دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۰۴:۴۷:۵۶

جنگ اقتصادی/ قسمت دوم

جنگ ارزی، شایع ترین اما ناشناخته ترین نوع جنگ اقتصادی است و قدمتی به اندازه تمام دوران ” اقتصاد پولی ” دارد.

یادداشتی از علی حبیبی؛

جنگ اقتصادی/ قسمت دوم

جنگ اقتصادی

جنگ اقتصادی / قسمت دوم

در یادداشت قبل، مطالبي درباره جنگ اقتصادی دولت آمریکا علیه نظام اسلامی مطرح و اثار و تبعات جدي آن در اقتصاد و کاهش قدرت پول ملی کشور(ريال) اشاره شد.  در این مطلب طبق اسناد موجود اعلام شد که آمریکایی ها در خلال سال های ۹۰ تا ۹۱ و در سال ۹۶ جنگ اقتصادی تمام عیاری را علیه نظام جمهوری اسلامی طراحی و اجرا کردند و ضرباتی به ما وارد آوردند. چنانکه اعلام شد دشمن بد عهد در قالب جنگ اقتصادی تحریم های شدید بانکی را به اجرا در آورده، که همچنان ادامه دارد و به صورت آشکار و پنهان با کمک هم پیمانان، تخریب بنیان های اقتصادی کشور را در دستور کار خود دارد. در اشاره به نقش هم پیمانان منطقه ای آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران هم پیمانی کشورهای مرتجعي چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی در محدود کردن دسترسی ایران به دلار و همسويي با آمریکا در این جنگ آشکار و قطعی است.

آنچه که امروز برای قاطبه ملت فهیم ایران روشن و هویداست مهم ترین دلیل کاهش سریع ارزش ریال در برابر دلار ، تاثیر مستقیم فشارهای شدید تحریمی آمریکا بر اقتصاد ایران و به عبارت دیگر همان جنگ اقتصادی علیه کشور است. تحریمی که در اجرای آن پول ملی ایران ( ریال ) کاهش بی سابقه ای یافته است و نقشه دشمنان را در وارد کردن ضربات اقتصادی به شالوده های صنعت و تولید کشور و سخت تر شدن شرایط زندگی برای مردم ما به پیش می برد .

هدف تحریم ها علیه ایران چیست ؟ اصولا عمده تحریم ها علیه ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 هجری خورشیدی و بعد از اشغال سفارت خانه امریکا در تهران که به جاسوسی مشغول بود شکل گرفت که اسناد متنابهی از آن در قالب کتاب منتشر شد . در طول این سال ها دشمنان برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را که برای افق بلند مدت پیشرفت کشور افتخار و غرور ملی محسوب می شد و مطابق با قوانین آژانس بین المللی انرژی اتمی است؛ به چالش دیگری برای فشار اقتصادی خود به کار بردند . هدف تحریم های اقتصادی ایران که موثرترین آن ها تحریم صادرات نفت و بانک مرکزی است، با فضا سازی دستگاه عظیم تبلیغاتی غرب با اتهام واهی جلو گیری از تولید سلاح هسته ای شکل گرفت . این در حالی بود که برا اساس اعتراف گزارش مستند چندین مرکز تحقیقاتی ، پژوهشی ، امنیتی و جاسوسی آمریکا در چند سال گذشته، ایران هیچ برنامه ای برای ساخت بمب هسته ای نداشته است. از دیگر اهرم های جنگ اقتصادی آمریکا و همراهی هدفمند اروپا ، تمرکز بر قطع زمینه های ارتباط اقتصادی ایران بود به طوری که شرکت های کشتی رانی ، هواپیمایی و بیمه ای و بانک های کشورمان هدف تحریم های فلج کننده قرار گرفتند. به اذعان کارشناسان ممانعت از رشد اقتصادی و صنعتی ایران، کاهش سرمایه گذاری خارجی، ضعیف کردن ریال، چند برابر کردن نرخ تورم و کاهش صادرات نفت و گاز، از مهمترین هدف های تحریم اند که آن روی دیگر جنگ نظامی به حساب می آید.

جنگ ارزی چیست ؟” جنگ ارزی ” اصطلاحی است که بیانگر تلاش کشورها، برای تضعیف قدرت پول هایشان است، تا به این وسیله بتوانند تورم در داخل و مزیت تجاری در صادرات را در مقایسه با شرکای تجاری خود به دست آورند و در حقیقت یعنی جنگی که سلاح آن، پول کشورها است. به عبارت دیگر، جنگ ارزی یعنی کاهش ارزش مدیریت شده پول که البته با سقوط ارزش های لجام گسیخته و ناشی از بحران سیاسی، جنگ ها و تحریم ها متفاوت است. در جنگ ارزی، بانک مرکزی با ابزارهای خود که اصلی ترین آن ها کاهش نرخ بهره یا چاپ پول است، ارزش پول خود را تا رسیدن به سطح مورد نظرش کاهش می دهد و پس از رسیدن به اهداف خود نیز آن را ، متوقف می کند. اما در بحران های سیاسی و اجتماعی از جمله جنگ ها و تحریم ها، با وقوع شوک ارزی، مدیریت پول از دست بانک مرکزی خارج می شود و تمام دغدغه های بانک مرکزی آن است که این روند را متوقف کند. نمونه های این نوع کاهش ارزش پول نیز می توان به سقوط روبل روسیه در پی بحران اوکراین در سال 2014 میلادی و سقوط ارزش ریال در پی تشدید تحریم ها و کاهش در آمد نفتی اشاره کرد. با توجه به مقدمه بالا می توان گفت : یکی از مهمترین و خاص ترین میدان های جنگ اقتصادی ” جنگ ارزی ” است . این جنگ شایع ترین، اما ناشناخته ترین نوع جنگ اقتصادی است و قدمتی به اندازه تمام دوران ” اقتصاد پولی ” دارد. این بحث ادامه دارد.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت