یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۷:۰۷:۰۰

حضرت زینب(س)؛ الگوی صبر و مقاومت

حضرت زینب(س) اسوه پرهیزگاری، صبر و استقامت است؛ بزرگ بانویی که با شهامت و شجاعت پرچم پرافتخار نهضت عاشورا را برافراشته نگاه داشت.

استان مرکزی در سالروز وفات عقیله بنی هاشم اشک ماتم ریخت؛

حضرت زینب(س)؛ الگوی صبر و مقاومت

حضرت زینب(س)

حضرت زینب(س)؛ الگوی صبر و مقاومت

به نقل از دیار آفتاب، امروز ۱۵ ماه رجب مصادف با سالروز وفات مظلومانه و جانسوز عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری (س)، شیرزن دشت کربلا است که پس از عمری دفاع از حریم ولایت و امامت در سال ۶۳ هجری قمری در سفری که به همراه همسر خود «عبداللّه بن جعفر» به شام داشتند، وفات کرد و بدن مطهر آن بانوی بزرگوار در همانجا دفن شد.

حضرت زینب (س) در پنجم جمادی الاولی سال پنج هجری در مدینه متولد شد و در دامان پدر و مادرش حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) پرورش یافت. او که روح ظلم ستیزی را از مادرش حضرت زهرا(س) و پدرش امیرالمومنین(ع) به ارث برده بود، در تمام عمر با برکت خویش در راه افشای ظلم و احقاق حق، با کلام غرّای خویش از هیچ فداکاری و جانفشانی دریغ نکرد.

حضرت زینب(س) اسوه پرهیزگاری، صبر و استقامت است؛ بزرگ بانویی که با شهامت و شجاعت پرچم پرافتخار نهضت عاشورا را برافراشته نگاه داشت. واقعه عاشورا، ممتازترین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا که ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و دیگر عزیزانشان در کربلا، سختی و غم اسارت را با شکیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی کوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیکر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.

از شب گذشته و همزمان با شب وفات حضرت زینب(س) آئین‌های عزاداری و سوگواری با سیاه پوش کردن مساجد، تکایا، حسینیه ها، بقاع متبرکه، معابر و اماکن عمومی در استان مرکزی در حال برگزاری است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه اراک:

حضرت زینب(س) پیام عزت و آزادگی را با رساترین فریادها در گوش تاریخ طنین‌انداز کرد

حجت‌الاسلام عبدی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج اراک در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب(س) یکی از ویژگی‌های آن حضرت را استقامت و صبر ایشان دانست و گفت: حضرت زینب(س) سخت‌ترین شرایط را در حادثه کربلا و دوران اسارت تحمل کرد و هیچ یک از این مسائل، مشکلات و مصائب، ایشان را ذره‌ای از پروردگار دور نکرد.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج اراک تصریح کرد: بایستی با تأسی از حضرت زینب کبری(س) در میان مشکلات و مصائب مادی و دنیوی بر بنیه اعتقادی خود تکیه کنیم و همانطوری که حضرت زینب(س) در اوج مصیبت فرمودند «ما رایت الا جمیلا» با نگرش و دیدی زیبا، فقط پروردگار را ببینیم.

عبدی تاکید کرد: امروز دشمنان نظام اسلامی استقامت و مقاومت ملت ایران را هدف قرار داده است و برای رسیدن به هدف خود از ابزارهای مختلف بهره گرفته است، ملت ما هم بایستی عزم و اراده خود را دو چندان کنند و استقامت نشان دهند تا عزت برای اسلام و مسلمین همچنان مستدام بماند.

وی اقامه نماز اول وقت، حلم و بردباری، عصمت و پاکدامنی و فصاحت و بلاغت را از جمله فضیلیت‌های حضرت زینب(س) عنوان کرد و گفت: زنان جامعه ما باید بکوشند تا با الگوبرداری از سیره و مسیر حضرت زینب(س) به رشد و توسعه جامعه کمک کنند.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه مقاومت بسیج اراک خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) پیام عزت، آزادگی و شهادت با عزت در برابر زندگی ذلت بار را با رساترین فریادها در گوش تاریخ طنین‌انداز کرد.

کارشناس مذهبی و مدرس حوزه:

حضرت زینب(س)؛ اسوه صبر و استقامت

حجت الاسلام شاهی آشتیانی، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) گفت: صبر حضرت زینب(س) همیشه بایستی برای ما الگو باشد، بانویی که در برابر حوادث و مصیبت‌هایی که در دوران زندگی خود دید «صبر و شکیبایی» را پیش گرفت.

وی ادامه داد: ایمان حضرت زینب کبری (س) به خداوند و لذت عبادت در وجود ایشان آن چنان نقش بسته بود که با وجود تمام سختی ها و مصیبت هایی که در طول زندگی خویش دید، لحظه ای از یاد خدا غافل نشد و همواره در حال عبادت و شب زنده‌داری بودند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: روز عاشورا در حالیکه غم از دست دادن عزیزان، قلب نازنین زینب(س) را می آزرد، سفر طولانی و طاقت فرسای اسارت از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام آغاز شد و با توجه به بیماری امام سجاد(ع) قافله سالاری این کاروان غم زده و مصیبت دیده بر عهده حضرت زینب(س) بود.

شاهی آشتیانی تصریح کرد: حضرت زینب (س) بر اثر تربیت در مکتب خمسه طیبه، آن چنان روح بزرگی یافته بود که شهادت عزیزانش را با صبر و ثبات وصف ناپذیر تحمّل کرد و همچون کوهی سترگ و استوار، با خطبه‌های آتشین خود در کوفه و شام وظیفه افشاگری ظلم بنی امیه را به خوبی انجام داد و پرچم نهضت عاشورا را برافراشته نگاه داشت.

وی با اشاره به سخن حضرت زینب(س) که فرمود «ما رایت الا جمیلا» خاطرنشان کرد: حوادثی که به ظاهر بلا و سختی هستند، در باطن آثار متفاوتی دارند و اولیاء الهی نه تنها به بلا راضی هستند و ندای «راضیم به رضای خدا » سرمی دهند بلکه اصلا بلا را بلا نمی دانند و به دیده زیبایی و جمال به آن می نگرند؛ چنان که حضرت زینب(ع)  پس از تحمل سختی ها و مصائب بسیاری که بر او و خاندانش وارد شده بود، فرمود «من جز زیبایی چیزی ندیدم.»

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت