پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۳۴:۳۷

حمایت از سمن‌ها در استان مرکزی باید افزایش یابد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه حمایت از سمن‌ها در استان مرکزی باید افزایش یابد گفت: ۴۰۰ سازمان مردم نهاد در استان مرکزی فعالیت دارند.

مدیرکل اجتماعی استانداری مرکزی:

حمایت از سمن‌ها در استان مرکزی باید افزایش یابد

سمن ها

حمایت از سمن‌ها در استان مرکزی باید افزایش یابد

به نقل از تسنیم، غلامرضا فتح آبادی شامگاه یکشنبه در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و فعالان رسانه‌ای عرصه سازمان‌های مردم نهاد با اشاره به مشارکت مردمی اظهار داشت: واژه مشارکت همانند سایر واژه های اجتماعی یک معنا و عمق بسایر بالایی دارد و در مجموع به کنش ها و تعاملات اجتماعی که در جامعه بشری جریان دارد مشارکت اجتماعی می گویند که در مقابل طرد، انزوا و بی تفاوتی اجتماعی قرار گرفته است.

وی افزود: مشارکت اجتماعی همانند سایر واژه های اجتماعی یک ارتباط تنگاتنگی با سرمایه اجتماعی، رصایت اجتماعی و حتی ساخت دولت یک ارتباط تنگاتنگ وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: جامعه ای که سرمایه اجتماعی بالا داشته باشد در ادامه مشارکت اجتماعی بالا هم دارد و برعکس این موضوع هم ممکن است به گونه ای که جامعه ای که در آن آسیب اجتماعی افزایش می‌یابد قطعا مشارکت اجتماعی کاهش یافته است.

فتح آبادی ادامه داد: دولت ها نقش گسترده ای در مشارکت مردمی دارند به گونه ای که هرچه دولت ها کوچک و محدود باشند زمینه برای فعالیت های مردم فراهم می شود، دولت های حداکثری در تمام دنیا دولت های ناکارآمد هستند و جایی برای فعالیت و مشارکت مردم باقی نمیگذارند و مردم از ترس ان ها به انزوا و فرد گرایی و مشارکت گریزی پناه می برند.

وی بیان کرد: امروزه دنیا برای تحقق 3 شعار درحال تلاش است، این 3 شعار درواقع شعار محوری تمامی دولت های جهان به ویژه سازمان ملل هستند که یکی از این موارد واژه مشارکت محوری؛ دیگری عدالت محوری و در اخر شهروند محوری است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی عنوان کرد: در دولت تدبیر و امید دو تحقیق بزرگ در قالب سرمایه اجتماعی، انجام شد که فاز اول آن در سال 93  و فاز دوم در سال 95 تحت عنوان وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه منتشر شد که چندروز پیش نتایج این تحقیق به مقامات ارشد کشور ارسال شد که در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین تحقیقات اجتماعی است که در کشوردر تاریخ مطالعات اجتماعی انجام شده و در تمامس استان‌ها جامعه آماری داشته و از  روایی و اعتبار بالایی برخوردار است.

فتح‌آبادی خاطرنشان کرد: موضوعات اجتماعی موضوعاتی است که در لایه‌های اجتماعی جریان دارد و تمامی افرا در راستای توسعه و مشارکت اجتماعی مسئولیت دارند و مسئولیت تنها بر عهده دولت نیست و تمامی مطالعات نشان می‌دهد که دچار یکسری گسست‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: در این مطالعه و طبق نتایج به دست آمده 50درصد مردم احساس تنهایی می‌کنند، 41 درصد مردم اعتقاد دارند هیچ فردی حوصله گفت‌و‌گو با دیگری را ندارد، 48 درصد معتقدند که وضع گذشتگان از ما بهتر بوده، 40 درصد می‌گویند وضعیت نسل آینده از وضعیت حال وخیم‌تر است و به آینده بدبینی دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به صفات نیک تصریح کرد:گذشت در نگاه مردم در پایین ترین سطح قرار داردو 12 درصد تخمین زده شده و اعتقاد مردم در کمک به دیگران 10.8 درصد، اعتقاد به حقوق یکدیگر 21 درصد، توجه به حرمت و آبروی یکدیگر 22 درصد، خیرخواهی برای یکدیگر 20درصد، پایبندی به قول و قرار 15در حداقل سطح  درصد است.

فتح‌آبادی ادامه داد: در مقابل صفات اخلاقی منفی قرار دارد که میزان دروغ‌گویی 57 درصد، دورویی و تظاهر 45 درصد، تقلب و کلاهبرداری 46 درصد، چاپلوسی و تملق 44 درصد، بدبینی 38 درصد است.

وی بیان کرد: در هیچ دولتی مشاهده نشده که تفاوت‌ها را بپذیرند در حالی که تفاوت نظر و اختلاف داشتن در ذات طبیعت قرار دارد، مگر ما چه مقدار سرمایه اجتماعی داریم که هرگروهی به دنبال نابودی گروه دیگر است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی عنوان کرد: اگر بستر سیاسی ما مشکل دارد ناشی از بستر ناپایداراجتماعی است یعنی تمام رفتار‌ها تاثیرپذیر از رفتار اجتماعی هستند.

فتح‌ابادی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به یک تعادل سیاسی و اجتماعی برسیم باید به شاخص‌های پایه برسیم و آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنیم.

وی اضافه کرد: در ادامه میزان وضعیت نگرش مردم در بحث تجمل‌گرایی 51 درصد، نگرش مردم به آینده 50درص است که مردم اعتقاد دارند وضع اقتصادی رو به بدتر شدن است، بدترشدن وضع سیاسی 40 درصد، بدتر شدن وضع اخلاقی جامعه 59 درصد، بدتر شدن وضع جرم و جنایت ، 60.2است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: در زمینه هدیه دادن 40 درصد مردم هیچ‌گونه هدیهای رد‌وبدل نمی‌کنند در حالی که هدیه دادن در تمام دنیا یک رسم است و باعث تقویت پیوند‌های اجنماعی می‌شود، 72 درصد مردم اعلام کرده‌اند که که در یک ماه گذشته به هیچ موسسه خیریه ، 50 درصد مردم به فرد غیر آشنا کمک مالی نکرده‌اند.

فتح‌آبادی ادامه داد: اعتماد پایه اصلی سرمایه اجتماعی و تسعه است و سبب روان‌سازی حرکت توسعه می‌شود اما این موضوع در جامعه ما با مشکل رو‌به‌رو است و طبق نتایج تحقیق انجام شده اعتماد درمیان اعضای خانواده 85 درصد، در میان اقوام 38 درصد، در میان همشهری‌ها 3.2 درصد و بین غیر‌همشهری‌ها 1.3 درصد است.

وی بیان کرد: میزان احساس مسئولیت در میان خانواده‌ها 89درصد، اقوام 54 درصد، همسایه‌ها25درصد، همشهری‌ها 12حدود درصد، غیرهمشهری‌ها 8درصد  و همچنین یاری وکمک در برابر اعضای خانواده   81.1 درصد، اقوام فامیلی 40 درصد، همسایه 16درصد، همشهری 5.8 و غیرهمشهری 4.5 درصد است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی عنوان کرد: اگر بخواهیم مشارکت در جامعه را توسعه دهیمم باید از مهد‌ا و مدارس شروع کنیم و همچنین بانک اطلاعاتی جامع سازمان‌های مردم نهاد تا پایان مرداد ماه در کشور راه‌اندازی می‌شود.

فتح‌آبادی خاطرنشان کرد: در زمینه نظم اجتماعی فقط 7.7 درصد مردم استان به حفظ وضع موجود اعتقاد دارند و 76درصد نگرش اصلاح وضع فعلی و تغییر اساسی وضع فعلی را دارند و در بحث عملکرد حکومت و مهم‌ترین مشکل از نگاه مردم روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در زمره گروه‌های مرجع قرار گرفته‌اند به این صورت که روزنامه‌نگاران و خبرنگارن جزو 5 گروه الگو و مرجع در کشور ما قرار گرفته‌اند که اولین مرجع بزرگان و ریش سفیدان هستند که 42 درصد ، اساتید دانشکاه در گروه دوم 30 درصد، علما و روحانیون 27 درصد، معلمان 23 درصد و در آخر روزنامه‌‎نگاران و خبرنگاران در حدود 14 درصد از مردم به این مراجع مراجعه می‌کنند.

وی اضافه کرد: وضع موجود استان در زمینه سازمان‌‌های مردم نهاد به این گونه است که در مجموع استان مرکزی بر اساس آخرین بانک اطلاعاتی بیش از 400 سازمان مردم نهاد وجود دارد که از این تعداد 61 درصد در طی 10 سال اخیر ایجاد شده‌اند که نشان دهنده این است که در زمینه سازمان‌های مردم نهاد سابقه طولانی نداریم و با دنیای جدید شکل گرفته این در حالی است که به صورت سنتی سابقه 3000 ساله دارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد استان در حوزه سلامت بوده که مربوط به بیماران کلیوی است.

فتح‌ابادی ادامه داد: میانگین مشارکت استان مرکزی از میانگین کشوری بالاتر است و به طور متوسط سالانه در چند سال اخیر 19 سمن با رویکرد ملی در استان  شکل گرفته که در گذشته بیشتر در حوزه سلامت بوده اما اکنون سرفصل‌های موضوعی بیشتری پیدا کرده اند حتی در حوزه گردشگری، حقوق شهروندی، آموزش شهروندی و غیره ورود پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: در مجموعه کشور در برابر 5هزار نفر جمعیت یک سمن وجود دارد اما این رقم در استان مرکزی در مقابل هر 4هزار و دوست و هشتاذ نفر یک سمن وجود دارد و ما اولین استانی هستیم که دارای خانه سازمان‌های مردم نهاد هستیم که این پیشینه به دولت اصلاحات برمی‌گردد که تعدادی این سازمان‌ها را ایجاد کردند اما در دولت بعدی تعطیل شدند و استان مرکزی تنها استانی بود که خانه سازمان‌های مردم نهاد ررا با تمام ابعاد حفظ و حتی زمینه توسعه و گسترش آن‌را نیز فراهم کردیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی عنوان کرد: در بعضی از حوزه‌ها عملکرد خانه‌های سازمان نهاد از دولت پیش قدم‌تر است به ویژه در بحث پیشگیری که 70 درصد ترک اعتیاد‌ها توسط این سازمان‌ها بدون دخالت دولت انجام می‌شود و قطعا دولت به تنهایی نمی‌توانست اقدامی در این زمینه انجام دهد.

فتح‌‌ابادی ادامه داد: انجمن حمایت از بیماران سرطانی ما یک کارتل اقتصادی است و توانست بسیاری از مشکلات بیماران و همراهان آن‌ها را مدیریت کند به این صورت که مراجعه کننده بیمار سرطانی به سازمان وجود ندارد که این فرصنت را مجموعه تبسم ایجاد کرده که به توسعه زیرساخت‌ها هم کمک شده است.

وی بیان کرد: بیمارستان آیت االه خوانساری که شکل گرفت تعداد زیادی از بیماران از شهر‌های اطراف برای درمان مراجعه می‌کردند که شب‌ها برای اقامت مکانی نداشتند که در نهایت با نشست‌های انجام شده با ظرفیت مردم و با اعتباری بالغ بر 2.5 میلیارد تومان یک هتل 6طبقه با 45 سوئیت در مدت یک سال ساخته شد و در  سال گذشته 12 هزار بیمار از شهرستان‌های مجاور در این مکان اسکان داشتند که این کار از عهده دولت بر نمی‌آید که بتواند در مدت یک سال این چنین ساختمانی بنا کند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی عنوان کرد: در زمینه بیماران MS هم یک ساختمان 6 طبقه واقع در شهرک گردو اراک با مشارکت مردمی با کیفیت عالی و بسته ‌های خدماتی خوب ساخته شده است.

فتح آبادی خاطرنشان کرد: در مجموع 10 هزار نفر از شهروندان استان مرکزی به طور مستقیم تحت پوشش سازمان‌های خیریه و سازمان‌های شهروندی ما قرار می‌گیرد و 100 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش این سازمان‌ها هستند که این پوشش در هیچ دستگاه دولتی دیده نمی‌شد.

وی اضافه کرد: از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در تمامی بازرسی استفاده می کنیم و امروزه در مجموعه دفاتر اجتماعی که طیف وسیع فعالیت‌ها را شامل می‌شود از بدنه دولت به عنوان بازرس استفاده نمی‌کنیم به این صورت که بیش از 300 فرد آموزش دیده وجود دارد که در تمامی بازرسی‌ها به شکل حرفه‌ای و بدون چشم داشت حضور دارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اضافه کرد: در سال گذشته تمام مطب‌های پزشکان را بازرسی کردیم که مشکلات زیادی داشتند و تاکنون 80 درصد آن‌ها رفع شده و امسال هم 25 درصد را ارزیابی می‌کنیم و درصورت وجود مشکل بررسی می‌شود، در ادامه امسال 19 بیمارستان هم در استان ارزیابی شد و به دنبال این هستیم که سازمان بازرسی مردمی را برای اولین بار در کشور شکل دهیم و مکن است بازرس مستقر دائمی ایجاد کنیم و شعار هر شهروند یک سمن را تحقق ببخشیم.

حمایت از سمن‌ها در استان مرکزی باید افزایش یابد

دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی گفت: حمایت از سمن‌ها در استان مرکزی باید افزایش یابد.

محمد حسین محمدی با اشاره به ویژگی‌های استان مرکزی در زمینه سمن‌ها اظهار داشت: استان مرکزی یک ویژگی خاص دارد و آن‌هم این است که سمن‌های پرشور و پرکار و علاقه‌مند دارد و از طرفی یک تعامل سازنده و خوبی بین سمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور برقرار است.

وی افزود: ظرفیتی که در استان مرکزی ایجاد شده در استان‌های دیگر وجود ندارد و این کار به دست یک نفر رقم نخورده، از طرفی پیشکسوتان زحمات زیادی کشیده‌اند تا تشکل‌‎‌ها شکل گرفته و تبدیل به خانه سازمان‌های مردن نهاد استان مرکزی شد و از طرف دیگر تعامل سازنده مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور و در  راس آن بدون اغراق دفتر امور اجتماعی استانداری استان مرکزی قرار دارد که به یک نوعی پدر معنوی سازمان‌های مردم نهاد است.

دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد تصریح کرد: وقتی در  حوزه‌های مختلف اعم از فضای مجازی، اقدامات عملی، اخبار متشر شده وارد می‌شویم همکاری به وضوح قابل مشاهده است البته این امکان وجود دارد که هر دستگاه راه خود را ادامه دهد ولی نهایتا به مقوله‌هایی با دستاورد‌های کم و اندک می‌رسیم.

محمدی ادامه داد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، معلولان، سلامت، محیط زیست و منابع طبیعی و خیرین و غیره اگر این سازمان‌ها فعالیت نمی‌کردند وضعیت طور دیگری بود زیرا دولت به تنهایی از عهده این کار بر نمی‌آید.

بهبود وضعیت موجود در جامعه در سمن‌ها دنبال می‌شود

مجید بروجردیان اضافه کرد: سمن‌ها مظهر آتش به اختیار فرمایش مقام معظم رهبری هستند و ما در این سمن‌ها به دنبال بهبود وضعیت جامعه هستیم و این در حالی است که با وجود ایده‌آلگرایی در بعضی برنامه‌ریزی‌ها شکست ایجاد می‌شود ولی ما در این سمن‌ها جایگاه خود را شناسایی کرده و یک قدم به جلو حرکت می‌کنیم.

وی بیان کرد: علت موفقیت سمن‌ها حرکت بر اساس واقع گرایی است و همیشه در خط مقدم قرار دارند و مزیت این برنامه این است که فقط شخصی که قصد کار و حرکت دارند برنامه‌ریزی انجام می‌دهندچرا که وقتی برنامه ریزی و عمل توسط اشخاص به طور جداگانه انجام شود نتیجه مطلوبی به دنبال ندارد.

رئیس هیئت مدیره خانه‌های سازمان نهاد ادامه داد: سرانه عملکرد و همکاری در دنیا و کشور فاصله زیای دارد و مردم باید یاد بگیرند در کنار ساختار‌های سنتی کار خیر یک ساختار‌هایی به نام سمن‌ها هم وجود دارند که می‌توانند سریع‌تر و هدفمند تر کمک‌ها را به جامعه هدف برسانند که رسانه هم می‌تواند نقش موثری در شناسایی این موضوع داشته باشد.

بروجردیان تصریح کرد: استارت تشکیل خانه روابط عمومی قوی در دوره قبل زده شد و قصد داریم در دوره جدید بیشتر وارد این زمینه شویم که کمک بیشتر رسانه‌ها را طلب می‌کند که ساختار خانه و خانه و زیر مجموعه سمن‌ها را به مردم نشان دهیم و شناسایی شوند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت