحیایی تأکید کرد: تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی و بی‌تحرکی و بسیاری از موارد دیگر به چاق شدن و بروز بیماری‌های گوناگون در افراد جامعه منجر شده است.
وی با اشاره به اینکه با تغییر رژیم غذایی می‌توان سلامت و تندرستی را برای جامعه به ارمغان آورد، افزود: استفاده از سبزیجات، میوه‌ها، غذاهای آب‌پز و بخارپز نقش مؤثری در تحقق این هدف ایفا خواهند کرد.
این شهروند اراکی بیان کرد: نحوه تغذیه در سلامت تأثیر مستقیمی دارد و باید از آن به‌عنوان ریز فاکتورهای سلامت یادکرد.
آبیاری سبزیجات با پساب فاضلاب موجب نگرانی مردم شده است
یحیایی اظهار داشت: متأسفانه امروزه سبزیجات با پساب فاضلاب‌ها آبیاری می‌شوند که این امر سبب شده بسیاری از مردم نسبت به استفاده و مصرف سبزیجات تردید داشته باشند.
وی تأکید کرد: پزشکان همواره بر لزوم مصرف سبزیجات و میوه‌ها تأکید دارند اما این شرایط تولید محصول به ایجاد دلهره در مصرف‌کنندگان منجر شده است.
تغذیه ناسالم جایگزین تغذیه سالم شده است
یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه تغذیه ناسالم جایگزین تغذیه سالم شده است، گفت: بسیاری از مردم نسبت به مصرف سبزیجات و میوه‌ها بی‌تفاوت بوده و این دو گروه غذایی را بی‌اهمیت می‌دانند درحالی‌که فقدان هرکدام از این دو مورد می‌تواند به بروز بیماری‌های گوناگونی منجر شود.
رضا پارسا خاطرنشان کرد: بر اساس شنیده‌ها حدود 5 درصد از مرگ‌ومیرهای جهان براثر عدم مصرف میوه و سبزیجات است که همین امر بر لزوم افزایش مصرف میوه و سبزی می‌افزاید.
وی ادامه داد: تغذیه نقش مؤثری را در میزان سلامت ایفا می‌کند پس بهتر است به‌جای استفاده از غذاهای آماده تلاش کنیم غذاهایی سالم و مفید را مصرف کنیم.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه ذائقه مردم تغییر کرده است، بیان کرد: درگذشته ذائقه و تغذیه مردم بر غذاهای سالم استوار بود و میوه و سبزیجات رکن اصلی غذاها را تشکیل می‌دادند اما امروزه این روند تغییر پیداکرده و بر اساس آن روزبه‌روز بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پارسا افزود: ضروری است افراد در سبد غذایی خود تنوع ایجاد کرده و مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنند.
میوه و سبزیجات به فراموشی سپرده‌شده است
یک پزشک عمومی نیز با بیان اینکه مصرف میوه و سبزیجات به فراموشی سپرده‌شده است، گفت: امروزه بیشترین تمرکز افراد بر روی غذاهای اصلی معطوف شده از مصرف سبزی و میوه امتناع می‌کنند.
آذر عظیمی تصریح کرد: عادت‌های غذایی در بین افراد جامعه اشتباه است و میوه را در حاشیه سفره‌های غذای خود قرار می‌دهند درحالی‌که در بسیاری از کشورها میوه و سبزیجات در گروه اصلی غذا قرارگرفته و در سفره‌های صبحانه، ناهار و شام وجود دارد.
وی اظهار داشت: این روش‌های اشتباه در غذا خوردن و تغذیه سبب شده تا ایرانی‌ها با دست خودشان بیماری را بر بدن خود تحمیل کنند و ضروری است شیوه‌های تغذیه در این کشور تغییر کند.
این  پزشک عمومی تأکید کرد: باید سبک زندگی و شیوه تغذیه افراد در جامعه تغییر پیداکرده و سلامتی را برای خود به ارمغان بیاوریم.
83 درصد مردم استان سبزیجات و میوه مصرف نمی‌کنند
یک کارشناس تغذیه گفت: متأسفانه 83 درصد مردم استان سبزیجات و میوه مصرف نمی‌کنند و این آمار نگران‌کننده می‌تواند در زمینه سلامت استان تأثیرات منفی داشته باشد.
کوروش عسگری تصریح کرد: بسیاری از افراد جامعه توجه چندانی به مصرف میوه و سبزیجات ندارند درحالی‌که این افراد از خواص و فواید این گروه غذایی بی‌اطلاع هستند.
وی خاطرنشان کرد: عدم مصرف میوه و سبزیجات و یا استفاده ناکافی از این گروه غذایی علت اصلی 31 درصد بیماری‌های قلبی و 11 درصد بیماری‌های مغزی است بنابراین ضروری است این دو گروه غذایی اصلی در سبد تغذیه خانوار گنجانده شود.
میوه و سبزیجات را از سبد تغذیه خود حذف نکنید
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه عدم مصرف این دو گروه غذایی عواقب ناخوشایندی را در پی دارد، ادامه داد: ضروری است تمامی افراد در همه گروه‌های سنی و با هر نوع رژیم غذایی میوه و سبزی مصرف کرده و آن را از سبد تغذیه خود حذف نکنند.
عسگری تأکید کرد: هر فرد باید روزانه 2 تا 4 واحد میوه و 3 تا 5 واحد سبزی مصرف کند؛ هر واحد میوه معادل نصف لیوان آب‌میوه طبیعی یا یک میوه متوسط و هر واحد سبزی معادل نصف لیوان آب سبزی یا یک لیوان سبزی خام می‌باشد.
به گفته وی میوه‌ها و سبزیجات سرشار از املاح معدنی و ویتامین‌ها هستند که تأثیرات بسیار مناسبی را بر روی سلامت می‌گذارد.
این کارشناس تغذیه با اشاره به خواص سبزیجات و میوه‌ها، ادامه داد: میوه‌ها و سبزی‌ها دارای خواص معجزه‌آسایی بوده و می‌توانند در درمان بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی ـ عروقی، انواع سرطان، پوکی استخوان، دیابت، گرفتگی عروق، جلوگیری از یبوست، هموروئید، چاقی، کنترل فشارخون، ریتم‌های قلبی نامنظم و…مؤثر واقع شوند.
میوه و سبزی قاتل بیماری‌ها هستند
عسگری با اشاره به اینکه میوه و سبزی قاتل بیماری‌ها هستند، اظهار داشت: میوه و سبزیجات با خواص بی‌نظیر خود می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را درمان کرده و از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کنند.
وی اضافه کرد: بدن انسان به تمام گروه‌های غذایی نیاز دارد و حذف هر یک از این گروه‌ها غیرممکن بوده و باید از این کار خودداری کرد.
این کارشناس تغذیه تصریح کرد: امروزه برخی از افراد به‌جای مصرف میوه و سبزیجات به استفاده از قرص‌های ویتامین و مکمل‌ها روی آورده‌اند که این روند نمی‌تواند جایگزین مصرف میوه و سبزی جات تازه و طبیعی باشد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت