جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۳:۳۶:۱۸

خشکسالی‌های اخیر شوری آب‌های زیرزمینی را تشدید کرده است

رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی معاونت آب و خاک گفت: خشکسالی‌های اخیر روند شور شدن آب‌های زیرزمینی و به تبع آن منابع آب‌های کشاورزی را تشدید کرده است.

رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی معاونت آب و خاک در اراک:

خشکسالی‌های اخیر شوری آب‌های زیرزمینی را تشدید کرده است

به نقل از خبرگزاری تسنیم، رمضانعلی ابراهیم‌پور پیش از ظهر دوشنبه در نخستین همایش استانی خاک که در محل جهاد کشاورزی استان مرکزی برگزار شد اظهار داشت: هدف از  این همایش‌ها  نشان دادن مسائلی است که در خاک کشور رخ می‌دهد و قصد داریم تلنگری برای افرادی که به هر نحوی با خاک سر و کار دارند ایجاد کنیم تا آن‌گونه که شایسته  این عنصر ارزشمند است با آن رفتار کنند.

وی افزود: جمعیت رو به ازدیاد جهان به معنای نیاز روز افزون آدمی به غذا بوده و حال آنکه منابع کشاورزی از جمله خاک که عمده نیاز غذای انسانی را فراهم می‌کند در برابر جهان با محدودیت‌های جدی روبه‌رو است.

رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی معاونت آب و خاک تصریح کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگر، نیاز به برگزیدن سیاست‌های سازگار و راه حل‌های منطقی برای عرضه مواد غذایی در پاسخگویی به تقاضای روزافزون جمعیت در مسیر هماهنگ با حفظ و صیانت از خاک با ملاحظات زیست‌محیطی احساس می‌شود.

ابراهیم‌پور بیان کرد: خاک‌های کشور ما به سبب موقعیت جغرافیایی نسبت به برخی از کشور‌های جهان دچار معضلات و محدودیت‌های بیشتری هستند و همچنین شایان ذکر است که چنین محدودیت‌هایی امکان تامین غذای مورد نیاز کشور را به مخاطره انداخته و لازم است تا با نگرشی واقع‌بینانه و با رویکرد پایداری تولید در محصولات کشاورزی از امکانات موجود را داشته و حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم.

وی ادامه داد: کشور ما دارای وسعت نزدیک به 165 میلیون هکتار بوده که از این مساحت 18.5 میلون هکتار در چرخه کشت قرار دارد و حدود 8.7 میلیون هکتار آن اراضی آبی هستند و اراضی قابل کشت کشاورزی 51 میلیون هکتار است.

ابراهیم‌پور خاطرنشان کرد: کشور ایران از نظر وسعت هجدهمینکشور دنیا است ولی از نظر وجود خاک‌های قابل کشت فقیر محسوب می‌شود،  بیش از 4 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور دارای قابلیت شوری و قلیائیت هستند و با توجه به خشک‌سالی‌های چند سال اخیر روند شور شدن منابع آب‌های زیرزمینی و به تبع آن اراضی کشاورزی تشدید شده است.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری غیر اصولی از اراضی کشاورزی بدون توجه به ظرفیت ذاتی آنها, عدم مدیریت صحیح در توزیع نهاده‌های کودی و همچنین نادیده گرفتن نقش مواد آلی در حفظ و ارتقا توان تولیدی اراضی کشاورزی سبب کاهش روز افزون عناصر غذایی موجود در آنها شده است، مواد آلی در بیش از 60 درصد خاک‌های کشاورزی کمتر از یک درصد و در بخش قابل توجهی از آنها کمتر از پنج دهم درصد است.

رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی معاونت آب و خاک ادامه داد: به منظور تحقق اهداف عالیه وزارت کشاورزی درراستای تامین امنیت غذایی، رشد سرمایه‌گذاری، عمران و توسعه روستا‌ها و مناطق عشایری، حفاظت اراضی کشاورزی همچنین حفظ و ارتقا توان تولید خاک‌های بخش کشاورزی از طریق افزایش حاصلخیزی و تغییر رویکرد استفاده از کود‌های شیمیایی به تولید و مصرف کود‌های آلی غنی شده، گروه حفاظت و حاصلخیزی خاک به منظور حفظ و صیانت از خاک‌های بخش کشاورزی تهیه و تدوین طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با خاک را اقدام کرده است.

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت