دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۲:۴۴:۰۵

دولت کسری پنهان بودجه را نمی‌پذیرد / دوره بی‌قانونی این دولت طولانی‌تر از دولت قبل است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه امروز کسری پنهان بودجه داریم دولت نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

دولت کسری پنهان بودجه را نمی‌پذیرد / دوره بی‌قانونی این دولت طولانی‌تر از دولت قبل است

کسری بودجه

دولت کسری پنهان بودجه را نمی‌پذیرد / دوره بی‌قانونی این دولت طولانی‌تر از دولت قبل است

به نقل ازخبرگزاری فارس،حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در اراک با اشاره به نزدیک شدن زمان تحویل لایحه بودجه 97 دولت به مجلس اظهار کرد: مهلت قانونی دولت برای تحویل لایحه بودجه 97 به مجلس شورای اسلامی 15 آذر است و دولت باید ظرف این بازه زمانی لایحه بودجه را به مجلس تحویل دهد.

وی تصریح کرد: در تدوین لایحه بودجه 97 دولت باید به چند مسئله اساسی توجه کند که یکی از این مسائل کاهش وابستگی بودجه به نفت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: در شرایطی که آمریکا قانون کاتسا معروف به مادر تحریم‌ها و سیاه‌چاله تحریم‌ها را از ماه جاری علیه ایران عملیاتی کرده است، برای مقابله با این قانون باید دست به اقدام متقابل زد و از این فرصت برای کاهش وابستگی بودجه به نفت نهایت بهره را برد.

سلیمی افزود: متأسفانه این روزها پیوسته گفته می‌شود که میزان فروش نفت بیشتر شده است، اما این افزایش نتیجه عملی نداشته، جز اینکه پول نفت وارد کشور نشده و واردات به صورت سرسام‌آور به داخل بیشتر شده است.

وی با تأکید بر لزوم کاهش هزینه‌های دولت در بودجه سال آتی اظهار داشت: در بودجه سال آتی باید هزینه دولت کاهش یابد، متأسفانه امروز دولت به شدت بزرگ شده و هزینه‌های آن سنگین است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد بودجه کشور عملاً بودجه جاری است که این برای کشور مصیبتی بزرگ است و دولت باید از این فضا خارج شود.

سلیمی گفت: با وجود مصوبات متأسفانه هنوز دولت در بخش یارانه شجاعت لازم برای اجرای قانون را نداشته و نتوانسته است در این بخش به نحو مطلوب ورود پیدا کند، متأسفانه هم دولت قبل و هم این دولت در بخش یارانه‌ها قانون را اجرا نکرده‌اند که باید هر چه سریع‌تر این مهم را مدیریت کنند.

وی افزود: دوره بی‌قانونی در این دولت طولانی‌تر از دولت قبل است که می‌طلبد هرچه سریع‌تر این مسئله مدیریت شود.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه تعادل بخشی در بودجه از دیگر مسائلی است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: باید در بودجه سال آینده بحث تعادل‌بخشی مدنظر قرار گیرد، متأسفانه در بودجه سال‌های اخیر از بحث تعادل‌بخشی غفلت شده که این مسئله در حال تبدیل‌شدن به یک مصیبت است.

سلیمی گفت: احکام فعلی در بحث واردات بازدارنده نیست، باید قواعد و احکامی برای جلوگیری از واردات بی‌رویه به کشور در نظر گرفته شود، چراکه احکام فعلی نمی‌تواند مانع واردات شود.

وی بیان کرد: بر اساس قانون دولت در برنامه ششم توسعه باید به بحث همسطح‌سازی حقوق ورود پیدا کند، ولی عملاً این قانون به جایی نرسید که ضروری است دولت به این مسئله نیز ورود کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: متأسفانه امروز کسری پنهان بودجه داریم دولت نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد، این کسری پنهان مکرر و مداوم که با ساز و کار قاعده تخصیص توسط دولت پنهان می‌شود، آسیب جدی به کشور وارد خواهد کرد.

سلیمی ادامه داد: امروز کشور نه بر اساس قاعده و قانون که به صورت سلیقه‌ای اداره می‌شود و باید برای این کسری پنهان بودجه چاره‌ای اندیشید.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مسائلی که لازم است در بودجه 97 مد نظر قرار گیرد، ویژه دیده شدن بخش آموزش‌ و پرورش و وزارت علوم است، همچنین بانک‌ها و صندوق بازنشستگی نیز باید به صورت ویژه دیده شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بانک‌ها در سال‌های اخیر معضلاتی برای کشور ایجاد کردند، صندوق بازنشستگی نیز اگر در لایحه سنواتی برای آن چاره‌اندیشی نشود یکی از نقاط بحران‌ساز برای کشور خواهند بود که ضروری است برای رفع مشکلات نهادهای مذکور چاره‌اندیشی لازم صورت گیرد.

وی گفت: لایحه بودجه سال آینده باید برش یک‌پنجم از لایحه برنامه ششم باشد یعنی نقطه تماس احکام بودجه با برنامه به صورت روشن و مشخص و عملیاتی که قابلیت ارزیابی داشته باشد، دیده شود.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی افزود: درآمد گمرک و مالیات در این لایحه نیز باید به صورت منطقی به چشم بخورد تا آسیبی به کشور وارد نشود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت