شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: ۱۷:۳۹:۵۵

جلسه انتقادی در شهر پدری

برخلاف حامیان سابق رئیس‌جمهور دانشجویان منتقد روحانی گفتند ما بخشی از پروژه عبور و مرور نیستیم و می‌خواهیم منتقد منصف شما باشیم

حسن روحانی این‌بار در آستانه روز دانشجو به شهر سمنان رفت

جلسه انتقادی در شهر پدری

عصر روز گذشته سالن جابربن‌حیان دانشگاه علوم پزشکی سمنان میزبان حسن روحانی، رئیس‌جمهور بود تا وی به‌مناسبت روز دانشجو، ‌این‌بار میهمان دانشجویان سمنانی باشد. این دومین‌باری است که یک دانشگاه غیرتهرانی در مراسم گرامیداشت 16 آذر میزبان رئیس‌جمهور می‌شود. سال گذشته حسن روحانی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان را برای حضور میان دانشگاهیان انتخاب کرده بود. سنت حسنه‌ای که دیگر روسای‌جمهور چندان روی خوشی به آن نشان نمی‌دادند یا لااقل در سال‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری‌شان پایبند آن بودند، اما تا امسال یعنی پنجمین سال دولت روحانی این سنت ادامه داشته است. در این جلسه تعدادی از دانشجویان نیز فرصت سخنرانی نزد رئیس‌جمهور را پیدا می‌کنند؛ ‌هرچند برخی فعالان دانشجویی نسبت به آنچه مهندسی‌شدن این برنامه می‌دانند،‌ انتقادهایی دارند با این حال با شدت و ضعف در سال‌های گذشته این فرصت برای دانشجویان فراهم شده است. البته هرچه از عمر دولت می‌گذرد شیب انتقاد از دولت هم بیشتر می‌شود به‌طوری که برخی تشکل‌های دانشجویی که پیش‌تر حامی دولت بودند یا حتی توسط همین دولت ساخته و پرداخته شدند، حالا ژست مخالفت با دولت می‌گیرند. دیروز نیز فضای سالن جابربن‌حیان دانشگاه علوم پزشکی سمنان متاثر از همین فضای انتقادی بود. حتی جمعی از دانشجویان هنگام ورود روحانی به سالن شعار «تورم، گرانی، پاسخگو باش روحانی» سر دادند. شعارها و بعضا دست‌نوشته‌های آنان مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفت. یک دانشجو روی کاغذی نوشته بود «شوخیه مگه وعده بدی نتونی/ تو باید پای حرف خودت بمونی» یا دانشجوی دیگری که نوشته بود «نه سبزیم نه بنفشیم، تو دنیا می‌درخشیم». بخشی از حاضران در سالن از عدم تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور انتقاد می‌کردند و عده‌‌ای نیز درخواست‌هایی مبنی‌بر آزادی زندانیان مطرح می‌کردند؛ با این حال انتقاد نسبت به وضعیت معیشتی یا ضعف عملکرد دولت در سخنان دانشجویانی که سخنرانی کردند، پررنگ‌تر بود.

امیرحسن نظری، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه سمنان در این مراسم گفت: «آقای رئیس‌جمهور، دولت شما در حالی پنج‌سالگی خود را پشت‌سر گذاشته که کلید به‌اصطلاح تدبیر شما در گشودن بسیاری از قفل‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ناکام بوده است.» او البته از فراهم‌شدن این فرصت و اینکه یک دانشجو مقابل یک مقام بلندپایه کشور آزادانه سخن می‌گوید و نقد می‌کند، تشکر کرد و گفت: «یادتان می‌آید که می‌گفتید آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که دیگر به یارانه احتیاجی نباشد؟ شد؟ می‌گفتید اعتبار را به پاسپورت ایرانی برمی‌گردانم و به پول ملی عزت می‌دهم؟ شد؟ می‌گفتید با آمدن برجام تمامی تحریم‌ها بالمره و در روز اجرای توافق لغو خواهد شد؟ شد؟ شما فرزند عزیز این انقلابید. می‌خواهید با کمک هم از مشکلات عبور کنیم؟! بسم‌الله! به دانشگاه و جوانان دانشگاهی اعتماد کنید. دوستان را باید در سختی‌ها شناخت. آنان ‌که تا دیروز دولت فخیمه جناب‌تان را رحم اجاره‌ای خود می‌خواندند امروز بی‌رحمانه دم از عبور از شما می‌زنند و اکنون این ما مردمیم که برادرانه و دوستانه، همچون گذشته بی‌هیچ چشمداشت دست یاری به سمت شما دراز کرده‌ایم و به‌رغم انتقادهایمان، یک تار موی شما را به هزارهزار نفر از اجانب نمی‌فروشیم.»

زهرا امینی به‌عنوان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود نیز مقابل رئیس‌جمهور سخنرانی کرد و گفت: «احساس می‌کنیم رئیس‌جمهور به‌نام تعامل با تمامی ساختار قدرت برای عدم سنگ‌اندازی آنان و پیشبرد مسیر دولت، عملا از اهداف خود کیلومترها دور مانده است.»

او گفت:‌ «ما تشکل‌های دانشجویی نه‌تنها 11 نفر، بلکه چندین 11 نفر را به‌پای صندوق‌های رای آوردیم و امروز نه‌تنها آن 11 نفرها، بلکه خودمان هم می‌پرسیم که تحقق وعده‌ها چه شد؟ آقای روحانی آیا وعده‌های اقتصادی را به یاد دارید؟ ثبات بازار ارز، کنترل نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری و…  امروز کار به‌جایی رسیده است که بانگ اعتراض کارگران هفت‌تپه و فولادگران خوزستان به گوش می‌رسد.»

او این پیشنهاد را مطرح کرد که برای مطالبات دانشجویان از رئیس‌جمهور پیشنهاد پیگیری مطالبات دانشجویان و تشکیل کمیته‌ای برای ارتباط مستقیم دانشجویان با رئیس‌جمهور و ارائه پیشنهاد بازنگری در قانون اساسی را مطرح می‌کنیم.»

محمدحسین عرب‌سرخی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان در این مراسم گفت: «جناب آقای روحانی! دلار به چند برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند. مشکل کجاست؟ یادتان هست، خودتان گفتید «عدم مشورت، خودشیفتگی و عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور»، همان دلاری که گفتید نگرانش نباشید! همین امر باعث شد سفره مردم کوچک‌تر و به گواه آمار‌ها، قدرت خرید نصف شود.»

او انتقادهایی نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه درباره وجود پولشویی و عدم اثبات آن، تکفیری خطاب‌کردن دانشجویان توسط وزیر ‌بهداشت و عدم اقدام عملی وزیر مسکن در ساخت مسکن اجتماعی نیز بیان کرد و گفت: «جناب آقای روحانی! دیگر عنصر گمشده دولت‌تان شفافیت است. از مجموع ۱۲۲۵ دستگاه و نهاد دولت تنها ۵۱۴ دستگاه به سامانه انتشار آزاد اطلاعات پیوسته‌اند. از سوی دیگر پافشاری شما بر پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی یا همان FATF نشان‌دهنده تناقضاتی در دولت شماست. یادتان هست که گفتید در روز اجرای توافق تمامی تحریم‌ها به‌طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق؟ برجام جوانمرگ شد، اما هنوز از سر تابوت آن بلند نشده‌اید.»

جهانگیری مقصد بعدی سخنان این دانشجو بود که گفت: «شرایط به‌گونه‌ای است که دولت دوازدهم، دولتی تنهاست! اعضای کابینه مسئولیت تصمیمات‌شان را نمی‌پذیرند تا جایی که حتی خود را بی‌اختیار در انتخاب منشی خود می‌دانند؛ یا حتی دوستان و همراهان سابق‌تان که خود را تضمین شما می‌دانستند از شما عبور کرده‌اند و کارنامه دولت را یک فاجعه تاریخی می‌خوانند و برخلاف ما منتقدان بی‌شناسنامه، آن شناسنامه‌داران می‌گویند «رذیلانه‌ترین دروغ آن است که بگوییم تورم ۴۰ درصدی امروز حاصل تحریم است.» جریانات اصلاح‌طلب از اینکه در پیوند با شما آینده سیاسی خود را تباه کرده‌اند، پشیمانند. ما که جزء پروژه عبور و مرور نبوده و نخواهیم بود، در این شرایط آمده‌ایم تا خلأ یک منتقد منصف را پر کنیم.»

احمدرضا زراعتی، دبیر شورای صنفی دانشگاه صنعتی شاهرود در این مراسم گفت: «ما به‌عنوان شورای صنفی، فریاد حق‌طلبی دانشجو هستیم. فارغ از هر جناح سیاسی معتقد به نظام و رهبری، حقوق دانشجویان را دنبال می‌کنیم اما… وزارت علوم درراستای پولی شدن آموزش عالی حرکت می‌کند، به تعداد دانشجویان شبانه اضافه می‌شود و سنوات دانشجویان افزایش می‌یاید. اعتراض دانشجویان به این موضوع وجود دارد.»

او گفت: «بسیار خوشحال شدیم که در این موقعیت دانشگاه‌های این استان را برای حضور انتخاب کردید؛ کاش نگاه همگانی به دانشگاه‌ها بین مسئولان هم وجود داشت. فقط چند دانشگاه بزرگ در این کشور وجود ندارد.»

به گزارش «ایسنا»، زراعتی با انتقاد از شرایط صنفی دانشگاه‌ها گفت: «به سیاست افزایش دانشجو هر ساله در دانشگاه‌ها انتقاد داریم. افزایش دانشجو بد نیست اما با امکانات هماهنگی ندارد.»

امیررضا اسماعیل آخوندی از دانشگاه دامغان نیز فرصت سخنرانی یافت و گفت: «ما شاهد این هستیم که استادان ما نسبت به وضعیت دانشجویان بی‌تفاوتند و برای توسعه صنعت اشتیاقی ندارند و گرفتن مدرک ISI و رفتن به خارج از کشور کعبه آمال‌شان است و گرفتن پست و سمت آرزوی‌شان. آقای روحانی شما با وعده‌های بسیاری وارد گود انتخابات شدید و درشرایط سخت اقتصادی سکان کشور را در دست گرفتید تا هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی. اما الان اوضاع را می‌بینید. کافی است به میان مردم بیایید تا ببینید با چه مشقتی زندگی می‌کنند… ما از شما و تمام مسئولان توقع اصلاح داریم. حرف آخر اینکه منتظریم ببینیم شعار روحانی متشکریم را در سال ۱۴۰۰ چگونه تکرار می‌کنیم.»

یاشار صادقی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سخنانی در این مراسم گفت: «متاسفانه در همین لحظه که من با شما صحبت می‌کنم در برخی دانشگاه‌ها مراسم جشن برگزار کرده‌اند و این درحالی است که درهمان دانشگاه‌ها، مجوز برگزاری مراسم سیاسی لغو شده است. آقای روحانی مگر قرار نبود نهادهای امنیتی و نظامی از دانشگاه و دانشجو دور شوند؟ مگر قرار نبود دانشگاه‌ها امن باشند نه امنیتی؟»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی پس از شنیدن سخنان دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اینکه نقد و نظر آزادانه دانشجویان در این جلسه، نشانه توفیق جنبش دانشجویی است، اظهار داشت: «چه زمانی ما چنین فضایی داشتیم که دانشجوی عزیز ما با آزادی کامل و با لحن دلخواه خود دولت را نقد کند. نقد حتما حق شماست و نقد دلسوزانه و درست به‌نفع آینده کشور خواهد بود.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در واکنش به سخنان مطرح‌شده از سوی دانشجویان گفت: «به ثمر رساندن طرح تحول سلامت، کار آسانی نبود، اینکه در پنج‌سال گذشته حقوق کارکنان و کارمندان بیش از تورم بوده، کار آسانی نیست و اینکه دریافتی‌ها و مستمری‌ها نسبت به پنج‌سال گذشته پنج‌برابر شده، کار آسانی نبود. روند تورمی از ۴۰ درصد سال ۹۲ به هشت درصد در سال ۹۶ رسید. اگر قرار است جلوی آمریکا بایستیم، مشکلات و زخمی‌شدن و زخمی‌کردن هم جزء این رویارویی است و این‌طور نیست که برای ما همیشه پیروزی بدون هزینه باشد؛ هم بدر داریم و هم احد.»

او ادامه داد:‌ «ما بین سال‌های 92 و 96 از تورم 40 درصد به هفت یا هشت درصد رسیدیم. حال سوال اینجاست چه شد که در سال 96 با مشکل تورمی جدید مواجه شدیم. اولین عامل بیماری‌های مزمن گذشته در اقتصاد بود. چه زمانی بود که مالباختگان این موسسات اعتباری به خیابان آمدند. چه کسی باعث شد مردم آن همه زجر ببینند. وقتی دولت یازدهم خواست مقابل آنها بایستد، در مقابل دولت قرار گرفتند و نامه 90 امضایی فرستادند که به اینها دست نزنید. مجبور شدیم ۳۰ هزار میلیارد تومان از خزانه به مالباختگان این موسسات پرداخت کنیم که این مبلغ به‌معنای 250 هزار میلیارد تومان نقدینگی است. همچنین چه کسانی و با چه مجوزی در سال 96 به خیابان آمدند و شعار دادند و ناآرامی‌های مضر برای منافع ملی ایجاد کردند که البته همه اینها آشکار است. در کنار این عوامل، دشمن‌ترین افراد با ایران در آمریکا قدرت را به دست گرفتند. البته ما هیچ زمانی اعتماد صددرصد به آمریکا و دیگران نداشته و نداریم. اعتماد ما همیشه نسبی بوده است. پیغمبر اسلام هم در مکه با کفار قرارداد (صلح حدیبیه) امضا کرد ولی اعتماد هم به آنها نداشت. فتح‌المبین مربوط به همین قرارداد است؛ اما همان‌هایی که با پیغمبر(ص) قرار داد امضا کردند، نقض عهد کردند. ما هم اگر طرف‌مان نقض عهد کرده تکلیف و وظیفه دیگری داریم. شما می‌گویید چرا به آمریکا اعتماد کردید. چه کسی اعتماد کرده است؟ مگر ما برابر کسی که مذاکره می‌کند حتما باید اعتماد داشته باشیم؟ مگر به صدام اعتماد داشتیم که بعد از جنگ با او مذاکره کردیم؟ در دوران امام راحل وزیر امور خارجه وقت دو سال تمام با عراق مذاکره کرد. مگر ما در آن دوره به صدام اعتماد داشتیم که مذاکره کردیم؟ این مذاکرات به اتفاق همه مسئولان اعم از دولت، ‌رهبری، مجلس و شورای نگهبان انجام شد و همه با هم این کار را کردیم و بسیار هم کار درستی بود.»

روحانی با بیان اینکه «قبل از برجام دنیا ایران را محکوم می‌کرد و امروز آمریکا را»، گفت: «برجام راه را برای نفت، تجار و بانک‌ها باز کرد و سرمایه زیادی وارد کشور شد. آیا این پیروزی نیست و نباید به این پیروزی افتخار کنیم؟ وزیر نفت بلد بود چگونه با توتال قرارداد ببندد. یک شرکت چینی هم در کنار توتال بود که امروز با خروج توتال کار را به دست گرفته است. اگر کسی فکر می‌کند آمریکا پیروز است، اشتباه می‌کند. امروز ایران در عرصه بین‌المللی پیروز است و ترامپ شکست خورده و آمریکا در شورای امنیت تنها مانده است.»

رئیس‌جمهور درمورد تورم در سال جاری گفت: «ما دو راه بیشتر نداریم، یا باید در برابر آمریکا تسلیم شویم و ادعای نادرست و صحیح آنها را قبول کنیم تا تحریم‌ها برداشته شود یا باید بایستیم و مقاومت کنیم. سال گذشته آمریکا هشت‌بار مستقیم و امسال سه‌بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت، برمبنای عزت مردم نپذیرفتم.»

رئیس‌جمهور گفت: «شما هم باید بگویید دانشگاه برای کشور چه کار کرده است چون همه ما در نفع و ضرر جامعه با هم هستیم. امروز روز آزمایش همه ماست.»

رئیس‌جمهور به موضوع اف‌ای‌تی‌اف اشاره کرد و گفت: «البته فعلا در این مرحله بحث اف‌ای‌تی‌اف نداریم، آنچه امروز داریم چهار لایحه درمورد پولشویی و تروریسم مالی است. روسای قوا به اتفاق، لوایح چهارگانه مرتبط را تایید کرده‌اند؛ راه‌حل مشکلات شفافیت است نه جنجال و اف‌ای‌تی‌اف خوب باشد یا بد؛ زیرساخت و لازمه ارتباط مالی با بانک‌های جهانی است. ما به تصویب این لوایح چهارگانه نیاز داریم. باید با پولشویی مبارزه کنیم و راه آن شفافیت است. در حال حاضر که آمریکا این همه فشار آورده است، ‌ده‌ها بانک دنیا از کشورهای دوست که با آنها تعامل داریم، به ما اعلام کرده‌اند که اگر در اف‌ای‌تی‌اف عضو نباشید، نمی‌توانیم همکاری کنیم.»

روحانی یادآور شد: «من به دکتر غلامی، وزیر علوم که اینجا حضور دارد بارها گفته‌ام روبه‌روی زندانی‌کردن دانشجو به بهانه‌های سیاسی بایستد. شما البته باید دولت و قدرت را در کشور نقد کنید زیرا قدرت اگر نقد نشود، فسادآفرین است. همه باید انتقاد و نقد را بپذیریم. بهتر است نقدتان بدون پیشنهاد نباشد. راه‌حل پیشنهاد بدهید. هرجا دست‌به‌دست هم داده‌ایم، موفق شده‌ایم.در سال 2017 میان 25 کشور پیشرفته دنیا از نظر سرعت رشد علمی مقام اول را کسب کرده‌ایم و این موفقیت دانشگاه است. در این دولت برای اولین‌بار در برداشت گاز از پارس‌جنوبی از قطری‌ها پیشی گرفته‌ایم و این افتخار دانشگاه، صنعت و مهندسان ایرانی است. فضای مجازی در اختیار مردم، نتیجه ایستادگی دولت بر شفافیت است.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه 40 میلیون نفر رای دادند که رئیس‌جمهور بتواند به تخلف قانون اساسی تذکر دهد، گفت: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قانون اساسی مسیر همه‌پرسی از مردم را به‌عنوان یک ظرفیت پیش‌رو گذاشته است و اشاره دارد در این‌گونه مسائل اختلافی موضوع را به رای عمومی بگذارید. البته باید مجلس تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کند.»

انتهای پیام/mh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار
چند رسانه ای

سیستان و بلوچستان مشکل آب دارد…

قصه آب …

چرا کارگران هپکو از رئیسی تشکر کردند؟

پدری از جنس صبر و مقاومت