پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۵:۴۴:۱۹

حمایت از کالای ایرانی زمینه‌ساز اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی می‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی زمینه‌ساز اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی می‌شود گفت: دولت برای حمایت از کالای ایرانی باید از واردات بی‌رویه جلوگیری کند.

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان:

حمایت از کالای ایرانی زمینه‌ساز اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی می‌شود

افزایش نامتعارف و محرمانه حقوق

حمایت از کالای ایرانی زمینه‌ساز اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی می‌شود

سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در چندین سال متوالی بیانگر اهمیت حوزه اقتصاد است و امروز نیز باید اصلی‌‌ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی را در شعار سال از سوی مقام معظم رهبری دنبال کرد.

نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» یک موضوع مهم و استراتژیک است که از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دارد زیرا حمایت از تولید داخلی در شرایط حساس کنونی بزرگ‌ترین اقدام برای حل مشکل اشتغال و معیشت مردم است.

بی‌شک در این راستا ملت فهیم و همیشه در صحنه ایران اسلامی نیز با خرید تولیدات داخلی ضمن پیروی از رهنمودهای روشنگرانه رهبر فرزانه­ انقلاب در برطرف کردن مشکلات اقتصادی حال حاضر تمام توان خود را به‌کار خواهند گرفت تا کمک به‌سزایی به زیرساخت‌های اقتصادی کشور کرده باشند.

بنابراین امروز فرهنگ‌­سازی استفاده از تولیدات ملی و کالاهای ایرانی یک امر ضروری است که باید در دستور کار همه ادارات و نهادها، خصوصا نهادهای فرهنگی قرار بگیرد.

در این راستا و به منظور تبیین صحیح راهبردهای تحقق شعار سال 97 و تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی اقدام به برگزاری میزدگردی تخصصی تحت عنوان میزگرد “بررسی راهبردهای تحقق شعار سال 1397” کرد.

در این میزگرد تخصصی “آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی” عضو هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، “محمد حسینی” عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، “جواد یاری” و “حجت‌الله شایان‌پور” از کارشناسان اجتماعی استان مرکزی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های “محمد حسینی” عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این میزگرد تخصصی در زیر می‌آید:

تسنیم:سال97 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است، اهمیت نام‌گذاری سال در چیست؟

حسینی:شعار امسال مانند شعارسال‌های گذشته از سوی مقام معظم رهبری بر اساس رصدی که در ارتباط با مشکلات موجود کشور انجام گرفته تبیین شده است، حمایت از تولید ملی یک تدبیر هوشمندانه برای برون‌رفت از مشکلات عدیده موجود کشور محسوب می‌شود که در غالب شعار سال به هدف راهبردی موثر برای خروج از بن‌بست اقتصادی بیان شده است.

در این راستا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ  و اقدامات اجرایی و زیرساخت‌های داخلی در کشور توسط دولت و مجلس فراهم و مصوب شد.

شعار سال بیشتر از همیشه به عزم جدی از سوی دولت نیاز دارد حمایت از کالای ایرانی با تکیه برحمایت همه جانبه مردم میسر بوده و تحقق آن با اعمال یک سری سیاست‌ها از سوی دولت امکان‌پذیر است.

تسنیم:چه راهبردی برای تحقق شعار سال که حمایت از تولیدات ملی تعیین شده وجود دارد؟

حسینی:برای اینکه شعار امسال افزایش عملکرد بیشتری نسبت به  شعار سال‌های گذشته داشته باشد و تحقق بیشتری پیدا کند که در نتیجه آن به اهداف و آرمان‌هایی مد نظر رهبری و نظام دست یابیم باید اقدامات اساسی و مهم در کشور انجام شود.

برای اینکه بتوانیم از رکود حاکم بر صنعت و موضوع مهم اشتغال که دغدغه مردم به‌ویژه قشر تحصیل کرده است خارج شویم، باید با وجود بسیاری از کم و کاستی‌ها در تولیدات ملی یک عزم ملی در راستای نگاه اعتماد به تولیدات داخلی ایجاد کرده و به تولیدکنندگان فرصت ارتقاء کیفیت کالای خود را بدهیم.

تسنیم: مردم چگونه می‌توانند برای رسیدن به این هدف نقش خود را ایفا کنند؟

حسینی:مردم باید به این باور برسند که خرید کالای داخلی می‌تواند بسیاری از مشکلات آنها را از جمله بحث اشتغال را برطرف کرده و در وضعیت اقتصادی کشور رونق چشمگیری ایجاد کند که این مهم تنها با یک عزم ملی میسر می‌شود.

از آن مهم‌تر اینکه تولیدکنندگان ما با اعتمادسازی به بخش مشتری‌مداری با ساخت یک کالای با کیفیت  و قیمت مناسب وارد این حوزه شوند که البته این امر هم نیازمند حمایت دولت در زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان است، زیرا وقتی قیمت تمام شده یک کالا با احتساب هزینه مبلغی مشخص باشد تولید کننده نمی‌تواند از قیمت آن کم کند.

زمانی می‌توانیم از مردم توقع خرید کالای ملی را داشته باشیم که به سبب وجود کیفیت نازل اجناس ایرانی به بودجه مردم ضرر نزنیم.

بر این اساس ارکان نظام با حمایت از بخش تولید با دادن تسهیلات مناسب از جمله معافیت مالیاتی, معافیت بیمه‌ای و عدم افزایش قیمت‌های حامل انرژی این بخش نقش موثری دارند که در نهایت تولیدکننده ضمن نظارت برکیفیت قیمت تمام شده قابلیت رقابت در بازار داخلی و خارجی را داشته باشد.

 

تسنیم: وظیفه مسئولان برای تحقق شعار سال چیست؟

حسینی:دولت باید یک سری سیاست‌ها برای جلوگیری از واردات از جمله وارداتی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود داشته و همچنین در بخش گسترده و پوشش بالا در دایره و حوزه دولتی از کالاهای مصرفی و تولید داخلی استفاده شود.

سیاست ما در بحث واردات باید بیشتر در حوزه مواد اولیه و کالاهای سرمایه باشد که این اقدام مهمی قلمداد شده و باید در دستور کار قرار گیرد، با ایجاد انگیزه برای صادرات کالاهای تولیدی که قابلیت ارزآوری دارند اقدام کنیم که در نهایت ایجاد رقابت برای کالاهای ایرانی دربازارهای جهانی را به همراه داشته باشد.

بنابراین با توجه به قوانین موجود اگر این شرایط فراهم شود نیازبه عزم جدی دولت داشته و مجلس  وظیفه خود که نظارت است را به نحو مطلوب انجام دهد ضمن اینکه یک سری بروکراسی اداری کمتر شود.

اگر چنان چه در این راستا نیاز به اقدامات جدید, مصوبات و قوانین جدید باشد نمایندگان باید آن را به‌صورت فوریتی در دستور کار کمیسیون‌ها قرار داده و با ایجاد طرح‌های مناسب برای اجرای هر چه بهتر این شعار و نگاه‌هایی که در حوزه اقتصاد می‌شود را اعمال کرد.

زمانی که اعتماد عموم مردم برای استفاده از کالای داخلی بیشتر شود، پس از آن شاهد ایجاد اشتغال بیشتر و خروج از رکود در کشور هستیم و به شکوفایی که مد نظر رهبری از لحاظ اقتصادی بوده دست می‌یابیم.

در این میان نمایندگان مجلس با نظارت بر اجرای قوانین موجود نقش مهمی ایفا کرده و چنانچه نیاز به قوانین جدیدی برای تحقق شعار سال باشد با تهیه طرح‌های مناسب این اقدام را عملیاتی می‌کنند و از سویی نمایندگان مجلس دولت را کمک کنند که در نتیجه دولت حمایت‌های لازم را درچارچوب قوانین و مقررات از تولید  داشته باشد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت