پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۲۱:۵۶

حسینی: التهابات ارزی برخلاف ادعای دولت نشان از بی‌ثباتی بازار اقتصادی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه التهابات ارزی برخلاف ادعای دولتی‌ها، نشان از بی‌ثباتی بازار اقتصادی است گفت: سوداگران ارز در التهابات بازار ارز منابع و درآمد نابه حقی را به جیب می‌زنند.

حسینی: التهابات ارزی برخلاف ادعای دولت نشان از بی‌ثباتی بازار اقتصادی است

افزایش نامتعارف و محرمانه حقوق

حسینی: التهابات ارزی برخلاف ادعای دولت نشان از بی‌ثباتی بازار اقتصادی است

تشکیل و راه‌اندازی میزهای تخصصی و موردی با حضور مسئولان و کارشناسان از جمله اقداماتی است که دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی در سال 1397 و به دنبال برگزاری بیش از یکصد میزگرد موفق در استان مرکزی اقدام به این مهم کرده است.

هدف از تشکیل این میزهای تخصصی بررسی مورد و جزئی مسائل مهم و روز کشور و استان مرکزی خواهد بود که در قالب نشست تخصصی همراه با ارائه راهبردهای عملیاتی به عنوان عملیات کلی در امور موضوعی به بحث گذاشته می‌شود.

باتوجه به اینکه اغلب در میزگردها و نشست‌های خبری، ورود به مسائل و موارد جزئی و دقت بالا قدری محدود است، در این میزهای تخصصی به صورت جامع به موضوعات مهم و مصداقی روزآمد کشور ورود می‌شود.

باتوجه به گرانی ارز و التهاب بازار ارز در کشور نخستین میز تخصصی “اقتصاد صنعت” دفتر خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی به موضوع ارزی و تاثیر آن بر جامعه و تولید کشور اختصاص یافت.

در این میز تخصصی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی، “علی‌اکبر کریمی” رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، “محمدرضا منصوری” عضو کمیسیون اصل 90 مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس و “محمد حسینی” عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های “محمد حسینی” عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در زیر می‌آید:

تسنیم: وضعیت بازار ارز و التهابات ارزی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: با توجه به تحقق شعارسال مبنی برحمایت از کالای ایرانی انتظارمی‌رود شرایط بهتری درکشور در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادمقاومتی رقم بخورد.

تسنیم: تاثیر این گرانی و التهابات در بازار ارز کشور در بخش‌های دیگر چگونه خواهد بود؟

حسینی: متاسفانه درهمین اوایل سال شاهد تغییرات چشمگیر و غیرمنتظره درحوزه اقتصاد کشور هستیم که این مهم نیازبه یک مدیریت کامل و دقیق در حوزه مالی و پولی کشور دارد زیرا اگر نتوانیم این موضوع را درابتدای سال مدیریت کنیم بدون‌شک تاثیرمنفی درحوزه تولید و صادرات خواهد داشت و اینکه این نگرانی در ابتدای سال ضربه بزرگی در بحث تحقق شعارسال خواهدبود.

تسنیم: به نظر شما وضعیت فعلی و این التهاب در بازار ارز کشور چه پیشامدی خواهد داشت؟

حسینی: در این روزها شاهد این بودیم که قیمت ارز خارجی ما که به واحد دلار برای تبدیل به سایر ارزهای کشور مطرح است از یک قیمت بالایی برخوردار است که در چند سال اخیر شاهد این نوع افزایش قیمت نبودیم این درحالی است که دولت وبانک مرکزی در اواخر سال گذشته درصحبتی که درخصوص نوسانات ارز داشتند مقرر شد بانک مرکزی با یک مدیریت ارز شناور بتواند شرایط بازار را کنترل کند.

متاسفانه درابتدای سال شاهدیک افزایش قیمت در دلار هستیم که نگرانی را برای همه هموطنان به‌خصوص درحوزه تولید به وجود آورده که علت آن شایدبه دلیل تقاضا و عرضه میزان ارز خارجی در کشور است.

با این حال، باتوجه به تعطیلاتی که در ایام اول سال در آن قرارداریم این نوع تغییرات و افزایش قیمت ناگهانی شایسته نیست.

تسنیم: فعالیت  وظیفه دولت در راستای آرامش بخشی به بازار ارز چگونه است؟ آیا بانک مرکزی اقدامی داشته است؟

حسینی: میزان تقاضا برای بانک مرکزی روشن است بنابراین درخصوص ارز اقدامات لازم باید انجام می‌شد که البته تا به امروز نتوانستیم قیمت را کنترل کنیم که سبب ایجاد تورمی شد که دولت مدعی است بعداز دو سال توانسته تک رقمی یا درحد 10درصدی نگه دارد و این نشان از بی‌ثباتی بازار اقتصادی است.

تسنیم: از نظر شما ضرورت و اقدام موثر دولت و بانک مرکزی به جای پیام‌گذاری در فضای مجازی برای حل عملی و واقعی این التهاب ارزی چیست؟

حسینی: توصیه ما این است که هم بانک مرکزی, دولت, حوزه اقتصاد کشور و همچنین سیاست‌های پولی و مالی کشور به سرعت براساس نگرش‌ها و یقینا تصمیمات خوب برای سال 97 بتوانند این بازار افزایش قیمت را کنترل کنند.

این درحالیست که در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت طلا بودیم که رشد داشته که این هم نشان از بی‌ثباتی بازار است در حالی‌که درسنوات گذشته این افزایش قیمت ناگهانی را تجربه نکرده بودیم.

انتظارمی رود هم مجلس در ابتدای شروع جلسات علنی و هم در این راستا اقدام کرده و نویدبخش به بخش تولید و دیگر حوزه‌ها باشیم چراکه با این وضعت در ابتدای سال نه تنها در تحقق شعار سال نمی‌توانیم اقدام موثری را انجام بدهیم بلکه این وضعیت سبب می‌شود سوداگران ارز بتوانند منابع و درآمد نابه حقی را به جیب بزنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت